- Alle onderwerpen als nieuw markeren
- Onderwerp als gelezen markeren
- Dit onderwerp naar boven laten zweven
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Printervriendelijke pagina
- Als nieuw markeren
- Als bladwijzer markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
In het pensioengevend inkomen over 2025 wordt slechts 10/12 deel van de oktobertoelage meegenomen. De uitbetaling in oktober 2025 is inderdaad over 10/12 maand (jan. t/m okt.),
maar de opbouw/reservering van de oktobertoelage in 2025 is over 12 maanden.
Volgens mij moet de oktobertoelage volledig worden meegenomen in het pensioengevend inkomen over 2025. Hoe kijken andere klanten hier tegenaan? Hoe kijkt Visma hier tegenaan?
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@lauraholm Ben heel benieuwd naar de toelichting van het ABP, want de frontoffice van het ABP had een ander verhaal.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
en er is navraag gedaan door de frontoffice bij de deskundigen in mijn geval !!!
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
De afgelopen week hebben we in de startblokken gestaan om zo snel mogelijk een wijziging te releasen wanneer dat nodig zou zijn. We hebben vanochtend van ABP bevestiging gekregen dat de opbouw voor 2025 als vast wordt beschouwd en opgebouwd dient te worden als 10/12 voor 2025. De inrichting blijft daarmee zoals deze nu is.
We hebben ABP nog om toelichting gevraagd om de vragen en zienswijzes die onder andere hier zijn gedeeld te kunnen beantwoorden.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@lauraholm Wordt dan de de grondslag met betrekking tot de Vakantie-uitkering dan vanaf 1 januari 2025 dan ook vastgesteld op 5/12 ???? Volgens mij hanteert ABP namelijk voor alle toelagen hetzelfde principe!!!!!
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Goedemiddag,
In Visma.net Payroll wordt op het moment van vaststellen van de jaargrondslag 2025 voor de oktobertoelage gekeken naar het bedrag wat in dit jaar uitbetaald gaat worden, voor 2025 is dat 10/12 deel.
Wij snappen jullie vragen hierover en daarom zullen wij onze visie op deze berekening bij APG toetsen.
Voor vragen over berekening wijzen wij jullie graag ook op ons proces via de servicedesk.
Met vriendelijke groeten,
Kees-Jan
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@Kees-Jan de Gier vanmorgen ben ik zo vrij geweest om de frontoffice van het ABP even te bellen inzake bovenstaande casus. en daarna heb ik een mail gestuurd zodat de medewerker van de helpdesk dit kon toetsen
Antwoord ABP
Beste
Dank voor je mail, Het klopt wat je zegt per 01-01-2025 wordt de (nu al bekende toelage 2025) per 01-01-2025 volledig meegenomen (12/12) in de aangifte van 2025
Hier nog een kleine aanvulling
Citaat:
ABP kent een peildatumsystematiek. Dat houdt in, dat de deelnemer pensioen opbouwt over het peildatuminkomen.
Het peildatuminkomen is het inkomen dat formeel vast staat per 1 januari van een jaar of per de datum van indiensttreding.
De werkgever mag het pensioengevend inkomen alleen aanpassen als:
- een tot ABP gerichte rechterlijke uitspraak daartoe verplicht of
- een feitelijk en formeel op de peildatum vaststaand inkomen door de werkgever foutief is aangeleverd.
Dus als een werkgever pas gedurende het jaar het pensioengevend inkomen, per 1 januari van dat jaar, formeel vaststelt, mag de werkgever het jaarinkomen van dat jaar niet meer wijzigen.
Immers, op 1 januari stond het inkomen ongewijzigd formeel vast en geldt daarmee ook als peildatuminkomen voor het huidige jaar. Dat is anders als de werknemer wel op 1 januari formeel recht had op een ander pensioengevend inkomen, maar de werkgever er nog niet aan toekwam om het juiste inkomen aan te leveren. Maar in dat geval was de werkgever gewoon te laat met aanleveren, of leverde hij alvast een, zij het foutief, pensioengevend inkomen aan, terwijl wel al op 1 januari formeel vast stond wat het juiste pensioengevend inkomen is.
Mijn vraag:
n.a.v. ons telefonisch gesprek van heden doe ik u volgende vraag toekomen.
In de nieuwe CAO VO 2024-2025 die in december 2024 is afgesloten is met ingang van 01-01-2025 een nieuwe toelage afgesproken, de zogenaamde oktober toelage.
ad € 1640, 00 bij een volledige aanstelling. Deze wordt per oktober 2025 uitbetaald.
Mijn vraag in deze is: wordt voor de bepaling van het jaarinkomen nu 10/12 in de berekening meegenomen of wordt 12/12 in de berekening meegenomen?
