Mijn Communities
Help
Edwin Neijsen
CONTRIBUTOR ***

Backup code nieuwe telefoon

door Edwin Neijsen
Status: Realisatie waarschijnlijk

Als een werknemer een andere telefoon heeft gekregen, dan moet je het Visma account ontkoppelen in de authenticator app. De meeste doen dit niet. Soms kan het ook niet als de oude telefoon stuk is. De werknemer moet dan inloggen op een PC en de oude telefoon  ontkoppelen.

Hiervoor is de backup code nodig. Niet alle medewerkers hebben deze bewaard.

Wij moeten dan de backup code opvragen bij de Service desk. Dit is niet handig.

Het moet mogelijk zijn dat wij als AK de backup code inzichtelijk hebben.

En er moet een goede instructie komen voor het koppelen van een andere telefoon.

14 Opmerkingen
door Joost_Bouwmeister

@Edwin Neijsen bedoel je dat jullie als administratie kantoor zelf de backup codes willen kunnen genereren? In plaats van de route via support.

Edwin Neijsen
CONTRIBUTOR ***
door Edwin Neijsen

Dat is inderdaad onze wens. Daarnaast zouden we graag een instructie ontvangen voor het koppelen van een nieuwe telefoon.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek (Bijgewerkt ‎11-05-2022 10:45 door Gea Bussink-Veerbeek )

@Edwin Neijsen Wij vragen de gebruiker ons (beheerders) te mailen wanneer ze een nieuwe telefoon krijgen. Dan ontkoppelen wij het oude apparaat en ontvangen ze van ons een handleiding om de nieuwe telefoon in gebruik te nemen. (Ik wil de handleiding wel delen, maar ik mis hier een knop om een bijlage toe te voegen. Mailen wil ik ook wel, maar als ik jou opzoek in de community, zie ik niet hoe ik je een mail kan sturen ...  ikblijf ruzie houden met de community...)

Edwin Neijsen
CONTRIBUTOR ***
door Edwin Neijsen

@Gea Bussink-Veerbeek, Bedankt voor jou reactie. Ik denk dat jij het hebt over de procedure in Youforce. Deze procedure is duidelijk. Maar mijn vraag gaat over Visma Talent. Dit heb ik wellicht niet duidelijk genoeg in mijn vraag vermeld.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor je wens.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je wens krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je wens al dan niet inplannen. We zullen je via deze wens op de hoogte houden.

MariannedeWolff
CONTRIBUTOR ***
door MariannedeWolff

Ook onze IT-ers en medewerkers zullen blij zijn als er meer mogelijkheden zijn. Tegenwoordig worden telefoon zeer regelmatig gewisseld ( reken 1x per 3 jaar + nieuwe instroom van personeel). Iedere medewerker krijgt een werktelefoon met allerlei apps en verwacht dat alle apps werken. Onze IT-er stelt voor of het mogelijk is de app met een eenmalig wachtwoord in te stellen waarna de medewerker bij ontvangst deze per direct moet aanpassen.

MikeChin
VISMA
door MikeChin

@Edwin Neijsen ,

Dat kan: je kunt als werkgever/AK geautoriseerd worden om zelfstandig in voorkomende gevallen (zonder tussenkomst van de ServiceDesk) backupcodes te genereren. Randvoorwaarde is dat je "eigenaar" van het emaildomein van het mailadres van de eindgebruiker bent.  Dien een ticket in in 4Me zodat dit voor je in gang gezet kan worden.

Mocht de eindgebruiker als inlogmailadres een gmail of hotmail adres (of elk ander mailadres waar je niet de "eigenaar" van bent) gebruiken, dan zul je helaas moeten terugvallen op de ServiceDesk. Wij zullen dan een backcode genereren en die (laten) mailen naar het betreffende mailadres.

 

Vwb. instructiedocument: dat is er: https://community.visma.com/t5/Kennisbank-Visma-net-HRM/Handleiding-Inloggen-2-factor-authenticatie/...

Lees hoofdstuk Telefoon verloren.

 

groet
Mike

door Rene van Jole

is dit antwoord op jullie vraag en kunnen we daarmee dit idee afsluiten ? 

Hoor graag jullie reactie 

Edwin Neijsen
CONTRIBUTOR ***
door Edwin Neijsen

@MikeChin  @Rene van Jole ,

 

Wij zijn geen eigenaar van het email domein. Dat zijn de scholen zelf. Hier komen we dus niet verder mee.

O Veenstra
CHAMPION ***
door O Veenstra

Het lijkt me niet wenselijk om straks voor duizenden medewerkers een backupcode aan te vragen via de servicedesk, helemaal wanneer er nog meer organisaties overstappen van Raet naar Visma.net. Hier zal toch een andere oplossing voor moeten komen, net zoals in andere pakketten het normaal is dat je dit zelf kan doen.

Eigenaar emaildomein gaat nooit lukken omdat er bij medewerkers allerlei soorten emailadressen zijn.

michielnieuwenhuijsen
CONTRIBUTOR **
door michielnieuwenhuijsen

Ik sluit mij hier bij aan, als administratiekantoor is dit niet te doen. Wij hebben tientallen klanten met minimaal evenzoveel maildomeinen waar wij geen beheerder van zijn, en bij sommige schoolbesturen heeft elke school ook weer een eigen maildomein. Onze ervaring met Youforce is dat de gebruiker regelmatig de authenticator niet overzet naar een nieuwe telefoon, wij krijgen elke dag wel een aantal verzoeken om de oude telefoon te ontkoppelen.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit idee is op de backlog opgenomen onder nummer 5275

Nbastiaanse
CHAMPION *
door Nbastiaanse

Extreem belangrijk dat dit beschikbaar komt. Zoals door diverse andere gebruikers al is aangegeven krijgen wij ook dagelijks verzoeken om dit te ontkoppelen. De recent uitgebrachte oplossing van de domein eigenaren is leuk maar niet praktisch omdat er simpelweg teveel publieke domeinen zijn waardoor je in erg veel gevallen niet verder komt.

 

Waarom kan dit niet vergelijkbaar als in Youforce waar je met 1 druk op de knop als beheerder de telefoon kon ontkoppelen?

Joyce Deursen
CONTRIBUTOR ***
door Joyce Deursen

Bij ons is de wens ook erg groot. Wij registeren de meeste gebruikers op hun privé e-mail, omdat wij als AK de werknemers voordat ze in dienst komen bij een bestuur al laten inloggen in Visma om taken uit te voeren. Denk hierbij aan upload diploma's, loonheffing etc. Gebruikers hebben dan geen zakelijk adres. Alleen gebruikers met een actieve rol in Talent worden uiteindelijk op het zakelijke mailadres geregistreerd. Dit is echter de groep, waar het minder voor komt. Als applicatiebeheerder ben je hierdoor erg beperkt in het leveren van de juiste support. Het zelf kunnen resetten van de MFA of genereren van een nieuwe backupcode is dan ook zeer wenselijk. Ook voor Visma lijkt me, dat scheelt veel tickets voor support  🙂