Mijn Communities
Help

Afgehandeld - Global User ID problemen

13-12-2023 15:59 (Bijgewerkt op 08-02-2024)
  • 15 Antwoorden
  • 8 kudos
  • 2603 Weergaven

Update 08-02-2024 13.30 uur:

De datafix is volledig afgerond. Dit houdt in dat bij alle gebruikers waar geen global user id bekend was in self service dit inmiddels is gevuld. Zoals aangegeven was de generieke oplossing al eerder live gegaan.

Hiermee wordt dit verstoringsbericht gesloten.

 

Update 01-02-2024 12.30 uur:

Helaas zijn er wat vertragingen geweest met het uitvoeren van de datafix. We hebben het issue gevonden en verholpen. Dit heeft echter wel tot gevolg dat er extra tijd nodig is om de nog missende global user id's op te halen (mede omdat hier ook oude gebruikers tussen zitten wat voor ons niet uit te filteren is). Verwachting is dat het uiterlijk met 2 weken voor iedereen is rechtgetrokken. Excuus voor het ongemak.

 

Update 25-01-2024 16:45 uur:

Op 15 januari is de generieke oplossing doorgevoerd. Bij nieuwe medewerkers die na 15 januari in dienst komen zal het global user id automatisch weer gevuld worden. 

 

Op dit moment wordt er nog een datafix uitgevoerd om alle global user id's opnieuw op te halen wanneer deze nog niet bekend zijn in Self Service. Gezien het grote aantal en de capaciteit, zal dit z'n andere halve week in beslag nemen.

 

Wanneer de datafix volledig is afgerond zal dit bericht worden geupdate.

 

Update 11-1-2024 16:00 uur:

We werken met de hoogste prioriteit aan het oplossen van het probleem. Graag nemen we jullie ook mee in de oorzaak van dit probleem, zodat jullie ook beter begrijpen waar dit vandaan komt en waarom dit bij de ene organisatie meer speelt dan bij de andere.

 

Zodra een gebruiker binnen Self Service wordt aangemaakt, handmatig of middels een export uit HR Core, beginnen wij met het zoeken van deze “interne” gebruiker binnen het Youforce domein. Hiervoor wordt de Global User ID (GUID), de lange accountcode, gebruikt.

 

Wat wij zien is dat de aanlevering van HR Core naar Self Service vaak snel is, maar dat de frequentie van aanlevering van HR Core naar Youforce Portaal (voor Gebruikersbeheer/Autorisatiebeheer) soms lager kan liggen. Dit is immers een batch opdracht voor functie Aanmaken exp. Gebruikersbeheer (180127) die iedere organisatie zelf met een bepaalde frequentie instelt.

Dit (soms grote) bestand wordt vervolgens afgeleverd aan Gebruikersbeheer die enige tijd nodig heeft voor het verwerken. Dit kan verschillen tussen de 1 minuut en de 2 uur afhankelijk van de inhoud.

 

Omdat er dus meerdere ‘stations’ zijn met een eigen frequentie die bij sommige klanten lager staat dan verwacht, moeten wij hier ons systeem aanpassen om op een andere manier te herkansen. Immers: als wij aan ons maximale aantal herkansingen zitten na 2 uur, terwijl de export slechts dagelijks gebeurt, is de kans groot dat de gebruiker geen GUID krijgt vastgelegd. Dit kan resulteren in dat de Self Service rechten voor Mijn Youforce proceslinks niet worden berekend.

 

Voor onze aanpassing willen wij extra gelaagdheid aanbrengen in onze herkansingen. Daarbij zorgen wij dat de herkansingen met een steeds grotere pauze worden uitgevoerd, en dat nieuwe gebruikers voorrang krijgen boven de herkansers.

 

Wij verwachten medio volgende week een oplossing te kunnen realiseren, maar houden een slag om de arm.

 

Update 2-1-2024 10.30 uur:

Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan het doorvoeren van de oplossing. Mochten er ondanks de workaround nog urgente issues zijn met betrekking tot het niet kunnen zien van de taken, dan ontvangen we daar graag een aanvraag. Dan zullen we dit verder onderzoeken.

 

Update 29-12-2023 13:30 uur:

Het is nog niet gelukt om de oplossing juist door te voeren. Mochten er taken missen in Mijn Youforce kun je de gehele self service applicatie als workaround toevoegen aan Mijn Youforce. Dan kan de gebruiker via daar naar te doen en de mutaties alsnog afhandelen.

 

Update 20-12-2023 12.30 uur:

We hebben in samen werking met Mijn Youforce en Beaufort de juiste balans gevonden om de global user id's op te halen. Er wordt nu gewerkt aan de oplossingen om dit door te voeren.

 

Daarnaast wordt er gewerkt aan verbeteringen rondom het opstarten van een proces. Op dit moment gebeurd het nog wel eens dat een gebruiker na klikken op een proces in Mijn Youforce als nog in de 'te doen' terecht komt in plaats van direct in het formulier. Verwachtingen zijn dat dit eind deze week/begin volgende week zal worden uitgerold.

 

13-12-2023 14:00 uur

Wij hebben meerdere meldingen gekregen over gebruikers die niet alle of geen processen zien in hun Mijn Youforce. Dit terwijl de autorisaties voor deze processen wel correct is ingeregeld. Wij hebben de oorzaak van dit probleem gevonden en zijn bezig om dit op te lossen.