Ik weet niet beter dat 1 januari peildatum is voor de berekening en dat deze dus voor het gehele jaar moet worden meegenomen.
Ik heb deze vraag om 11:43 uur gesteld en om 15:01 uur antwoord gekregen!!
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@Kees-Jan de Gier u geeft aan dat dit probleem nu is opgelost. maar volgens mij staat deze nog open en heb ik nog geen oplossing gezien of ben zie ik dit verkeerd.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Beste Kees-Jan,
Erg fijn dat jullie de berekening bij APG gaan toetsen. Ter vergelijk: in mei wordt het vakantiegeld uitbetaald. dit is 7 maanden opbouw uit 2024, en 5 maanden opbouw uit 2025. in de pensioengrondslag telt de opbouw van 12 maanden mee, niet van 5 maanden. we zijn erg benieuwd naar de reactie van APG al ben ik wel van mening dat dit voorafgaand aan jullie release waarin de oktobertoelage slechts voor 10/12 meetelde afgestemd had moeten worden. Medewerkers die in februari met ontslag gaan krijgen nu een nabetaling van pensioenpremie over januari en moeten we volgende maand een brief gaan sturen of zij het zelfde bedrag terug willen betalen. dit is niet uit te leggen aan de medewerkers. de urgentie om het dus aan te passen voor februari is erg hoog.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Voor de zekerheid heb ik dit onderwerp ook als nieuw idee ingediend! Misschien dat er dan eerder een reactie komt van Peple.
Geef allemaal een kudo a.u.b.!
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
en waar ik me nu over verbaas is dat er totaal geen reactie van de heren en / of dames van Peple komt. Lijkt me toch serieus issue.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Dit geldt natuurlijk ook voor de CAO PO.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Het is mij overduidelijk dat de oktobertoelage voor 12/12 meegenomen moet worden en NIET op basis van 10/12.
Extra argument: De bindingstoelage van de categorie medewerkers die dit ontvangen over 2024 is volledig meegenomen op basis van 12 maanden, echter de afrekening van de bindingstoelage van september t/m december 2024 is niet als extra (variabel) bedrag meegenomen in het pensioengevend inkomen voor 2025. Met andere woorden: over die afrekening van de bindingstoelage in december 2024 wordt geen pensioen opgebouwd. In combinatie met 10/12 van de oktobertoelage zou er in totaal minder pensioenopbouw zijn. Hopelijk wordt dit snel in februari door Peple/Visma gecorrigeerd.
Ik denk dat ABP (APG) met de vele correcties ook niet zo blij mee is en wij als klanten ook niet.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Bij de oplevering waren we van mening dat de inrichting correct was. We begrijpen dat er zorgen zijn over de pensioenopbouwberekeningswijze. En we zien zeker ook de onderbouwing van deze mening. We wachten op bevestiging van het ABP en zullen, indien nodig, natuurlijk zo snel mogelijk de nodige aanpassingen doorvoeren. We willen erop wijzen dat dit proces soms wat tijd kan vergen, en we waarderen jouw geduld in deze kwestie.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@lauraholm ik heb hierover gisteren contact gehad met het ABP en zij hebben mij per mail bevestigd dat oktobertoelage over het gehele jaar vastgesteld dient te worden. Dit heb ik ook aan Peple gemeld. Kan je hierboven teruglezen. Toch bijzonder dat ik binnen paar uur antwoord krijg en dat Peple dus nog steeds op antwoord wacht!!
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@NvdB Ik snap dat het soms niet helemaal helder is hoe alle lijnen lopen. Software leveranciers hebben andere contactpersonen kan dan klanten, waardoor het kan voorkomen dat je andere doorlooptijden hebt en dat je bij een klantloket (gelukkig) eerder geholpen wordt.
NB: ik heb je berichtje aangepast om ook de persoonsgegevens van onze medewerkers te beschermen.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@lauraholm Wat is de huidige status!!!!!!!!!! duurt mijn inziens erg lang. en waarom vindt er geen tussentijdse tergkoppeling plaats. Het lijkt mij dat de community hier de uitgelezen plaats voor is.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@lauraholm Ik vind deze opmerking nogal vreemd. Ik werk inmiddels al 40 jaar in het onderwijs als salarisadministrateur dus weet best wel hoe de lijnen lopen.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
@NvdB Wat goed dat je de community zo veelvuldig gebruikt. We zullen je feedback ter harte nemen.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Dat lijkt mij ook. Bindingstoelage werd toch ook niet 8/12 meegenomen in de pensioengrondslag
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Peter, helemaal met jou eens