Mine områder
Hjelp

Egendefinerte meldinger

25-05-2020 11:00 (Sist oppdatert 26-05-2020)
  • 1 Svar
  • 2 liker
  • 2300 Visninger

 

Det er nå mulig å opprette egendefinerte meldinger/varslinger i Visma.net ERP. 

Frem til nå har dette kun vært tilgjengelig for visse kunder (kontrollert lansering), men fom. 27. mai (versjon 8.22) er den tilgjengelig for alle. 

 

Merk: Ta gjerne ta kontakt med deres partner for hjelp til oppsett slik at dere får utnyttet dette til det fulle. Det er mange muligheter her. 

 

Vi skal gå gjennom hvordan dette settes opp, samt vise noen eksempler. 

Generelt om meldinger


Med Egendefinerte meldinger kan brukere motta varsler om viktige hendelser i Visma.net ERP, for så å kunne trykke på varselet og bli navigert direkte dit hvor hendelsen skjedde.

 

Varslet vises både i Visma Home (startsiden) og inne i Visma.net Financials. Merk: I Visma Home står det også hvilken klient det gjelder: 

 

Varsel Home.PNG

 

Inne i Visma.net Financials ser det slik ut:

 

Varsel ERP.PNG

 

På min bruker har jeg bare varsel for firma "Sigma 8.21 ST1 NO", men hadde jeg hatt varsler på andre klienter så kunne jeg sett dette her også. 

 

For å ha tilgang til Egendefinerte meldinger må man ha rollen Administrator:

 

Bruker admin.PNG

 

Egendefinerte meldinger finner du under Konfigurasjon - Tilpasning - Egendefinerte meldinger (SM2050PL)

 

Skjerm ID.PNG

 

Det følger med fem egendefinerte meldinger som standard. Disse kan aktiveres/deaktiveres, men ikke redigeres. Det er riktignok mulig å velge hvem som skal motta dem. 

 

For å legge til mottaker kan man velge Rolle eller Bruker. 

 

Rolle.png

 

  • Velger man Rolle får man opp alle roller for Visma.net ERP. Hvis jeg f.eks velger AutoPay Accountant" vil alle brukere med denne rollen motta denne varslingen.
  • Velger man Bruker får man opp alle brukere som har tilgang på klienten. Deretter kan jeg velge hvem jeg ønsker skal motta denne varslingen.

Foreløpig er Egendefinerte meldinger begrenset til 12 vinduer: 

 

Vinduer.PNG

 

For hvert vindu er det riktignok mange felt man kan benytte, så her er det mange muligheter.

 

Man kan også velge under hvilken Meldingskategori nye egendefinerte meldinger skal legge seg.

 

Meldingstype.PNG

 

Når man oppretter egendefinerte meldinger har man et felt som heter Antall dager til forfall. Her kan vi legge inn et tall på bakgrunn av når varslet burde behandles innen. Forfaller snart betyr innen tre dager. 

 

Forfall.PNG

 

Det er fortsatt en del begrensninger når det kommer til vinduer og felt, men vi jobber med å få utbedret dette og vil legge til etterhvert. 

Opprette melding 

 

Vi skal nå se vise hvordan vi oppretter en ny melding. 

 

Ny post.PNG

 

1. Klikk på +tegnet. Vi kommer til dette vinduet:

 

Egend.PNG

 

2. Vi skal her lage en egendefinert melding som varsler når vi oppretter en faktura med Fakturatekst. I feltet Meldingstekst legger vi ut teksten som skal komme på varslet. Klikker man på forstørrelsesglasset får man opp mange felt. Her hentet jeg feltet Fakturanummer som ligger under Kundefaktura/kreditnota.

 

Meld fakt.PNG

 

3. Under fanen Felt hente vi fram feltet Fakturatekst:

 

Fakturatekst.PNG

 

4. Under fanen Mottakere kan vi se at oppretteren automatisk blir satt som Mottaker. Her kan man også legge til flere. 

 

Mottaker.PNG

 

Vi lagrer meldingen. Nå skal vi opprette en faktura med fakturatekst og se hvordan det fungerer.

 

Utg.PNG

 

Vi har en faktura som er opprettet med tekst i feltet Fakturatekst.

I dette eksemplet klikker vi F5 (oppfrisk), og ser da vi et varsel oppe til høyre:

 

varssss.PNG

 

Varselet kommet automatisk opp etter 10 minutter, men du kan også klikke på "bjella" eller trykke F5 (oppfrisk) for å få det opp. 

 

Vi klikker på varselet:

 

Varsee.PNG

 

Varselet forteller oss at faktura 000016 har blitt opprettet og at feltet Fakturatekst er benyttet.

Trykker man på meldingen kommer man rett til fakturen.

Sette betingelse(r) på melding 

 

Vi skal nå se på hvordan man kan sette en betingelse på en egendefinert melding. I eksemplet skal vi sette opp at vi får varsling når feltet Fakturatekst inneholder "ref". 

 

1. Vi oppretter et ny melding, lik den i eksemplet over. 

 

2. Vi går til fanen Betingelser, velger Fakturatekst og fyller inn betingelsen. 

 

Faktekst.PNG

 

Nå skal det komme varsel hvis det opprettes en faktura der feltet Fakturatekst inneholder "ref". Dette kan være f.eks "Ref 13", eller "Referanse". 

 

Vi oppretter en faktura. I feltet Fakturatekst legger jeg inn Fakturareferanse:

 

Fak ref.PNG

 

Deretter klikker vi på F5 (oppfrisk) og ser at det har kommet et varsel. 

 

Faktura 17.PNG

 

Slik som vi har satt opp får vi beskjed om at det er opprettet faktura og at den fakturaen inneholder "ref" i feltet Fakturatekst. I tillegg får vi et varsel som vi gjorde i forrige eksempel. Dette er fordi vi har nå to egendefinerte meldinger som er aktive, og denne fakturaen trigger varslinger på begge.

Kommentarer
Greger Stang
PARTNER
av Greger Stang (Oppdatert ‎28-05-2020 10:29 av Greger Stang PARTNER )

Vil de std meldingene rulles ut kun på nye kunder, eller er det noe vi må gjøre på eksisterende kunder? Ser ingen std meldinger i klienten da listen er tom.

 

----

 

Never mind, fant de jo selvfølgelig på alle og ikke som aktive 🙂

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"