Mina produkter
Hjälp

Visma PX - Vanliga supportfrågor i ämnet Fakturering

av Annci Hermansson

Under våren kommer vi skriva om vanliga frågor som kommer till PX-supporten.

Denna veckan har vi hämtat några frågor som gäller Fakturering.

Fråga 1

 Jag markerade fel vid fakturering, markerade Ej deb istället för Stoppmarkering. Går det att få tillbaka tiden som jag markerade som Ej deb?

Svar:

Du måste vända och kreditera fakturan. Det är väldigt viktigt att du vänder på samma datum som du hade i fakturadatumet på fakturan som blev fel annars får du lagerdiff.

Skapa ett nytt fakturaunderlag på samma uppdrag och ta bort bocken ""Ej Deb"" och bocka i ""Stoppad""

Fråga 2

Får felmeddelande när jag ska fakturera från fakturaunderlag.  "Reskontraposten finns redan och kan inte skapas"

Transaction count after EXECUTE indicates a mismatching number of BEGIN and COMMIT statements. Previous count=1, current count=0". Vad betyder detta?

Svar: 

Det betyder att löpnumret redan finns i Control. Detta kan hända om man t ex  manuellt bokat reskontraposter och använt fel serie.

Titta först i Visma PX under Administration - Fakturering - Fakturanummer för att se vad Visma PX vill använda som nästa lediga nummer.

Titta nu i Visma Control vad som är nästa lediga nummer på fakturor där. Välj Försäljning - Register- Reskontraserier. Nu ser du vad nästa lediga nummer är.

Gå tillbaka till Visma PX och uppdatera nummer serien där.

Ha en trevlig helg!
Hälsn Annci


0 SVAR 0

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här