Mijn Communities
Help
Jkersbergen
CHAMPION *

Live signaleringslijst in Payroll

door Jkersbergen
Status: Intake

Zou er een signaleringslijst kunnen komen in Payroll, waarin je direct een signaal of waarschuwing krijgt als er iets gemuteerd wordt wat ongewoons is? Zodat je gedurende de periode controles kan doen in plaats van vlak voor het definitief maken van een salaris run.

Stel er wordt een mutatie doorgezet naar Payroll van een gratificatie, hierdoor wordt het jaarloon bijzonder tarief veel hoger dan gepland, dan kan de PSA medewerker beslissen of dir aangepast moet worden. 

Een andere signalering zou kunnen zijn: de wtf van deze maand is aanzienlijk hoger dan de vorige maand. Of het netto loon is met een te hoog percentage gestegen.

Of de WNT norm wordt overschreden enz enz.

6 Opmerkingen
door Hans de Bruin (Bijgewerkt ‎14-02-2025 12:26 door Hans de Bruin VISMA )
Status changed to: Status: Intake

Hi @Jkersbergen ,

Dank je voor het indienen van dit idee! Als ik jouw idee lees denk ik dat Payroll al verschillende mogelijkheden biedt waarmee jouw idee wellicht al is opgelost. Hieronder licht ik een aantal zaken toe, op basis van jouw toelichting in dit idee.

1. "Zou er een signaleringslijst kunnen komen in Payroll, waarin je direct een signaal of waarschuwing krijgt als er iets gemuteerd wordt wat ongewoons is? Zodat je gedurende de periode controles kan doen in plaats van vlak voor het definitief maken van een salaris run."

In Payroll wordt elke mutatie die vóór de sluitingsdatum van een salaris run gedaan wordt direct berekent. Dat betekent dus dat de salaris run berekening in de basis op elk moment up-to-date is. Je kunt dus elk moment controles kunt doen, in plaats van dat je dit "opspaart" tot vlak voor het definitief maken van de salaris run. Controles kunnen dus al gedurende de periode worden gedaan. 

In de Validatie stap van de salaris run kan je waarschuwingen krijgen in bepaalde situaties. Hiervoor moet je wel de Waarschuwing optie in een salariscomponent hebben ingericht (zie screenshot hieronder). 
    HansdeBruin_0-1739526409322.png

Waarschuwingen zullen in de Validatie stap in het rood worden getoond, waardoor dit extra duidelijk is. Je kunt in de Validatie stap ook de optie Toon alleen waarschuwingen aanzetten, zodat Payroll alle resultaten waarvoor geen waarschuwing is weg filtert.

HansdeBruin_1-1739526588919.png

Zo heb je dus een overzicht van alle salariscomponenten waarvoor er een waarschuwing is.

2. "Stel er wordt een mutatie doorgezet naar Payroll van een gratificatie, hierdoor wordt het jaarloon bijzonder tarief veel hoger dan gepland, dan kan de PSA medewerker beslissen of dir aangepast moet worden."

Zie uitleg onder punt 1. Als je de waarschuwing optie inricht voor het salariscomponent dat jullie gebruiken voor de gratificatie, zou dat op deze manier kunnen worden geïdentificeerd in de Validatie stap van salaris run wizard. 

Verder hebben we dit idee op de Community voor controle op het jaarloon bijzonder tarief. Volgens de informatie in dat idee, staat dit gepland voor Q1-2025.

3. "Een andere signalering zou kunnen zijn: de wtf van deze maand is aanzienlijk hoger dan de vorige maand. Of het netto loon is met een te hoog percentage gestegen."

Voor de opmerking over de te hoge procentuele stijging kan ik eerdere uitleg onder punt 1 en 2 aanvullen met de optie in de Validatie stap van de salaris run wizard, om de huidige salaris run resultaten te vergelijken met de salaris run resultaten van een eerdere salaris run. Als je dit doet, zal het systeem het verschil in waarde en het verschil in percentage tonen. Met de optie Toon alleen verschillen van x % (zie screenshot hieronder) kan je Payroll alleen verschillen van (bijvoorbeeld) 10% (of hoger) laten tonen. Je kunt natuurlijk ook op de kolom Verschil % sorteren, van hoog naar laag, om op die manier eerste de grote verschillen te zien. Als je dit combineert met de Zoek salariscomponenten filter, kan je bovenstaande voor (bijvoorbeeld) alleen het netto salariscomponent doen.
    HansdeBruin_2-1739527013861.png

4. "Of de WNT norm wordt overschreden enz enz."

Hiervoor hebben we een standaard rapport WNT overzicht

Als je bovenstaande toelichting leest, is dit idee dan nog relevant / nodig? Of zijn de bestaande mogelijkheden en opties misschien al toereikend? 

Jkersbergen
CHAMPION *
door Jkersbergen

@Hans de Bruin , we gaan deze optie onderzoeken! Dank je wel voor je toelichting.

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@Hans de Bruin houdt dit dan in dat je dit voor elk component handmatig moet instellen???

door Hans de Bruin

Hi @NvdB,

Dank je voor je bericht.

Het ligt er een beetje aan wat je bedoeld? Als je doelt op de instelling of Payroll een waarschuwing moet tonen in de Validatie stap van de salaris run wizard, dan klopt het wat je zegt. Het kan natuurlijk per salariscomponent verschillen of je wilt dat Payroll een waarschuwing toont of niet, en in welke situatie Payroll dan een waarschuwing geeft (zie verschillende opties in mijn het screenshot in mijn eerdere reactie).

Zo wil je deze waarschuwing misschien wel krijgen voor het Periode salaris of voor een Gratificatie, maar niet voor een declaratie salariscomponent. Of misschien ook voor een declaratie salariscomponent, maar alleen wanneer het bedrag hoger is dan een vooraf bepaald bedrag. 

De andere optie die ik aanhaal in mijn eerdere reactie (het verschillen percentage in de Validatie stap van de salarisrun wizard) is een generiek percentage en wordt, wanneer je deze invult, gebruikt voor het toetsen van verschillen percentages voor alle salariscomponenten die op dat moment in de tabel worden getoond. 

Jkersbergen
CHAMPION *
door Jkersbergen

@Hans de Bruin , wanneer ik een waarschuwing op een looncomponent zet, dan wil ik , wanneer ik de waarschuwing akkoord heb bevonden, deze waarschuwing niet meer zien in deze run bij deze mutatie/medewerker.

Hiermee controleer je dus gedurende de periode de salarismutaties, en hoef je die niet allemaal vlak voor het definitief maken van de run te controleren.

Het is eigenlijk een payroll audit die na iedere mutatie die vanuit HRM naar Payroll stuurt en een waarschuwing heeft dan kan accorderen of indien foutief kan aanpassen.

door Hans de Bruin (Bijgewerkt ‎24-02-2025 19:29 door Hans de Bruin VISMA )

Hoi @Jkersbergen , dank je voor je terugkoppeling. 

Het idee zoals je het in je laatste opmerking uitlegt is me helder. Iets als een payroll audit / controle log is iets wat we nog niet kunnen in Payroll. Ik ga dit intern bespreken en kom er later bij je op terug. Mocht ik vragen hebben, of mocht ik iets met je willen checken / valideren, dan neem ik contact met je op.