Mijn Communities
Help
Sylvian Dijkstra
CONTRIBUTOR **

Payroll prognose uitbreiden met meer maanden

door Sylvian Dijkstra
Status: Realisatie waarschijnlijk

Op dit moment kunnen wij in Visma Payroll (Salaris wizard -> Huidige salarisruns) een prognose zien van de volgende maand. Dus op dit moment zien wij de maand juni 2022 omdat dit de eerstvolgende salarisrun betreft.

Ook zien wij de maand augustus omdat er op 01-08-2022 nieuwe medewerkers in dienst treden (zie bijlage onderaan voor een voorbeeld)

 

Wat ons werk een stuk makkelijk en prettiger maakt zou het volgende zijn:
De prognose van de aankomende maanden weergeven, dus naast juni ook de daaropvolgende maanden. Zeker vanwege mutaties en andere zaken kunnen wij hier dankbaar gebruik van gaan maken in ons dagelijks werk. Dit is dan ook onze wens, we denken dat dit een waardevolle toevoeging zal zijn in Visma Payroll.

Wens payroll.png

12 Opmerkingen
John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Is inderdaad zeer wenselijk met name voor allerlei prognoses. Het liefst 12 maanden vooruit.

door Hans de Bruin

@Sylvian Dijkstra , dank voor je bericht.

Zou je iets meer toelichting kunnen geven op de reden voor dit idee / verzoek? Waarom zou dit jullie werk makkelijker maken? Waarvoor zou je deze (toekomstige) prognoses voor gebruiken? Wat zouden jullie willen controleren in die (toekomstige) prognoses? Alvast bedankt voor je reactie. 

 

@John Bouwman , zou je wellicht ook een toelichting kunnen geven zoals hierboven aan Sylvian wordt gevraagd?

Alvast bedankt. 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Vanwege budgettering willen wij heel graag een doorrekening kunnen maken voor de komende periodes, het liefst op basis van een prognose, waarin het systeem ook nog rekening houdt met de formatie in E-hrm.

In deze prognose zou je dan een aantal variabelen moeten kunnen meegeven waaronder een % salarisstijging.

 

Daarnaast is paar maanden vooruit ook al van belang om de gevolgen van een toekomstige Cao aanpassing door te kunnen rekenen, of de effecten van een wijziging in tarieven of componenten alvast te controleren, als deze met een datum in de toekomst worden gezet.

 

 

Sylvian Dijkstra
CONTRIBUTOR **
door Sylvian Dijkstra

Hallo Hans,

Op dit moment zijn 80% van de binnenkomende mutaties van toepassing op augustus.
Het inzicht zorgt ervoor dat we dus nu al daar op kunnen inspelen.

Nu blijft er dus een hoop werk liggen terwijl het wel opgepakt kan worden als het mogelijk wordt gemaakt.
Dus met het eventueel realiseren van deze wens, kan de afdeling vooruit werken en zo de workload veel beter kunnen verdelen.

De punten die John benoemd sluit ik me volledig bij aan, zeker de laatste is nu bijvoorbeeld heel actueel.

door Hans de Bruin

@John Bouwman , @Sylvian Dijkstra , dank voor jullie feedback.

 

De wens voor budgettering / begroting begrijp ik, alleen denk ik niet dat de oplossing daarvoor ligt in een aantal maanden vooruit rekenen, zoals omschreven in dit idee in het ideeënportaal.

Zoals je zelf ook zegt @John Bouwman , zou je voor een dergelijke functionaliteit ook variabelen mee willen geven om door te laten rekenen in de budgettering / begroting. Budgettering / begroting functionaliteit vraagt denk ik meer uitgebreide en complexere functionaliteit, los van het idee om een aantal maanden vooruit te rekenen. 

 

De wens om toekomstige wijzigingen (nieuwe medewerkers, nieuwe cao-salarisschalen, gewijzigde componenten) te kunnen controleren kan ik me voorstellen. Ik denk dat ook meer van toepassing is op dit idee in het ideeënportaal.

