Mijn Communities
Help
Gijs-van-Donkersgoed
CONTRIBUTOR ***

Werkgeversstrook vanaf oktober 2024 niet laten vervallen

door Gijs-van-Donkersgoed
Status: Nieuw

In de release notes Payroll Gemal 2024-05/1 staat vermeld:

Werkgeverstrook

In verband met bedrijfseconomische redenen wordt met ingang van oktober 2024 de programmatuur van de oude salarisstrook verwijderd. Hierdoor komen de werknemers- en de werkgeverstrook (layout standaard Gemal) te vervallen en zijn dan niet meer zichtbaar in Salarisdossier. De werkgeverstrook is ooit gemaakt om ook op kantoor geprinte stroken beschikbaar te hebben naast de mogelijkheid van een meervoudig laten printen van de werknemerstroken. De werkgeverstrook wordt dan ook in Cool, de voorloper van Salarisdossier online, niet meer geleverd.

 

De werknemersstroken bij meerdere dienstverbanden laten wij samenvoegen.

 

Graag willen wij een werkgeversstrook, al dan niet in de nieuwe layout, behouden omdat:

- goed inzichtelijk de berekeningen zijn per dienstverband,

bij uitbetalingen van transitie- en/of ontslagvergoedingen waar de inhoudingen/berekeningen zijn per dienstverband/IKV op een apart blad inzichtelijk worden gemaakt.

- incidenteel konden we die dan ook gebruiken als medewerkers daar vragen over hadden. Is dan handige om te gebruiken dan de individuele loonstaat.

- bij de aanvraag van de compensatie van de transitievergoeding vraagt het UWV om de salarisspecificaties. Bij een aanvraag bij een medewerker bij meerdere dienstverbanden moeten wij per dienstverband een aanvraag doen en dan de salarisspecificaties per dienstverband, waarbij wij de salarisspecificatie werkgever gebruiken, dienen toe te voegen bij de aanvraag. De individuele loonstaat wordt bij ons door het UWV niet geaccepteerd.

 

8 Opmerkingen
Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

Ik ben toch ook wel benieuwd naar het antwoord van Visma Raet op deze vraag. Ik denk dat ze het ietwat ongelukkig omschreven hebben en dat daardoor onduidelijkheid ontstaat.

 

Ik neem aan dat vanaf oktober 2024 er nog slechts 1 soort* salarisstrook (in de door de werkgever in Raet Specificatie Manager gekozen layout) te zien is in Salarisdossier. En dat salarisstroken t/m september 2024 gewoon te raadplegen blijven in het salarisdossier. *Aangezien er geen verschil is in werknemers- en werkgeversstrook is 1 van de 2 voldoende.

 

Is mijn aanname juist?

Latifa Hachimi
CONTRIBUTOR ***
door Latifa Hachimi

Ik ben ook benieuwd of dit nu werkelijk niet meer wordt geleverd.

 

door Evert van Manen

@Gijs-van-Donkersgoed @Latifa Hachimi  @Maurice van de Pol Dag Latifa, Gijs en Maurice, Zoals reeds is voorgemeld komt de werkgeverstrook vanaf oktober te vervallen en dit is in test al succesvol gedaan in een sprint die ook al is afgerond en in de eerste (interne) concept release notes zijn opgenomen. Dit is de uitvoering van hetgeen in de mei release notes is beschreven.

 

@Gijs-van-Donkersgoed ik heb je een paar keer gebeld, echter lukt het contact niet, dus reageer ik hier maar even.

 

- goed inzichtelijk de berekeningen zijn per dienstverband => maar de werknemerstrook is ook goed inzichtelijk, zelf qua layout nog aan te passen ect. Het zou raar zijn als de berekening voor een werknemers niet goed zijn te volgen. Ook heb  ik nogmaals enkele werknemersstroken en werkgeversstroken bekeken en zie wel een strook op IKV niveau bij de Werkgever en een samengestelde strook bij de werknemer. Het is ook mogelijk om de werknemerstrook op IKV niveau (niet samengesteld) te laten vervaardigen met werkgevercode 31108, waarmee het bruto/netto wordt samengevoegd. Werkgevercode 31125, de algemene blokken onderaan de strook, gaan we uitzetten om dat deze in RSM geen functie heeft.

 

bij uitbetalingen van transitie- en/of ontslagvergoedingen waar de inhoudingen/berekeningen zijn per dienstverband/IKV op een apart blad inzichtelijk worden gemaakt. => bij uitsplitsing van de werknemerstrook heb je deze ook per dienstverband in beeld (31108 waarde 0). 

