Mijn Communities
Help
Marianne Marsman
CHAMPION ***

Roltoewijzing vanuit HR Core ook mogelijk maken voor PSA-gebruiker

door Marianne Marsman
Status: In onderzoek

Nu is het alleen nog mogelijk voor een eindgebruiker, maar we zouden dit ook graag gebruiken voor een PSA-gebruiker.

7 Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Marianne Marsman kan dat dan niet? Ik heb de mensen van de salarisadministratie ingericht als rol in Beaufort en dat zijn allemaal PSA-gebruikers.

Zover ik weet werkt dit gewoon, maar ik moet bekennen dat wij autorisatiebeheer nog niet als leidend ingesteld hebben staan 😏

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Dit kan wel, maar je moet een PSA medewerker wel eerst als PSA gebruiker instellen voordat je deze in de OE structuur opneemt, anders wordt er een Eindgebruiker aangemaakt.

Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

als aanvulling: ik heb begrepen dat er bij de autorisatie van professionele gebruikers geen gebruik gemaakt kan worden van de verbijzondering in het activiteitenprofiel dat je aan hen wilt toekennen. Hiervoor moet je dan altijd nog wel handmatig een gebruikersrol aanmaken.

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Volgens mij kan van de verbijzondering wel gebruik gemaakt worden, dat is ook voorwaarde om een activiteitenprofiel aan een rol te koppelen. Je start met het aanmaken van een psa gebruiker, zodat er niet eerst een eindgebruiker via de rol wordt aangemaakt. Daarna kun je in de OE structuur deze medewerker koppelen aan de afdelingen.

 

@Remco te Ronde, dat is toch de werkwijze die jij onlangs in het Mijn Youforce overleg met ons hebt besproken?

Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

Ik maak hier zelf nog geen gebruik van dus kan hierover mijn ervaringen nog niet delen. Ik had onlangs ook even overleg met Remco en dit hieruit gehoord. Maar wellicht doelde hij uitsluitend op het handmatig aanmaken van de PSA-gebruiker waarna de gebruikersrol wel automatisch gekoppeld wordt (met de verbijzondering)? Dat zou in ieder geval mooi zijn.

door Remco te Ronde

Hoi @HansD1,

 

Het is terecht dat @Marianne Marsman dit idee aan heeft gemaakt. En @Marcel Bouman heeft de juiste uitleg gegeven. Misschien heb ik wel eerder in een overleg e.e.a. niet volledig goed uitgelegd. Daarom een voorbeeld om uit te werken hoe het nu gaat:

  1. Je maakt een rol aan in HR Core Beaufort. Elke rol is hetzelfde, alleen MGR is een standaard rol vanuit Visma|Raet. Maar een rol SA - Salarisadministratie is technisch hetzelfde als SEC - Secetaresse
  2. De rollen gaan vanuit HR Core Beaufort -> Youforce Portaal & Self Service.
  3. Je kunt inderdaad in Self Service een activiteitenprofiel aanmaken met verbijzondering SA - Salarisadministratie. Maar technisch gezien ziet Self Service dit hetzelfde als alle andere rollen. Self Service zal de medewerker in de tabel ''Eindgebruikers'' opnemen. 
  4. Je wil de collega Salarisadministratie niet in de tabel ''Eindgebruikers'' maar in de tabel ''PSA-gebruikers''. In Self Service kan je niet in beide tabellen zit. Je wil zelfs voorkomen dat je collega Salarisadministratie in de tabel ''Eindgebruikers'' komt. Om dat te voorkomen moet je eerst zorgen (handmatig) dat je hem/haar al hebt opgevoerd in ''PSA-gebruikers''

 

Nu kan je denken ''waarom zou ik dan de Salarisadministratie als rol opnemen in HR Core Beaufort'', ''want ik moet nog steeds handmatig de autorisaties doen in Self Service''? De uitleg is dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Met het gebruik van de roltoewijzing heb je bijvoorbeeld voordelen in:

  • De autorisaties in autorisatiebeheer
  • De autorisaties van Personeelsdossier
  • De autorisaties van ''nieuwe'' declaraties (Youforce app & desktop)
  • Je kunt de rol 'salarisadministratie' gebruiken voor actieve signaleringen uit HR Core Beaufort 

 

Dit idee wat @Marianne Marsman heeft aangemaakt (roltoewijzing PSA-gebruikers) zal verder worden behandeld door mijn collega's met alle kennis van Self Service (= @Christiaan Sluis & @Daniel_van_Bendegem). Zij kunnen het beste beoordelen in hoeverre dit een realistisch idee is. 

 

door Christiaan Sluis
Status changed to: Status: In onderzoek

Hoi @Marianne Marsman,

 

Je wens is zeker valide en daarom zet ik de status ook naar In onderzoek. Praktisch betekent dit dat we op een nader te bepalen moment gaan kijken naar de haalbaarheid hiervan en of dit in de strategische lijn past. Wat we al wel weten is dat de aanpassing niet snel te realiseren is. Het herkennen van de gebruiker en de autorisaties gaat met een bepaalde logica en die zou moeten worden aangepast op veel plekken om dit te kunnen faciliteren.