avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
CONTRIBUTOR ***

Landkode synliggjøres på lønnsoppgaver, for "lønn og annen godtgjørelse for arbeid utført i utlandet

Status: Stem - Vi vurderer!

Det vises ikke landkoder på lønnsoppgavene til de ansatte. Det står bare anført "lønn og annen godtgjørelse for arbeid utført i utlandet". Dette ville vært et viktig kontrollpunkt for lønnskonsulenter og ansatte, før utfylling av skattemelding og tilhørende skjema RF-1150. Våre signaler fra Skatteetaten er at hva som oppgis av inntektsland i RF-1150 (vedlegg skattemeldingen), blir avgjørende hvis landkoden er feil. Hører gjerne synspunkter hvis andre med lønn for utenlandsstasjonerte har problemstillingen.

17 Kommentarer
CHAMPION *

Hos oss har vi lagt inn landekode på hver ansatt under statistikk. Opptjeningsland og skattemessig bosatt.

Selve lønnsarten ligger med Norge.

Vi får ut det på lønnsoppgaven.

CONTRIBUTOR ***

Hvor finner du "statistikk" på hver ansatt?

CHAMPION *

På stilling ved siden av kontering ligger statistikk.

CONTRIBUTOR ***

På ansattkortet? På lønnsarten? Hva heter fanen. Heter kategoriene stilling og kontering?

CHAMPION *

Ja på ansatte er det under stilling. Der ligger blant annet statistikk, under der ligger så de to nederste felt med 1) opptjeningsland , det er hvor du jobber . 2)Nederste felt er skattemessig bosatt , det er landet den ansatte hører til.

Det må  være med når a melding sendes så hvis du ikke har lagt det inn blir det ikke med før du kjører a melding på nytt- (vi hadde er år vi måtte kjøre om a meldinger pga dette)

Lønnsarten skal da ligge med opptjeningsland Norge fordi du har lagt det på den ansatte.

Visma hjalp oss med dette når vi gikk i gang.

CONTRIBUTOR ***

Ok, takk for respons. Vi har lagt inn Landkode på den ansatte på ansattopplysninger. Dernest har vi landkode på lønnsarten under faste transaksjoner. Vi får da rett landkode som avleses ved innhenting av A07.

Men statistikk under stilling og 1) Opptjeningsland og 2) Skattemessig bosatt, sliter vi litt mer med å finne der du nevner.  Trykker du på "oppslagsfirkanten" i ruten for stilling under Ansattopplysninger (3) og så høyreklikker du for tabelloppsett?

CHAMPION *

Klarer ikke ta noen print screen til deg, men lukke opp statistikk så ser du det. Det er Visma lønn du har?

CONTRIBUTOR ***

Takk igjen for respons. Det er Visma lønn jeg har. Men det er "å lukke opp statistikk" jeg sliter med. Trykker du på oppslagsfirkanten ved stillingsruten?

CONTRIBUTOR ***

Vil også bemerke at når de ansatte bestiller innsynsrapport "mine inntekter og arbeidsforhold i altinn (A08)", så framkommer landkoder der. De er altså riktig innberettet, men de framkommer ikke på lønnsoppgavene. Det er her jeg mener Visma bør evt. gjøre noe.

CHAMPION *

Ja det må du

CHAMPION *

Ja vi får det på ansattes sin oppgave. Vi legger ikke landekode verken på selve lønnsarten eller på lønnsarten ansatte har på seg.

Det er jo flere arter som skal ha landekode og det skal jo og være innenfor korrekt dato.  Noen har og flere land i løpet av året.

Jeg mener den ansatte har krav på dette på sin oppgave.

CONTRIBUTOR ***

Dette er verdifulle råd. Det er mulig jeg bør sikre at dette skjer og kanskje jeg kunne komme i kontakt og få direkte råd fra deg om hvordan statistikk og dertil opptjeningsland og skattemessig bosatt legges inn. Rune Mathisen Lønnskonsulent Knif Regnskap AS.

CHAMPION *

Det er mulig du bør kontakte Visma for å få det til , du har vel alt  kjørt lønnen hittil slik at det ligger etter det opplegget du har fra før. Legger du dette inn på ansatte i tillegg kan det kanskje bli dobbelt ? Visma er jo ekspertene her.

Visma kan da si om det bør gjøres om eller om du kanskje venter til nytt år og legger inn slik da, eller om de får fram landekode og dato fra og til på oppgavene slik du allerede har det.

Slik vi har det slipper jo å legge dette på alle artene som ansatte har (lønn,gruppe,tillegg, etc).

For å få det inn velger du egentlig bare endring, og pr. dato akkurat slik du gjør når du skal ha inn andre ting. Du kan da søke på landet som skal inn

regner med alle land ligger inne hos dere at det er standard i Visma.

Lønnsartene er da lagt inn med opptjeningsland Norge , da hentes jo landet på ansatt. 

Status changed to: Status: Ønsker mer informasjon

Ansatt kan levere A08 i Altinn, med det få "Mine inntekter og arbeidsforhold" tilbake. Bør i så fall fremkomme der.

CONTRIBUTOR ***

Hei Gunnar, ja ansatte oppfordres til å hente inn A08 i Altinn. Oppfordrer også Visma Lønn til å evt. utvikle utskriftsrapporten slik at landkodene framkommer på A-melding/lønnsoppgave, sammenstilling av opplysninger. Mvh Rune.

CONTRIBUTOR ***

Og dersom enkelttransaksjoner ikke påført landkode, kommer disse ikke med som "lønn opptjent i utlandet" på den forhåndsutfylte skattemeldingen. Dette til tross for at transaksjonene er påført A-meldingsnummer 3703 på lønnart - og godkjent lønn.

Å se landkoder på lønnsoppgaven ville derfor vært et godt kontrollpunkt.

Alternativt bestiller lønnsmottaker som privatperson, A08, Mine inntekter og arbeidsforhold, i altinn. Der ses hvilke transaksjoner som har landkode, og derav hvilke transaksjoner som ligger til grunn for den av Skattemyndighetene forhåndsutfylte skattemelding.

CONTRIBUTOR ***

Hei

Jeg er  enig i at vi burde kunne sendt ut årsoppgaver / sammenstillingsoppgaver til de ansatte med hvilket landkode lønn er registrert på.

Selv om vi som Lønnsmedarbeider kan hente A07 og se landkoder på arkfane inntektsopplysninger, og ansatte kan hente A08 Mine inntekter.

Årsoppgaven skal være kontrolloppgave mot det som A-ordningen har mottatt.