Mine produkter
Hjælp
Anonymous
Ikke relevant

Udbetaling af særligt tillæg - Horesta

af Anonymous

Hej

 

Vi skal nu selv til at administrere det særlige løntillæg som er overenskomstbestemt via Horesta.

Findes der en vejledning til dette? Horesta skriver:

 

Særligt Løntillæg - vedrører ALLE virksomheder

Feriefonden har tillige administreret ind- og udbetaling af Særligt Løntillæg.

Administrationen af Særligt Løntillæg i Feriefonden afvikles i løbet af 2021, således at sidste indbetaling af Særligt Løntillæg til Feriefonden vedrører august 2021 (betalingsfrist 15. september 2021). Sidste udbetaling af Særligt Løntillæg foretages inden udgangen af 2021.

Feriefonden modtager således ikke indbetalinger af Særligt Løntillæg vedrørende september 2021 og fremover. Det er vigtigt, at I orienterer jeres eventuelle lønservicebureau herom.

Virksomheden skal herefter selv administrere Særligt Løntillæg. Virksomheden beholder Særligt Løntillæg indtil virksomheden udbetaler løntillægget til medarbejderne. Herved øges likviditeten i virksomheden. Virksomheden udbetaler Særligt Løntillæg til lønmodtagerne 2 gange årligt i henholdsvis juni og december måned, med mindre der indgås lokalaftale i overensstemmelse med overenskomstens § 10 om anden udbetalingstermin, fx at der aftales løbende udbetaling sammen med lønnen.

For receptionister udbetales Særligt Løntillæg fortsat sammen med ferietillægget i maj og august.

 

Vi forventer at indgå en lokalaftale om løbende udbetaling med lønnen. Hvordan sætter jeg dette op i systemet?

Mange hilsner
Randi

25SVAR25
SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Jeg kører sidste lønkørsel på mandag.. Så har virkelig brug for en løsning nu. 😟

Raelh
CONTRIBUTOR **

af Raelh

Hej

Der har været et webinar hvor en midlertidig løsning blev præsenteret (kan ikke lige finde webinaret, beklager, ellers havde jeg selvfølgelig indsat link). Jeg vil helt sikkert anbefale du prøver at finde dette webinar. det er tidligere skrevet i tråden det blev afholdt d. 1/9, så du må bruge denne info til at lede efter det.
Det du kan gøre er, at når lønnen er så færdig som overhovedet muligt. tjekker du at afstemningslisten er sat op som en af de rapporter der bliver genereret sammen med lønkørslen. Så sætter du en testkørsel i gang, trækker afstemningslisten. Selekterer på L.Type 1369. Her fremgår den samlede opsparing. Så laver du ud fra dette en fil til decentral registrering. Kører lønnen tilbage og indlæser filen. Der skal selvfølgelig lige laves et par stikprøver. 
Lillian har tidligere i tråden kommenteret på dette fordi der er en fejl i Vismas foreløbige løsning, hvor de anbefaler at udbetalingen laves som et tillæg, fx på lønart 1181. Hvis dette gøres, beskattes beløbet dobbelt. Det skal i stedet registreres på en nettolønart (fx 9470) som du kobler op den korrekte konto til bogføringen så opsparingen bliver udlignet med udbetalingen. Det er selvfølgelig ikke en fed løsning på sigt, men du burde kunne komme nogenlunde i mål med denne metode til denne kørsel, hvis du stadig ikke hører noget brugbart fra Visma. 
Held og lykke. 
Mange hilsner
Randi

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Men den samlede opsparing er jo for hele året, vi skal kun have fat i september-december..

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Når jeg har lavet prøveløn for december vil jeg trække rapport "Bogføringsbilag med specf.  (år til dato)" for perioden 1/9-31/12. Rapporten viser skyldig nettobeløb pr måned pr medarbejder (og pr. arbejdsgiver). Ud fra nettobeløbene danner jeg pivot så jeg får eet beløb pr. medarbejder, som jeg laver MLE-fil ud fra. 

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep (Opdateret ‎20-12-2021 11:49 af SalaryZleep )

Hov Lillian... Det var Raelh jeg skulle have svaret.. 