In principe kunnen wijzigingen in HRM (bijvoorbeeld. salariswijzigingen) met een toekomstige startdatum worden ingevoerd. Datzelfde geldt voor wijzigingen in inrichting in Payroll. Deze kunnen ook met een toekomstige startdatum worden gedaan. 

Op die manier zou je dan dus toekomstige veranderingen kunnen laten doorrekenen en controleren, wanneer Payroll een aantal maanden vooruit rekent. 

 

We zullen deze wens intern bespreken en hier terugkoppeling over geven wanneer er meer duidelijk is. 

@Rene van Jole , fyi.

wtentije
CONTRIBUTOR ***
door wtentije

Helaas zie ik dit nu pas, het zou enorm veel gemak bieden, bijv: begroting technisch, veranderingen in personeel en kosten zijn direct door te rekenen, het voorkomen van fouten, zijn eerder  zichtbaar, allerlei verzoeken van medewerkers bij contract aanpassingen en overige verklaringen.

 

 

 

lauraholm
VISMA
door lauraholm
Status changed to: Status: In onderzoek
 
door Hans de Bruin

Dank voor je bericht @wtentije .

 

Zoals in een eerder comment aangegeven ligt de oplossing voor een begroting denk ik niet in het (simpelweg) een aantal maanden vooruit rekenen. Zoals @John Bouwman ook aangeeft kan ik me voorstellen dat je in deze situatie ook een aantal variabelen wilt kunnen meegeven om de begroting door te laten rekenen. 

 

Voor de andere voorbeeld situatie dat je aangeeft, het voorkomen van fouten en het eerder inzichtelijk hebben van aanpassingen bij werknemers, kan ik me voorstellen dat het handig is wanneer het systeem een aantal maanden vooruit rekent.

 

Zoals @lauraholm aangeeft zullen we dit idee in onderzoek nemen om zo te zien wat we eventueel met dit idee kunnen doen.

door Jolanda Redelijkheid

@Hans de Bruin het vooruit kunnen kijken in de payroll zou ook heel fijn zijn voor het berekenen van de transitievergoeding.

We krijgen veel verzoeken om een transitievergoeding te berekenen (veelal voor in de toekomst), doordat het nu is ingericht dat het mogelijk is om automatisch een transitievergoeding door Payroll te laten berekenen, zou het mooi zijn als we dit ook voor de toekomst in kunnen zien.

Dus d.m.v. Payroll prognose uit te breiden.

O Veenstra
CHAMPION ***
door O Veenstra

@Hans de Bruin: Ook voor ons is dit van groot belang. Bijvoorbeeld ook voor de vrije ruimte WKR. Rommelen met salarisruns lijkt me niet de goed oplossing ook ivm terugkerende salarisruns.

In Gemal kunnen we eenvoudig tot 5 jaar vooruit rekenen. 1 of 2 jaar zou in ieder geval wenselijk zijn. Begrotingsoftware kan dit ook, maar niet zo specifiek als de payroll zelf waar alles in zit.

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@Sylvian Dijkstra Het is weer even geleden dat er een update op dit idee is geweest. We zijn momenteel de wensen rondom payroll prognoses en/of pro forma aan het inventariseren, waarbij we zeker ook kijken naar de inhoud van dit idee. We zullen je zoveel mogelijk op de hoogte houden. 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit idee is op de backlog opgenomen onder nummer 5266

We gaan zeker geen begroting module ondersteunen ook gaan we niet alle medewerkers maanden vooruit berekenen 

Uitgangspunt zal tzt zijn of het mogelijk is om alle medewerkers met een toekomst mutatie om daar een berekening voor de toekomst voor te gaan faciliteren

 

Voor begroten en of budgetteren hebben we een API beschikbaar met HRM en Payroll data die door 'begrotings applicaties 'aangesloten kan worden zodat in die applicatie allerlei doorberekeningen kunnen plaatsvinden

 

Voor Onderwijs zijn we al aangesloten op Cogix en recent hebben we een Visma Zusje erbij Datapas die begrotingsdoeleinden ondersteund