for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Arkfanen "5- Arbeidsforhold"
Arbeidsforholdtype |
Avsluttet arbeidsforhold, ferdig innrapportert |
Ikke send arbeidsforhold |
Ansatt som slutter, og begynner igjen |
Spørsmål til support |
Arbeidsforhold fanen inne på den ansatte er de verdiene som blir innrapportert til Altinn. Så her er det viktig at den ansatte er registrert riktig i forhold til "Arbeidssted", med "Fra-dato" / "Til-dato" som anses som en startdato / sluttdato i A-meldingen, "Yrke" og "Andel av stilling".
Merk! "Andel av stilling" skal alltid stå til 100% hvis den ansatte har ett arbeidsforhold. Det vil si at en ansatt ikke ligger med to åpne linjer på arbeidsforhold med enten forskjellige arbeidssted, yrke eller arbeidsforholdtype. Det er først da du skal justere "Andel av stilling". Jobber den ansatte i en redusert stilling så er det feltet "Stillingsbrøk" på arkfane "3- Ansattopplysninger" som må overstyres.
Fra versjon 15.10 er det lagt inn en kontroll på alle arbeidsforhold som ikke har til-dato
og som til sammen blir mer enn 100% andel av stilling. Innsending av a-melding stopper og du
får melding om å sette sluttdato på de arbeidsforholdene som ikke skal være aktive mer.
Meldingen kommer selv om arbeidsforholdet er mer enn 3 måneder fram i tid.
En ansatt kan ha flere arbeidsforholdtyper, for eksempel "Ordinært arbeidsforhold" og som "Pensjon og annet". Her definerer du "Andel av stilling" ut ifra hvilke prosent den ansatte har på hvert av arbeidsforholdtypene.
Når du endrer arbeidsforholdtype på Ansattopplysninger, vil du få opp en dialog med "Dato for endring". Her setter du inn datoen for når det nye arbeidsforholdtypen skal gjelde fra. Videre får du opp en ny dialog:
Trykker du "Ja" på denne blir Arbeidsforholdfanen oppdatert med en til dato på det forrige arbeidsforholdet, og en ny linje med fra dato på det nye arbeidsforholdet, samme dato som du satte inn i dato for endrings dialogen.
Er en kolonne som er nyttig å kjenne til. Denne er ikke framme som standard så den må hentes frem ved tabelloppsett.
Eksempel: Går du inn på den ansatte og registrerer sluttdato 31.12.18 så vil denne bli med i neste A-melding. Når du har sendt A-melding vil huken for "Avsluttet arbeidsforhold, ferdig innrapportert" bli satt automatisk.
I dette tilfelle sender du inn en A-melding på inneværende måned, enten om det er "Kun ansattopplysninger" eller A-melding på en lønnskjøring. Trenger ikke å sende A-melding tilbake i tid for at sluttdatoen skal bli sendt inn riktig.
Haken for "Avsluttet arbeidsforhold, ferdig innrapportert" kommer på automatisk når sluttdato på den ansatte er meldt inn i 6 mnd, fra "Til dato" som ligger på linjen.
A-melding, virksomheter som ikke er aktive
Når du sendte inn a-melding på gamle arbeidssteder der virksomheten ikke var aktiv lenger, ble arbeidssted sendt inn i 6 måneder etter at det var avsluttet. Dette førte til at tilbakemeldingen fra a-meldingen måtte kontrolleres, med beskjed om at virksomheten var utenfor gyldighetsdatoer.
Det er lagt inn et nytt felt på arbeidsforhold på de ansatte, et avkrysningsfelt for "Ikke send
arbeidsforhold".
Setter du på krysset og arbeidsforholdet har en verdi i "Til dato", vil arbeidsforholdet ikke bli
overført til Altinn. Før du setter på krysset, må du ha satt sluttdato på alle arbeidsforholdene og rapportert inn sluttdato på aktuelt arbeidssted til Altinn.
I den nye a-meldingsversjonen skal "Form for ansettelse" på ansatte rapporteres inn.
Ansatte som har Ansettelsesforhold "1- Fast ansatt" vil få verdi "0 - Fast" i feltet "Form for ansettelse". Ansatte som har Ansettelsesforhold "2 - Vikar / midlertidig" eller "3 - Ekstra / Engasjement" vil får verdi "1 - Midlertidig" i "Form for ansettelse".
I den nye versjonen til a-meldingen må årsak til sluttdato rapporteres. På ansatte med arbeidsforhold som har sluttdato i 2020 vil systemet ved oppgradering til versjon 15.10 sette "Arbeidstaker har sagt opp selv" som årsak til sluttdato. Hvis dette ikke stemmer må du selv endre årsak. Årsak til sluttdato skal også legges inn hvis du gjør endringer som gjør at den ansatte får en ny linje i fanen Arbeidsforhold, f.eks at ansatt endrer arbeidssted, selv om den ansatte ikke har sluttet.
En ansatt som skal slutte må legges inn med arbeidsstatus "1- Sluttet" og med en "Sluttdato". Når du lagrer den ansatte så blir sluttdatoen flyttet over til arkfane "5- Arbeidsforhold" i kolonnen "Til dato" med en gang.
Når den ansatte skal begynne igjen er det veldig viktig at du bruker samme ansattnr som er opprettet fra før av.
Fremgangsmåte når den ansatte begynner igjen:
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.