Mijn Communities
Help

Eenmalige uitkering nieuwe CAO Voortgezet Onderwijs (VO)

door lauraholm (Bijgewerkt ‎10-02-2025 14:23 door lauraholm VISMA )

In de nieuwe CAO voor het Voortgezet Onderwijs (VO) is een eenmalige uitkering afgesproken voor medewerkers die op 1 december 2024 in dienst waren. Deze uitkering, vastgesteld op een opbouwpercentage van 14,76% (12 x 1,23%), is in de laatste release beschikbaar gesteld.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de eenmalige uitkering als basis zou dienen voor het berekenen van het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering. Echter, bleek dit systeemtechnisch niet goed te gaan. Daarom hebben we besloten om het bedrag dat in januari wordt uitgekeerd, te verhogen met het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering. Het opbouwpercentage moet dan gewijzigd worden naar 17,17% in plaats van 14,76%, omdat dit ook over het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering wordt berekend. We zullen de correctie doorvoeren in de release van 4 februari 2025.

Workaround

Tot 4 februari kun je in tabel 50750 voor de CAO VO het percentage wijzigen van 14,76% naar 17,17% in de periode 1 december 2024 tot en met 31 december 2024. Na de release moet je deze instelling terugzetten, zodat het correcte percentage uit de release weer van kracht is. Het 'terugzetten' doe je door op het zwarte pinnetje te klikken, zodat de overschrijving die je in januari hebt gemaakt weg is. 

15 Opmerkingen
KesterenMB
CHAMPION *
door KesterenMB

Hoe kan je een medewerker uitsluiten van deze uitkering ?

KesterenMB
CHAMPION *
door KesterenMB

Ik heb zelf al de oplossing achterhaald :

transactie vastleggen op component 148040  (uitsluiting extra uitkering 6)

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@KesterenMB ik dacht met component 148040 maar die werkt niet 😞

KesterenMB
CHAMPION *
door KesterenMB

@NvdB  heb je hem wel bij de vaste salariscomponenten ingevoerd met datum 1-12-2024 ?

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@KesterenMB kwam er later ook achter dat ik dan wel de datum correct moest vast leggen

Nbastiaanse
CHAMPION **
door Nbastiaanse

In dit artikel staat dat je na de release het percentage weer terug moet zetten op 14,76. Ik zie in onze tabellen nog gewoon 17,17 staan maar er wordt niets herrekend dus moeten we dit echt wel wijzigen naar 14,76? Ik zie ook geen wijzigingen in de opbouw VT / EJU of iets dergelijks. Als ik het percentage nu wijzig naar 14,76 gaat het dan niet juist fout?

MvB
CHAMPION ***
door MvB

Bij ons staat het volgende:

1-12-2024 t/m 31-12-2024   17,17%

1-1-2025 t/m 31-1-2025        nvt

1-2-2025 t/m ...                       nvt

Het is een éénmalige uitkering geweest, dus na 1-1-2025 hoeft er toch geen percentage meer in te staan?

Nbastiaanse
CHAMPION **
door Nbastiaanse

Dat klopt maar er wordt hierboven aangegeven dat het moet worden teruggezet. Dat lijkt net alsof je er 14,76 van moet maken maar als ik het pinnetje weghaal blijft het op 17,17 staan. Ik denk dat dit de bedoeling is geweest dat je je eigen overschrijving weghaalt maar in dat geval kan je het toch gewoon laten staan? De versie per 1-1-2025 is al niet meer overschreven dus toekomstige wijzigingen gaan dan automatisch goed lijkt mij.

KesterenMB
CHAMPION *
door KesterenMB

@lauraholm  

Wat is nu de juiste werkwijze ?

Terugzetten naar 14.76 kan wel, maar dan wordt de eenmalige januari-uitkering voor het verschil alsnog TWK in februari ingehouden. Lijkt me niet de bedoeling.

Logisch is dat de januari en februari versie dit al ondervangen doordat daar geen percentage staat ingevuld.

Dat is toch voldoende ?

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@KesterenMB Met het terugzetten wordt hier bedoeld het weghalen van het pinnetje, zodat de overschrijving (de genoemde workaround) weg gehaald wordt. Ik heb de tekst aangepast, zodat het wat duidelijker is. 

KesterenMB
CHAMPION *
door KesterenMB

@lauraholm 

Dankjewel, dit heeft geholpen 🙂

MvB
CHAMPION ***
door MvB

@lauraholm Sorry hoor, maar ik snap de logica niet om het percentage weer naar 14,76% te zetten! Dit percentage doet toch verder niets meer.  Bij mij staat het volgende ingericht:

1-12-2024 t/m 31-12-2024   17,17% 

1-1-2025 t/m 31-1-2025        nvt

1-2-2025 t/m ...                       nvt

Nbastiaanse
CHAMPION **
door Nbastiaanse

Je moet het percentage ook niet aanpassen maar op het pinnetje klikken waardoor je je eigen overschrijving van 17,17% verwijderd en de Visma waarde weer krijgt te zien. Dit is alleen ook 17,17% dus er verandert volgens mij niets dus je zou het ook zo kunnen laten lijkt mij.

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@MvB Het percentage van 14,76% als standaard waarde is inmiddels gecorrigeerd in de release van 4 februari. De workaround die geadviseerd werd in het oorspronkelijke nieuwsbericht was een overschrijving van de verkeerde waarde 14,76%.

Met de release van februari is er niet langer de verkeerde waarde van 14,76%, maar een goede waarde in de standaard cao inrichting. Als je de overschrijving weghaalt door op het zwarte pinnetje te klikken, pakt het weer de normale standaard waarde die sinds de release van februari wel correct is. Dit is inderdaad dezelfde waarde als die in de overschrijving, namelijk 17,17%. Door het weghalen van het pinnetje verandert er dus inderdaad niets.

MvB
CHAMPION ***
door MvB

@lauraholm Ja, nu begrijp ik het! Het isinmiddels aangepast. Het pinnetje gaat niet weg, maar is nu lichtgrijs. Is dat goed?

MvB_0-1739196445628.png