Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Sjukdom - erstättning av ob.

av Anonymous

När en chaufför som går under bussbranchavtalet blir sjuk och denne har schema/arbetstid som innefattar ob ersättning så hanterar inte programmet att denna får ut 80 % av sitt ob vilket dem ska ha.

När kommer ni ha detta klart i programmet?

4 SVAR 4

av JoakimPirholt

Hej!

Ja, det är ett litet problem som kommer av att schemat försvinner, när man planerar med Klartext. Om det är något som  kan rättas av oss, utan någon inblandning från Sindas, det vet jag faktiskt inte, men jag gissar att vi kan lösa det själva. Men jag ska absolut ta upp frågan, så får vi se vad man säger på utvecklingsavdelningen, och eventuellt höja upp prioriteten för den. Jag kan inte säga några datum dock, men om det är ett stort problem för er, och för ännu fler kunder, och ni påtalar det, så ökar chansen att vi flaggar upp det tidigare. 

 

Med vänliga hälsningar

 

Joakim Pirholt

Support TransPA

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej.

Just eftersom schemat försvinner så är det ganska mycket handpåläggning som krävs för att få fram, vilket pass skulle chauffören ha kört och mellan vilka tider ligger det passet, hur är passet upplagt med raster, arbetstid osv, vilka tider avser ob berättigande.

Jag kan göra detta extra jobb det innebär i dag med det antal chaufförer vi har just nu, men snart så kommer vi nästan att dubblera antal chaufförer och då är risken att detta extra jobb tar för mycket tid samt alla "manuella påläggningar" innebär risk för fel.

 Sen hindrar det mig från att lämna detta arbete till någon annan, vilket försvårar för mig att vara frånvarande från arbetsplatsen.

Så jag är verkligen tacksam om detta prioriteras.

av JoakimPirholt

Det förstår jag verkligen - vår målsättning bör vara att allt som är standard, och att en person är sjuk får väl sägas är rätt normalt, bör gå att ha helautomatisk hantering på, och därmed snabbare, mer korrekt och mer konsekvent resultat, så att du hinner lägga tid på specialfallen istället, för sådana finns det säkert också ibland.

En lösning från vår sida vore att frånvaron behåller start-och sluttid från schemat, istället för som idag bara dess totaltid, vilket åtminstone skulle möjliggöra en något riktigare beräkning av sjuklönen, skulle det göra någon skillnad för dig?

 

Dock ska sägas att eventuell uppehållstid och liknande framgår inte av en sådan sjukfrånvaro, annat än att arbetstiden har reducerats för den, så ska det bli helt korrekt måste hela schemat finnas kvar och beräknas sjuklön för. Detta kräver förmodligen förändringar på Sindas sida också, för att låta schemat ligga kvar, trots att det ska försvinna ner i källaren, men det är i så fall en diskussion vi får ta med dem.

 

Tack för bra input och förslag till förbättringar.

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ser fram emot löpande information från er gällande utvecklingen av detta.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här