Mina produkter
Hjälp

Missade du Community Live 2020?

av Oscar Mattsson (Uppdaterad ‎14-12-2020 15:13 av Oscar Mattsson VISMA )

Tack alla ni som deltog i våra webinarier under Community Live 2020. Vi fick tyvärr tekniska problem under första webinariet, men jag hoppas det mesta gick fram ändå.

Webinariet handlade en del om den nya tidrapporteringen och hur planerna framåt ser ut, men också en genomgång av Löneberäkningen för de av er som ännu inte blivit överflyttade.

Dessutom gick vi igenom en del av hur utvecklingsarbetet ser ut och fortlöper i TransPA

 

Vi spelade in webinariet så för er som missade tillfället kan ni nu se det i sin helhet här

 

Det inkom också en del frågor som besvaras härunder

 

Angående tidrapportering

Fråga: Måste alla anställda ha en mailadress?¨

Svar: Ja. Vi undersöker möjligheter att förenkla inloggningen så mycket som möjligt för de anställda, men för att registrera sig kommer mailadress att krävas.

 

Fråga: Får man inte fram färdskivaretider längre?

Svar: Vi kommer självklart att bygga in stöd för att färdskrivartider. När vi byggt in det som krävs för att rapportera tex arbetsuppgifter, byte av fordon under dagen osv, kommer vi att tillföra den möjligheten.

 

Fråga: Kommer det bli möjligt att rapportera resor i mobilappen med?

Svar: Vi fokuserar just nu på att kunna registrera tidrapporter så enkelt och smidigt som möjligt. När det är klart kommer vi att se över de andra funktionerna, såsom registrering av resa.

 

Fråga: Hittar inte symbolen för om man har nya inlogget eller inte, Frågan att bjuda in hittar jag inte heller?

Svar: För att använde den nya tidrapporteringen och tillhörande funtionalitet i personalregistret idag krävs att du kontaktar oss på support.transpa@visma.com så kan vi aktivera det. 

 

Fråga:  Gå det att få positionering på telefonen när tider rapporteras

Svar: Inte idag, men vi hoppas vi kan få till det, då det är ett stort önskemål.

 

Fråga: Kan man som förut godkänna sitt schema? I tidrapporter

Svar: Denna funktion står på tur efter att vi byggt in stöd för att rapportera tex arbetsuppgifter, byte av fordon under dagen osv.

 

Löneberäkning

Fråga: Varför kommer inte traktamentsberäkningen med i Löneunderlaget när man tar med rapporteringen?

Svar: Jag tror denna fråga handlar om varför rapporten Löneunderlag inte innehåller traktamentesberäkning på samma sätt som utskriften gjorde i Löneberäkningsklienten. 

Idag kan du markera "Visa underlag" image.pngför att få mer information. 

Vi är medvetna om att innehållet skiljer sig lite mellan rapporterna men hoppas ändå de innehåller tillräckligt med information.

 

Fråga: Kan man byta månad i löneberäkningen utan att behöva skrolla upp?

Svar: Tidigare kunde man nå menyen utan att behöva scrolla upp, men detta upplevdes irriterande eftersom menyen tog upp för mycket yta av sidan. Vi arbetar nu på att kunna byta månad när du visar en anställds lön. Håll öga med våra nyheter!

 

Fråga: Kan man ställa in en default sökväg för lönefilerna?

Svar: Eftersom TransPA körs i webbläsaren sparas alla filer som standard i "Hämtade filer" på datorn. Du kan dock ändra standardplaceringen eller ställa in att du själv skall ange var filerna skall sparas vid nedladdning. Läs mer här

 

Övrigt 

Fråga: Är ni intresserade av kontakt med mjukvarutestare??

Svar: Vi har tyvärr inga lediga tjänster just nu, men hör av dig så skickar jag upplysningarna till vår utvecklingsavdelning.

 

Fråga: Vill kunna lägga flera pass på samma dag!

Svar: Jag med! 😀 Vi har lite andra prioriteringer nu, men hoppas att komma tillbaks till denna punkt senare.

 

Fråga: Borde inte kopplingen till Visma lön bli lika bra som till Hogia Lön??

Svar: Jo, absolut!. Vi har god kontakt med vårt systerbolag SPCS och ser fram emot en moderniserad integration framöver. Vi bygger nu ett nytt API som kommer att vara en viktig del i nya integrationer.

 

Fråga: Skillnaden på Kalendern för personal och fordon?

Svar: Den största skillnaden, bortsett från att den ena visar perosnalen och den andra fordonen, är att kalendern för personal är byggt i Angular och har ett mer modernt utseende.

 

Fråga: Kommer ni att satsa på utveckling av Maskinföraravtalet inom den närmsta framtiden? Saknar fortfarande en hel del funktionalitet där.

Svar: Vi har ett par bugggar som rör den nya löneberäkningen som väntar på att bli lösta. Utöver det har vi inga planerade ärenden öronmärkta för Maskinföraravtalet. 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här