Mijn Communities
Help

Belangrijke wijzigingen SEPA-betaalbestanden

door Nick Terhorst (Bijgewerkt ‎08-09-2026 12:22 door Nick Terhorst VISMA )

In de komende weken worden nieuwe regels rond SEPA-betaalbestanden van kracht:

1. Adresgegevens van de begunstigde worden verplicht bij betaling naar een rekening van buiten de EER (bijvoorbeeld naar een IBAN dat begint met "GB"). Dit is bepaald door de European Payments Council (EPC).
  2. Sommige banken hebben adresgegevens van de begunstigde verplicht gesteld ongeacht de landcode van de rekening. Bij ABN-AMRO, ING en RABO zijn adresgegevens optioneel, behalve bij een betaling naar een rekening van buiten de EER. 

⚠️Om onnodige vertraging van salarisbetalingen te voorkomen adviseren wij om pas de salarisrun te bevestigen wanneer de betaling volledig is afgerond in de bankapplicatie (en niet eerder). Dit maakt eventueel herstel veel eenvoudiger.

Wij zijn bezig met aanpassingen die naleving zo eenvoudig mogelijk maken. Hierover berichten wij binnenkort meer

Neem zo spoedig mogelijk contact op met de helpdesk als de bankapplicatie fouten of waarschuwingen geeft bij de verwerking van de betaalbestanden

2 Opmerkingen
Karin vd Zouwen
CHAMPION *
door Karin vd Zouwen

Dag Nick, hoe gaan we dat in de gaten houden ? Komt er een melding in het scherm als het is afgerond ? ik moet voor 146 werkgevers de salarisrun afroepen. Het is, neem ik aan niet de bedoeling dat ik per werkgever de financiele administratie ga vragen of het is afgerond. 

door Nick Terhorst

Hallo @Karin vd Zouwen, wanneer de betaling verloopt via SEPA-betaalbestanden die je downloadt in Payroll en uploadt in de bankapplicatie, is het voor ons niet mogelijk om de status van de betalingen te achterhalen. Ons advies is dus inderdaad om terugkoppeling te vragen aan de financiele administratie (degenen die betaling in de bankapplicatie verwerken). Dit is altijd de gedachte geweest achter het bevestigen van de betaling in de run, maar omdat betaling meestal probleemloos is, wachten veel payroll-administrateurs de afloop van de betaling niet af.

De aanstaande wijzigingen van de SEPA-regels kunnen mogelijk leiden tot problemen met betalingen. Daarom is het verstandig om de komende weken voorzichtiger te zijn met het bevestigen van de run. Het is namelijk niet mogelijk om een betaalbestand opnieuw te genereren wanneer betaling bevestigd is.

Als je betaalt vanuit een rekening bij ABN-AMRO, ING of RABO is het risico laag. Bij deze banken sturen wij geen adresgegevens, tenzij je betalingen naar een rekening buiten de EER doet. Het is verder aan jullie om een afweging te maken wat betreft ons advies.

De officiele ingangsdatum van de nieuwe regels is trouwens 15 november, maar wij werden verrast door signalen dat sommige banken al eerder gaan "toetsen". Vandaar nu al ons bericht.

Wij zijn verder bezig met het inbouwen van extra validatie bij het genereren van de betaalbestanden om de ons bekende probleemgevallen zo vroeg mogelijk uit te filteren. Binnenkort meer informatie hierover