Mine produkter
Hjælp
JFJATEX
CONTRIBUTOR **

Overførsel af gammel ferie til nyt ferieår

af JFJATEX

Hejsa
Er der nogen som ved om det kun er muligt at overføre maks. 5 feriedage til næste ferieår?
Tillader systemet at man overfører mere end 5 feriedage?

På forhånd tak

12SVAR12
Sanne Deichmann
CHAMPION **

af Sanne Deichmann

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad Visma siger ... for jeg har opfattet det således, at der INTET sker medmindre vi selv gør noget aktivt (altså hverken overført eller udbetalt). Jeg husker det fra "mega-kurset" som at Visma Løn bare "parkerer" en evt. saldo. Visma, hvad siger I? 

Godkendt løsning
id19384
CHAMPION ***

af id19384

Jeg vil tro at systemet accepterer flere end 5 dage, det har hidtil været sådan.

Men vær opmærksom på at det først er pr. 31/12 2021 der kan ske overførsel af ferie!

Lena Solid
CONTRIBUTOR **

af Lena Solid

Skal men selv gøre noget aktivt for at overføre 5 dages ferie til nyt år?

PiaSkovAndreasen
CHAMPION *

af PiaSkovAndreasen

Nej, hvis du ikke gør noget, bliver dagene automatisk 'overført'... dvs at de egentlig bare bliver stående, hvor de er, og når så medarbejderen holder ferie, bliver gammel/overført ferie brugt først. Det er derfor kun, hvis du skal udbetale ferien, at du skal gøre noget.

(fik vi i hvert fald at vide på "mega ferielovskursus")

Lene F M Sørensen
CHAMPION **

Er der nogen der ved, hvilken lønart der skal bruges ved udbetaling af feriedage?  Udbetales de med decemberlønnen eller med januarlønnen?

Helle Toft
CONTRIBUTOR ***

af Helle Toft (Opdateret ‎03-11-2021 11:54 af Helle Toft )

Hej Pia. Håber du kan hjælpe. Hvis en medarbejder fx har 8 feriedage fra gl ferieår pr 31/12 2021 - vil denne saldo så blive stående? eller vil der automatisk blevet nedskrevet til 5 dage (den 5. ferieuge) ? Mvh Helle 

PiaSkovAndreasen
CHAMPION *

af PiaSkovAndreasen

Hej Helle

 

Jeg har forstået det sådan (på basis af info fra mega ferielovskursus), at de 8 dage vil blive stående, indtil du gør noget ved dem (altså i praksis er de overført, da de automatisk føres med videre i systemet).

 

Så du skal selv aktivt nedskrive de 3 dage (og så afregne dem til Arbejdsmarkedes Feriefond) og udbetale de 5 dage, hvis det er det, der er meningen.

 

Kun ferie fra mini-ferieåret (hvis der er nogle, der stadig har den slags ferie tilbage), "forsvinder" vist i systemet (men det må du ikke hænge mig op på, for der er jeg ikke 100% sikker).

Helle Toft
CONTRIBUTOR ***

af Helle Toft

Jeg har forstået det modsat...at 5 dage automatisk vil blive udbetalt i decemberlønnen, og at man skal lave skriftlig aftale med medarbejderen, hvis der skal overføres dage. Alt over 5 dage bliver nulstillet..

PiaSkovAndreasen
CHAMPION *

af PiaSkovAndreasen

Hej Helle,

Det er Ferieloven, der siger, at 5 dage automatisk skal overføres. Men Visma har valgt at sætte det sådan op, at man aktivt skal gøre noget for at udbetale. Det skyldes, at nogle registrerer ferie bagud i tid, og det ville jo så afstedkomme automatiske udbetalinger...

doke
CONTRIBUTOR ***

af doke

Ferieloven siger, at man skal holde 4 ugers ferie, og den 5. uge enten kan overføres eller udbetales. Hvis der ikke senest 31.12 er indgået en aftale skal de udbetales i løbet af 1. kvartal. Håber ikke Visma gør det automatisk allerede i december, for når lønnen kører, kan der jo stadig indgåes aftaler.

 

Helle Toft
CONTRIBUTOR ***

af Helle Toft

Super 🐵 tak 

Lena Solid
CONTRIBUTOR **

af Lena Solid

Hvor henne ser man hvad de timelønned har tilbage af ferie?

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.