 

- incidenteel konden we die dan ook gebruiken als medewerkers daar vragen over hadden. Is dan handige om te gebruiken dan de individuele loonstaat. => voor de herkenning van betalingen aan een medewerker is de layout van een strook prettig, maar bij losse stroken bereik je hetzelfde bij de werknemerstrook. 

 

- bij de aanvraag van de compensatie van de transitievergoeding vraagt het UWV om de salarisspecificaties. Bij een aanvraag bij een medewerker bij meerdere dienstverbanden moeten wij per dienstverband een aanvraag doen en dan de salarisspecificaties per dienstverband, waarbij wij de salarisspecificatie werkgever gebruiken, dienen toe te voegen bij de aanvraag. De individuele loonstaat wordt bij ons door het UWV niet geaccepteerd.

=> de niet samengestelde werknemerstrook levert hetzelfde resultaat op; per dienstverband=IKV moet een formulier worden ingevuld en ipv 1 werkgeverstrook, kun je bij niet samenvoegen er 2 worden meegestuurd.

 

Het verschil is grotendeel bij meerdere dienstverbanden dat de werkgeverstrook deze uitsplitst per IKV en de werknemerstrook is samengevoegd, daar zie je niet de afzonderlijke IKV's. Maar als dit gewenst is, kun je per dienstverband de werknemerstrook activeren met werkgevercode 31108 waarde 0. Deze waarde 0 is ook de default/standaard waarde van deze werkgevercode en kan van waarde 1 naar 0 worden teruggezet.

 

Tenslotte: ik had je liever gesproken, maar voor de juiste verwachting deze informatie.

door Evert van Manen

@Maurice van de Pol Het klopt dat bij één dienstverband de werknemer/werkgeverstrook gelijk zijn, alleen wordt bij de werkgeverstrook deze ook per IKV getoond. De werknemerstrook wordt, als dit is aangestuurd door de werkgever met werkgevercode 31108, samengevoegd. En dan mis je de detaillering per IKV.

 

Als je bijna geen meerdere dienstverbanden hebt, is deze strook gelijk en dat is misschien bij jou de situatie? Bij klanten met groot aantal dienstverbanden kunnen meerdere dienstverbanden sneller voorkomen. Het klopt dat de huidige stroken blijven zoals ze nu in SDOL beschikbaar zijn en vanaf oktober  ze als RSM strook zichtbaar komen zonder de werkgeverstrook.

Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

@Evert van Manen Bedankt voor de toelichting!

door Evert van Manen

@Maurice van de Pol 👍

@Gijs-van-Donkersgoed Ik heb zojuist je voicemail ingesproken, zal het later nogmaals proberen..

Gijs-van-Donkersgoed
CONTRIBUTOR ***
door Gijs-van-Donkersgoed

@Evert van Manen , zoals zojuist telefonisch besproken levert het aanpassen van de werkgevercode 31108 in de waarde 0 het issue op dat de betalingen/verrekeningen ook niet meer worden samengevoegd. Dat levert problemen op m.b.t. de verrekeningen van vorderingen maar ook in de verwerking van loonbeslagen. 

Ik zal een nieuw idee/wens indienen om de mogelijkheid te hebben om wel de uitsplitsing van de werknemersstrook te hebben per dienstverband/IKV maar dat de betalingen/verrekeningen wel worden samengevoegd.

door Evert van Manen

@Gijs-van-Donkersgoed Dank voor het telefonisch overlegje, je hebt idd een nieuw idee aangemaakt om iig wel de samenvoeging van betalingen te ondersteunen bij een medewerker met meerdere dienstverbanden. Die wens zullen we meteen honoreren en beoordelen wanneer kan worden ingepland. 

 

Zoals ik aangaf ben ik blij met je wens iig een aansturing te maken om de betalingen samen te voegen, aangezien er al vele dienstverbanden op RSM over zijn en dit verzoek vanuit deze groep niet eerder langs kwam. Mssn dat het andere sectoren betreft zonder veel meerdere dienstverbanden. 

 

Collega gaf net ook aan dat we ook, net als bij de jaaropgaven, alle stroken per IKV/dienstverband kunnen tonen en ook een samengestelde strook, indien deze is aangestuurd met werkgevercode 31108. Dan blijft nog de vraag of de medewerker dit dan kan volgen omdat ze allen dan worden gepubliceerd. Als die richting ook onderzocht moet worden, dan kom ik mssn nogmaals bij enkele van de stemmers hier langs. Bedankt voor het prettig contact zojuist.