Mijn Communities
Help
Annemarie van der Geest
CONTRIBUTOR ***

Ziekmelding voorafgaand aan al geregistreerd zwangerschapsverlof

door Annemarie van der Geest
Status: Nieuw

Als een zwangerschapsverlof al geregistreerd is en de medewerkster wordt ziek gemeld, geeft dat problemen bij invoer van de ziekmelding.

 

Verduidelijking

Bij het indienen van het zwangerschapsverlof wordt de medewerkster direct ziekgemeld in Beaufort vanaf de berekende ingangsdatum zwangerschapsverlof.

Het grootste nadeel hiervan is dat de ingangsdatum van het zwangerschapsverlof altijd in de toekomst zal liggen. Als de medewerkster zwangerschapsverlof aanvraagt die bijvoorbeeld op 01-06-2024 in gaat, dan komt ze in de ziekteadministratie ook op ziek te staan vanaf 01-06-2024. Wordt deze medewerker vervolgens ziek door bijvoorbeeld griep, corona, of ten gevolge van de zwangerschap, dan wordt deze ziekmelding afgekeurd met de melding dat er reeds een ziekmelding in de toekomst is vastgelegd. Om dat te corrigeren moet het zwangerschapsverlof handmatig worden verwijderd, de nieuwe ziekmelding moet vervolgens handmatig worden ingevoerd en er moet een notitie gemaakt worden dat het zwangerschapsverlof weer handmatig moet worden verwerkt als het ingaat of het zwangerschapsverlof moet aansluitend weer handmatig worden ingevoerd. 

 

Het kán anders

De werkwijze zou zijn dat alle benodigde rubrieken eerst op 'tussenrubrieken' worden geboekt en dat bij de feitelijke ingangsdatum van het zwangerschapsverlof, deze gegevens worden opgenomen voor een correcte registratie.

 

Actie

Rubriekcodes maken waarop alle gegevens die normaal vanuit de aanvraag zwangerschapsverlof worden geëxporteerd naar Beaufort. Bij alle rubrieken die normaal naar Beaufort gaan, de export uitzetten. Een 2e workflow maken waarmee de werkelijke zwangerschapsverlofmelding gedaan kan worden. In deze 2e workflow worden alle gegevens die in eerste instantie naar de eigen rubrieken werden gezet, weer overgenomen op de standaard zwangerschapsverlofmeldingsrubrieken. Deze 2e workflow voor de werkelijke start van het zwangerschapsverlof middels actieve signalering laten starten voor PSA of Manger (1 week van te voren)

 

PS dit is niet mijn idee, maar ik post dit namens iemand anders

1 Opmerking
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Annemarie van der Geest het probleem en de daaraan gekoppelde ergernis herken ik, alleen weet ik niet of de voorgestelde oplossing werkbaar is. Ik zou liever zien dat het systeem dat zwangerschapsverlof 'herkent' als ander type (toekomstig) verzuim en de invoer van normaal verzuim dus niet blokkeert.

Maar je hebt die WAZO-registratie wel nodig, bijv om te weten dat die in geval van een voorafgaand ziektegeval aangepast moet worden (bijv eerst 4 weken voor uitgetelde datum met verlof, maar ivm ziekte moet dat 6 weken voorafgaand worden) en ook wil je die info in je verzuimmanager hebben staan.

Kortom: het zou fijn zijn wanneer Visma hier eens een echte oplossing voor zou opleveren.