för att få en personlig vy
för att få en personlig vy
Under våren kommer vi skriva om vanliga frågor som kommer till PX-supporten.
Denna veckan har vi hämtat några frågor som gäller Fakturering.
Fråga 1
Jag markerade fel vid fakturering, markerade Ej deb istället för Stoppmarkering. Går det att få tillbaka tiden som jag markerade som Ej deb?
Svar:
Du måste vända och kreditera fakturan. Det är väldigt viktigt att du vänder på samma datum som du hade i fakturadatumet på fakturan som blev fel annars får du lagerdiff.
Skapa ett nytt fakturaunderlag på samma uppdrag och ta bort bocken ""Ej Deb"" och bocka i ""Stoppad""
Fråga 2
Får felmeddelande när jag ska fakturera från fakturaunderlag. "Reskontraposten finns redan och kan inte skapas"
Transaction count after EXECUTE indicates a mismatching number of BEGIN and COMMIT statements. Previous count=1, current count=0". Vad betyder detta?
Svar:
Det betyder att löpnumret redan finns i Control. Detta kan hända om man t ex manuellt bokat reskontraposter och använt fel serie.
Titta först i Visma PX under Administration - Fakturering - Fakturanummer för att se vad Visma PX vill använda som nästa lediga nummer.
Titta nu i Visma Control vad som är nästa lediga nummer på fakturor där. Välj Försäljning - Register- Reskontraserier. Nu ser du vad nästa lediga nummer är.
Gå tillbaka till Visma PX och uppdatera nummer serien där.
Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.
Läs mer om prenumeration härCopyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.