 

Dit probleem heeft te maken met de Global User ID die we zijn gaan gebruiken sinds 01-12-2023. Dit wordt helaas niet altijd goed gesynchroniseerd met Mijn Youforce. Hierdoor komen de autorisaties van de medewerker dan niet goed door.

 

Wij zien dat dit gebeurd voor medewerkers die sinds 01-12-2023 in dienst zijn gekomen. Maar ook voor oudere gebruikers gaat dit nog niet altijd goed.Wij zijn dit proces aan het aanpassen zodat deze synchronisatie beter verloopt. Wij zullen u op de hoogte houden van de voortgang hiervan via dit bericht.

Opmerkingen
Aart van Strijland
CONTRIBUTOR *
door Aart van Strijland

Wanneer wordt dit opgelost wij hebben een salarisproffesional die niet haar werk kan doen.

door Katinka te Booy (Bijgewerkt ‎15-12-2023 11:38 door Katinka te Booy VISMA )

Beste @Aart van Strijland 

 

We werken met de hoogste prioriteit aan de oplossing. Wat je in de tussentijd zou kunnen gebruiken als workaround is om de gehele self service applicatie toe te voegen. Dan kan de gebruiker via daar naar te doen en de toegewezen mutaties behandelen.

 

Groetjes,
Katinka

Danielle van Bergen
CONTRIBUTOR **
door Danielle van Bergen

@Katinka te Booy Geldt bovenstaand issue dan alleen voor Self Service processen? Of ook voor bijvoorbeeld beheerdersfunctionaliteiten, zoals individueel gebruikersbeheer?

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

Heeft dit probleem ook te maken met het feit dat je om de haverklap moet inloggen (wat zich ook sinds 1-12 voordoet) Idle time weer verlaagd? - Visma Community

door Katinka te Booy

Goedemiddag Raymond,

 

Nee dit heeft echt te maken met het missen van workflows/taken in Mijn Youforce het opnieuw moeten inloggen licht los van het niet kunnen ophalen van de global user id's. Zou je dit ook bij mijn collega's van Techniek kunnen melden via een aanvraag?

Alvast bedankt.

door Katinka te Booy

Goedemiddag @Danielle van Bergen 

 

Dit geld voor de self service processen. Het issue is dat Self Service de global user id's namelijk niet goed kan ophalen voor zo ver ik weet hebben andere applicaties hier geen last van.

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

@Katinka te Booy Jammer dat het daar los van staat. Dat had gescheeld in het zoeken naar een oplossing ;-). Ik heb voor het uitlogprobleem al een melding aangemaakt. Hopelijk wordt daar snel de oorzaak van achterhaald.

Henk1
CONTRIBUTOR ***
door Henk1

@Katinka te Booy Kan je een status update plaatsen?

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

@Katinka te Booy 

Graag een update, ik krijg meer berichten binnen van problemen met SelfService, Taken die niet in de inbox komen en medewerkers die die gevonden kunnen worden door de Managers. Mogelijk ook problemen richting Youforce Reporting als het gaat om rechten.

Met vriendelijke groet,

Richard

Hanneke Wiersma
CHAMPION *
door Hanneke Wiersma

En ook rollen die vanuit Centraal usermanagement niet doorkomen

 

Erika Bijl
CONTRIBUTOR **
door Erika Bijl

Wat is de stand van zaken hiervan. Nieuwe medewerkers krijgen hun taken niet in de inbox. Hierdoor kan het indiensttredingsproces niet worden afgehandeld.

Aart van Strijland
CONTRIBUTOR *
door Aart van Strijland

Update vanuit Visma blijft uit, dit is zeer teleurstellend.

 

Salarisproffesional kan vandaag vanaf 10 uur opeens niet meer werken in Selfservice 

probleem had ze 2 weken geleden ook al

 

Mijn Youforce is onbetrouwbaar.

GAM Rademakers
CONTRIBUTOR **
door GAM Rademakers

@Katinka te Booy  Hoi Katinka, kan er weer een update mbt de oplossing van dit probleem worden gegeven? Wanneer verwachten jullie dat dit opgelost is?

GAM Rademakers
CONTRIBUTOR **
door GAM Rademakers

@Katinka te Booy  Hoi Katinka, De laatste update is inmiddels alweer van een week geleden, waarin werd aangegeven dat er naar verwachting medio deze week een oplossing zou zijn. Is hier al meer over te zeggen? 

 

Het lijkt helaas bij ons momenteel nog steeds niet naar behoren te werken en wij ervaren hier veel overlast van. Ik hoor het graag! 

Jolanda van Logten
CONTRIBUTOR ***
door Jolanda van Logten (Bijgewerkt ‎25-01-2024 18:46 door Jolanda van Logten )

@Katinka te Booy Sinds een aantal weken hebben wij problemen met een script en gegevensoverdracht naar Topdesk, inlognaam wordt niet meer gevuld. Op dit moment is dat een probleem voor ruim 80 medewerkers. Zojuist heb ik een ticket ingediend. Kan het zijn dat dit probleem ontstaat door de wijzigingen die jullie hebben aangebracht rondom global user id

Medewerkers