Mina produkter
Hjälp

Tyck till om den mobila tidrapporteringen!

av Oscar Mattsson

Det är många av er som önskat att tidrapporteringen från mobiltelefon skall fungera bättre. 

Nu börjar det äntligen bli tid för att planera in detta arbete, och för att vi skall prioritera rätt, så önskar vi dina synpunkter. Vad vill du helst se i vår nya tidrapportering?

 

Här är några exempel på punkter som vi hört om tidigare.

  • Visningen av Tidrapporteringen skall anpassas efter mobilskärmen. Det skall inte vara nödvändigt att behöva zooma
  • TransPA skall föreslå senast valda fordon, detta för att slippa scrolla i fordonslistan varje dag.
  • Det skall vara enklare att ange tidpunkter. tex med ett "scroll-hjul"
  • Tider från färdskrivaren skall föreslås i tidrapporten. På samma sätt som schematiden är föreslagen idag.
  • Det skall vara möjligt att tidrapportera löpande under dagen. Tex att registrera raster och arbetsuppgifter löpande. 

Vilken/vilka av ovanstående punkter är viktigast för er. Är det någon av punkterna som inte är relevanta för er? Har ni andra förslag? 

12 SVAR 12
Stonehill
CONTRIBUTOR **

av Stonehill

Ja nu har det gått ytterligare några år, börjar vi närma oss målet??

 

MVH/Michael 

av JoakimPirholt

Hej!

Tack för din ihärdighet. Vi har inte nåt slutmålet, men vi har nått ett delmål åtminstone. Vi har nu en variant ute som är

  1. Responsiv, dvs den anpassar sig till storleken på din skärm, t ex mobiltelefon
  2. Föreslår automatiskt senast använda fordon - smidigt för den som alltid kör samma fordon
  3. Möjlighet att registrera byten av fordon och arbetsuppgifter under dagen. Till exempel man kör ett fordon på förmiddagen och ett annat på eftermiddagen; man fungerar som APL-handledare några timmar mitt på dagen, etc.
  4. Skriva fritextkommentarer

Detta är alltså en slags version 1.0 och vi kommer jobba vidare med att addera funktioner tills den har allt den gamla varianten har. Vi har piloter där ute som klarar sig på detta, som vi tar feedback från, för att göra det vi har bättre. I takt med ny funktionalitet kommer fler kunder kunna använda den nya versionen och vi kan få ännu mer feedback, osv.

Så här ser den nya versionen ut, men är som sagt work in progress. Den ger fullvärdiga tidrapporter, så där är det ingen skillnad mot standardvarianten vi har:

image.png

Återkom gärna om du vill veta mer om nästa steg eller har ytterligare frågor.

Caarina
CHAMPION *

av Caarina

Ser bra ut men undrar om det kommer bli lika lätt att registrera trakta/resor? 

av JoakimPirholt

Det är vår målsättning så klart, men vi har inte kommit dit än. Vi provar en ny approach i att tillgängliggöra funktionalitet i vårt publika API innan vi börjar använda det själva. Och vi har ännu inte kommit så långt att vi har specifikationerna för hur detta ska fungera klara. Så man kan säga - när vi publicerar en ny resurs i API:t så är det inte långt borta tills det finns i vår variant av tidrapportering. Men det gör också att en integrationspartner skulle kunna bygga en app som registrerar både tidrapporter och resor, på samma tid som det tar för oss att göra det, om man skulle ha kontakt med någon apputvecklare av något slag.

Mer info om den mobilanpassade tidrapporteringen (och vårt API) kommer under hösten.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Förutom ovanstående så vill jag efterfråga en funktion för att klarmarkera månaden. Jag som löneadministratör vill kunna ställa in att senast ett visst datum i varje månad ska varje tidrapport vara klarmarkerad och även när den ska vara attesterad. Är den inte klarmarkerad/attesterad det datum jag har ställt in ska det automatiskt pushas ut en notis i appen till den anställde respektive skickas ett mail till den person som ska attestera att det är dags att hantera månaden. Bara delvis ett förslag som påverkar den mobila tidrapporteringen men det hade underlättat att slippa påminna manuellt varje månad. Visma Lön Anställd har en liknande funktion (förutom att man inte får en notis i appen utan ett mail när man inte har klarmarkerat i tid).

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Det verkar inte gå så snabbt fram i den här tråden.

 

Precis som SaraSa, arbetar jag med löner. Vi ska precis börja jobba med det här systemet. Den här typen av program, webbaserade program som ligger i det berömda molnet, hyllas åter och återigen, för man kan göra allt i mobilen. Allt verkar bra, bara man kan göra det i mobilen och att allt ligger i MOLNET. OK, om det är det enda kriteriet en programvara behöver uppnå för att anses bra, så kan jag säga att vi är en hel drös ute i samhället som ha andra åsikter.

 

Som jag skrev här ovan, är det tänkt att vi ska kicka igång det här systemet inom kort. Jag hoppas det går bra för chaffisarna. Själv blev jag vansinnig innan jag ens testat programmet. När de "stationära" programmen skapades för datorer i början på -80-talet, fanns det en fantastisk man på SAS vid namn Janne Carlsson. Janne Carlsson-eran hade börjat, med fokus på kunder, användarvänlighet och charmkurser. Vi som började med programvarorna då, fick ofta höra saker som "det går inte", "datorn kan inte det här", men i och med att vi gjorde våra röster hörda och sa att "det är en dator, programmera om då så det fungerar som vi vill ha det hela" så skapades programvaror som var flexibla med en drös av kortkommandon, alfanumeriska fält och möjligheter att lägga in så få eller så många tecken man ville ha. I löneprogrammet jag har - ett Visma-program, ett nedladdat icke-webbaserat program som började utvecklas på -80-talet - där finns det oändlig flexibilitet vad avser fälten man kan fylla i, det är alfanumeriskt och utan stopp efter enbart fem tecken , exempelvis.

