Mine områder
Hjelp

Hvordan sette opp Visma Lønn for innsending til Altinn

08-04-2013 19:49 (Sist oppdatert 19-05-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 9906 Visninger

Med Visma Lønn kan du sende inn A-melding direkte til Altinn.

 

For førstegangsbruker av Altinn
Dersom du er førstegangsbruker av Altinn kan du lese mer om hvordan du kan komme i gang under Altinns hjelpersider eller du kan ta kontakt direkte med de.  

Registrering av lønnsprogram i Altinn

Dersom du tidligere har rapportert via Altinn fra ditt lønnsprogram er ditt lønnsprogram allerede registrert i Altinn.
Hvis du ikke har rapportert via Altinn tidligere må ditt lønnsprogram registreres.
Dette gjør du på følgende måte:

1. Gå til internettsiden http://www.altinn.no/.
2. Logg deg inn med ditt brukernavn og passord.
3. Velg firmaet du skal rapportere for til Altinn.
4. Trykk på ”Profil” på toppen av siden .
5. Velg så ”Avanserte innstillinger”.

6. Under datasystemer velger du Visma Lønn, tast inn selvvalgt passord, minst 7 tegn.
7. Tildelt ID skal registreres inn i Visma Lønn. Se forklaring lenger ned.

Merk: I Altinn må du være tildelt rolle som ”Utfyller / signerer SKD”. Brukerveiledning finner du i Altinn under ”Meny” og ”Lær å bruke Altinn”. Vi anbefaler at du gjennomgår denne brukerveiledningen før du setter igang.
Vi anbefaler også at oppsett i Altinn gjøres ferdig før innsending.

Dette skal du gjøre i Visma Lønn:

  • Velg "Grunndata / Firmaopplysninger / Oppsett / Altinn".
  • Legg inn ID fra Altinn samt passordet du valgte i Altinn.
  • Trykk på knappen ”Kontroller kontakt mot Altinn”.
  • Får du ”Test mot Altinn er OK”, er Visma Lønn klar for innrapportering.

Regnskapskontor

Systemid'en Altinn registreres på regnskapskontoret. Det brukes samme systemid og passord på alle firmaer i Visma Lønn. 

For at regnskapskontoret skal få sendt inn kreves det at firmaet har registrert at regnskapskontoret er regnskapsfører i Brønnøysund. 

 

Spørsmål til support

Jeg får følgende melding når jeg forsøker å sende inn til Altinn.

AltinnNotonBehalf.png

Denne meldingen kommer fra Altinn, og du kan lese mer om årsaker og løsninger på problemet her.

 

Melding om "Klarte ikke å bestille engangskode"

Vi får melding om "Klarte ikke å bestille engangskode" når jeg skal logge inn i Altinn meldingsboks? - Fra 14.januar 2020, har Altinn tatt ibruk TLS 1.2. Vi har opplevd at kunder som får denne meldingen har slått av støtte for TLS 1.2. Fremgangsmåten for å aktivere denne kan leses mer om her. 

Support har benyttet dette verktøyet for å teste https://www.nartac.com/Products/IISCrypto.  MERK! Dette verktøyet levers ikke av Visma og er derfor utenfor vår kontroll og kvalitetstesting.

 

Relaterte brukertips

Skattekort

A-melding

Bidragsytere
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"