for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Visma Lønn kan sende lønnsslippen til de ansatte via e-post. Dette gjør at du sparer tid og penger.
Du kan også sende dem til ansattes mobiltelefon / Visma.net.
Det er enklere og mer moderne, da har også ansatte et arkiv over alle mottatte lønnsslipper og årsoppgaver. Les mer om det her
I tråd med lover og regler, skrives fødselsnummer på lønnsslippen. Bankkontonummeret viser kun de siste 5 sifrene på lønnsslippen.
Passord
Lønnsslipper som sendes på e-post blir alltid sendt kryptert.
Det betyr at den ansatte må angi et passord for å åpne lønnsslippen.
Du kan angi et unikt passord for hver ansatt, på fane 7 Personalopplysninger, feltet "Passord".
Har du ikke registrert passord på den ansatte, er passordet 5 siste sifrene i den ansattes bankkontonummer.
For ansatte med IBAN nummer, er det 5 siste siffer i IBAN nummeret som er passordet.
En måte du kan informere de ansatte om hva passordet er, er ved å bruke feltet "Tekst i e-post". Dette feltet blir tilgjengelig når du velger en utsendelsesmetode for e-post.
Det du skriver inn i "Tekst i e-post" vil komme i klarttekst i e-posten som den ansatte mottar.
Før de ansatte kan motta lønnsslipp elektronisk, må du registrere følgende opplysninger på den ansatte:
Det er også viktig at firmaets e-postopplysninger er fylt ut. Disse finner du ved å gå på ”Grunndata / Firmaopplysninger / Firma tillegginformasjon ”. Her må riktig e-postadresse og e-post tjener være utfylt. En e-post tjener er adressen til SMTP-serveren der e-posten blir sendt i fra.
Følg denne framgangsmåten for å sende lønnsslipper elektronisk:
Resultat: Lønnslippene blir nå sendt til de ansatte på den valgte utsendelsesmetoden.
Kommentar: I feltet "Tekst i e-post" kan du legge inn ønsket tekst til mottakeren av e-posten. Denne teksten kommer fram i "tittel-feltet" i e-posten. Feltet er kun tilgjengelig hvis du har valgt "Send via e-post og SMS, skriv ut dem uten e-post" i feltet "Utsendelsesmetode".
Merk! Vi anbefaler at du tester rutinen på noen ansatte før du starter utsendelse av elektronisk lønnsslipp til alle ansatte.
Utsendelse av lønnsslipper skjer fra datamaskinen Visma Lønn er startet. Dette krever at Exchange serveren er satt opp slik at den aksepterer "relay". Dette endres i "Exchange System Manager".
Hva skjer i praksis når lønnsslipp og andre rapporter sendes ut?
Visma Lønn samler alle e-poster som så sendes over som en "beskjed" til e-posttjeneren. Da har Visma Lønn gjort sitt.
Videre så sender da e-posttjeneren dette ut videre.
Overføringen til SMTP skjer via TLS 1.2, dette er endret fra TLS 1.0 fra versjon 16.00 (juni 2021).
Generelt anbefaler Visma våre kunder å vurdere og gå over til å bruke Visma.net Payslip
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.