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

🙂 - Håber at det lykkes 

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej!  - og tak for input 🙂

Jeg har tænkt mig nogenlunde samme løsning. Jeg udbetaler bare som tillæg efter skat (f.eks. lønart 9101) og skriver "Tidligere beskat særl.opspar" i lønlinjen.  Min afstemningsliste er ikke excel. Når jeg har kørt prøveløn for december henter jeg beløbene fra "Bogføringsrapport med specifikationer år til dato"  filtrerer netto-særlig opsparing. Beløbene for de 4 måneder samler jeg i en pivottabel som et beløb pr. medarbejder og danne MLE-fil ud fra den.

Enig, at det er noget omstændigt og forhåbentlig kommer der en god løsning fra VISMA som kan anvendes fra januar ? 😉  

mvh/Lillian

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

PS - Jeg mener, at webinaroptagelsen fra 1/9 blev fjernet pga. det var en fejl løsning.

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Puha det er en tung omgang, det er 15 bogføringsfiler jeg skal i gennem... 😕

 

Men LA 4040 skal jo også tømmes, hvordan gør du det?

 

1000 tak for jeres input!

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej igen 🙂

I bogf.bilag med specf. laver jeg filter på "Skyldig særlig opsparing" dvs. kun nettobeløbet som skal udbetales. Hos mig er det lønart 8296, samme lønart som skyldig netto særligopsparing på lønsedlen. Lønart 4040 skal ikke tømmes pga. det er bruttobeløb på samme måde som bruttoferiepenge.

I afstemningsliste er nettobeløbet på L.type 1369 hvis du vil lave MLE ud fra den.  Håber at det gir' mening.  

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Er der kommet en løsning på hvordan vi får dem udbetalt? 

Sachse65
CONTRIBUTOR *

af Sachse65

Er der snart nyt omkring hvordan vi ændrer opsætningen, lønnen skal jo snart køres  ???? 

Vi vil også udbetale 2 gange årligt

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Hej Poul

Jeg har allerede kigget i denne vejledning og ikke fundet et brugbart svar. Derfor jeg skriver her. Vi har tidligere selv indberettet og indbetalt til denne fond som har udbetalt til medarbejderne. Men nu afvikles fonden og vi skal selv udbetale. Jeg har derfor brug for at opsætningen bliver ændret så pengene automatisk bliver udbetalt sammen med lønnen.

Poul_ Visma
VISMA

af Poul_ Visma
SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Hej Poul,

 

Den vejledning er ikke brugbar mere og jeg antager der er flere end Randi og mig der er ramt.

 

Vi har samme problem, dog vil vi nok udbetale 2 gange årligt. 

Hej

Vejledningen er ikke blevet rettet til endnu, men det er videregivet til rette vedkommende. 

 

Venlig hilsen
Susanne Persson
Costumer Care Consultant
HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej Susanne.

Ved du, om der er lavet vejledning nu om tilretning af Horesta, særligt tillæg ?

mvh/Lillian

 

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej Lillian

Der har i dag været et webinar omkring det du spørg indtil og det vil du kunne finde her på Community en af dagene, så kan du gense det. Vejledning kommer indenfor de næste 14 dage. God dag

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Mange tak Helle 🙂

 

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej Helle, Jeg har set webinaret og kan ikke få det til at hænge sammen med udbetaingen af særligt tillæg. Lønart 4040 er sat op som feriepenge med løbende beskatning og det er nettobeløbet, der er indberettet manuelt til Horesta hver måned. Hvis man anvender beløb på L.type 1369 er det bruttobeløb/opsparing der anvises til udbetaling på lønart 1181, men pengene er jo løbende beskattet i opsparingsmånederne - dvs. opsparingen bliver dobbeltbeskattet ....... eller hva'?
Skal lønart 4040 ændres i opsætning, så opsparingen ikke beskattes i opsparingsmåneden?
Vi skal fortsat indbetale nettoferiepenge månedligt til Horesta (undtagelsesordningen), men skal selv administrere/udbetale særlig opsparing fra 1/9-2021.
Mvh Lillian

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.