Mina produkter
Hjälp

Vet ni att man kan skapa egna aktivitetstyper i TransPA ?

14-12-2020 15:57 (Uppdaterad 18-01-2022)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1348 Visningar

Under Register-Aktivitetstyper ligger de vanligaste frånvaroorsakerna och aktiviteter som t ex notering. Här väljer man om man vill att aktivitetstypen ska vara med "frånvaro utan lön" eller "frånvaro med lön" man kan också välja att aktivitetstypen inte ska ha någon funktion alls.

Här kopplar man också aktivitetstypen till rätt löneart

image.png

 

Om du har personal som går enligt tjänstemannaavtalet i TransPA, kan du behöva tänkta på vissa saker, läs allt om det här.

 

Samma sak om du har personal som går på Maskinföraravtalet, läs mer om det här.

 

Här nedan visar vi ett exempel på en aktivitetstyp med "frånvaro utan lön" som vi kallar närstående ledig.

Ni själva väljer vilket namn ni vill använda på aktivitetstypen ni kanske vill skapa en aktivitetstyp för smittbärarpenning. 

 

image.png

Vi börjar med att klicka på + Lägg till aktivitetstyp

 

image.png

Bild.1 Vi börjar med att skriva in namnet på frånvaron som vi vill lägga till. För att välja rätt funktion klickar jag på listpilen och väljer "Frånvaro utan lön"

 

Bild.2  Det sista som är kvar är att koppla aktivetstypen till rätt löneart. Jag klickar på listpilen

och väljer den löneart  som vi har skapat upp i register-lönearter sedan tidigare, klickar sedan på spara. Hittar ni ingen lämplig löneart i registret behöver ni titta i ert lönesystem vilken ni kan använda och sedan lägga in den i register-lönearter i TransPA.

 

image.png

Nu kan man välja att lägga frånvaron från tidrapporteringen eller direkt från kalendern. 

 

image.png

I Löneberäkningen visas frånvaron som ett löneavdrag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här