Mine områder
Hjelp

Totalverdier på forespørsler

27-05-2020 14:35 (Sist oppdatert 27-05-2020)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1298 Visninger

Det er nå mulig å vise totalverdier på forespørsler. I forbindelse med dette er det kommet en ny kolonne i Egendefinerbar forespørsel (SM208000). Kolonnen heter Aggregeringsfuksjon og gjør at man kan vise gjennomsnitt, antall, maks, minimum og sum på valgte felter på forespørselen. Dette kan være nyttig informasjon å vise. Merk at feltet må hentes fram: 

 

Aggregering.PNG

 

Vi skal se på et par eksempler. I alle eksemplene tar vi utgangspunkt i en forespørsel på Utgående faktura (AR3010PL)

Eksempel 1

 

I dette eksemplet skal vi se på hvordan gjennomsnitt fungerer.

 

Vi velger linjen Bruttobeløp, og i feltet Aggregeringsfunksjon setter vi Gj.snitt.

 

Gjennom.PNG

 

Vi klikker på Vis forespørsel. Forespørselen er som vanlig, men helt i bunn har det nå også kommet gjennomsnittlig Bruttobeløp for fakturaene. 

 

Avg.PNG

Eksempel 2

 

Vi benytter oss fortsatt av Bruttobeløp, men bytter ut Gj.snitt. med Sum

 

Sum.PNG

 

Vi klikker igjen på Vis forespørsel. Nå ser vi at er alle bruttobeløpene er summert i bunnen av forespørselen. 

 

Sum b.PNG

Eksempel 3

 

Vi benytter oss fortsatt av Bruttobeløp, men bytter ut Gj.snitt. med Min. altså minimum.  

 

Min.PNG

 

Vi viser forespørselen. Nå ser vi at den minste fakturaen har beløpet 2,50.  

 

min 2.PNG

Eksempel 4

 

Denne gangen benytter vi oss av Aggregeringsfunksjon på to felter.

Vi bruker fortsatt MinBruttobeløp og legger til AntallKundenavn.

 

antall.PNG

 

Vi viser forespørselen igjen. Nå ser vi at forespørselen teller at det er 16 kundenavn i tillegg til at minste bruttobeløp (på fakturaene) er 2,50,-.

 

Antall k.PNG

 

Merk: 

For øyeblikket er det to kolonner som heter det samme (Aggregeringsfunksjon) pga. en oversettingsfeil. Disse skulle hatt forskjellig navn. Kolonnen som er beskrevet her er den som har  forkortelser i nedtrekksmenyen (f.eks Gj.snitt). Den eksisterende kolonnen har fulle navn (f.eks Gjennomsnitt). Dette er meldt inn. 

 

aggregeringsfunksjon.png

 

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"