 

Loggade in på TransPA och kunde bara konstatera att det enbart är numeriska tecken man kan använda som anställningsnummer. Man kan inte kopiera ett "kort" från en chaffis till en annan och enbart justera nödvändiga ändringar, utan man är tvungen att göra om allt igen från början på varje "gubbe". Sedan kan mana inte ändra signaturen man en gång valt, för den är grå! I mitt löneprogram, kan jag ändra i vilka fält jag vill i efterhand även anställningsnummer -  men inte i ett modernt program! Jag är övertygad om att jag vet vad det handlar om. De som är webbprogrammerare idag - och som har tagit fram det här - är födda på -90-talet då Janne Carlsson-tänket försvunnit och de är inte alls medvetna om att vi användare vill ha flexibilitet och att det är kunderna man skall lyssna till. De tycker att man ska vara glad över att programmet är webbaserad, för molnet är deras gud.

 

När ska Molnet-gänget på Visma ta till sig det vi användare önskar? Det finns en massa problem som inte går att lösa på grund av att man använder webbläsare som bas. Fixa till något som inte är stelbent med "det går inte-mentalitet". Det är så -70-tal att tänka så. Bli moderna och ta till er kundernas önskemål. Det är kunderna som betalar era löner.

 

Mvh //L

 

av Oscar Mattsson

Hej och tack för ditt utförliga meddelande.

Jag håller med om att en molnversion absolut inte skall gå på kompromiss med funktionalitet. TransPA föddes som ett program som skulle installeras och i 2014 flyttade vi programmet till molnet. Det skall dock sägas att detta var en mycket försiktig process för att inte tappa funktionalitet, och för att alla kunder skulle ha god tid på att förbereda sig. Det tog ca 2 år att flytta alla kunder och parallellt gjordes ständiga förbättringar i molnversionen. 

Med den teknik som finns idag så ser vi inga hinder för att åstadkomma precis lika stor flexibilitet i molnet som i en klassisk programvara. Dessutom finns det många fler möjligheter till ytterligare funktionalitet i molnet.

Du nämner en del förslag till förbättringar, och jag håller med om att det finns mer att önska till flexibiliteten i personalregistret, men det beror inte på att TransPA är en molnversion, utan på att vi hittills har prioriterat andra områden.  I vårt utvecklingsarbetet så strävar vi alltid att utveckla det som faller flest kunder till godo, och de förslag som vi får flest synpunkter på. 

Senare i höst så kommer vi att introducera ett forum för att du som kund kan inkomma med dina förbättringsförslag. Detta kommer att göras transparent så att alla kunder kan vara med och rösta om vad vi skall prioritera i utvecklingsarbetet. Jag hoppas att du vill vara med där och påverka innehållet i TransPA.

Vi har idag dedikerade utvecklare som enbart arbetar med TransPA och flera av dem är faktiskt födda långt innan 90-talet😊

 

Produktansvarig

Oscar Mattsson

Stonehill
CONTRIBUTOR **

av Stonehill

Viktigast är naturligtvis att sidan blir mobilanpassad men även de övriga punkterna känns relevanta!  

Jättebra att detta är på G  skynda gärna. 

Stonehill
CONTRIBUTOR **

av Stonehill

Så hur går det så här ett havår senare??

 

av JoakimPirholt

Det ska sägas att några konkreta resultat finns inte att presentera eller berätta om ännu, dels på grund av stora projekt som slukar resurser, först och främst den webbaserade löneberäkningen, och dels på grund av ett principbeslut om hur den nya tidrapporteringen ska lanseras. 

 

Det sistnämnda går egentligen ut på att den nya tidrapporteringen ska gå hand i hand med ett säkrare inloggningsförfarande - ett förfarande som redan införts för systemanvändare, åtminstone för ett begränsat antal kunder. En följd av GDPR så klart. Flaskhalsarna i detta är dock att vi vill att alla systemanvändare ska ha bytt till Visma Connect innan vi aktiverar samma sak för alla tidrapporterande, och förstås utvecklingen bakom det. 

 

Så, till din fråga, även om jag har sett några tidiga förslag på hur den kommer vara utformad, och vårt UX-team (User eXperience) har fått tycka till om det, så finns en del trösklar innan vi kommer till en färdig mobilanpassad tidrapportering. 

Stonehill
CONTRIBUTOR **

av Stonehill

Hej!

 

Nu har det gått ytterligare ett halvår, ett år sedan tråden startade.

Löneberäkningen som slukat resurser börjar nu rullas ut till oss kunder. 

Har detta projekt (tidrapportering mobil) prio 1 nu?? 

MVH/Michael 

av Oscar Mattsson

Hej.

Ja, tyvärr har Löneberäkningen tagit en del mer tid än först beräknat. Vi kommer nu att fokusera mer på den mobila tidrapporteringen. Eftersom vi också kommer att behöva ändra inloggningen för de anställda ser vi nu på möjligheter hur det kan göras så smidigt som möjligt.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här