for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
I dette brukertipset tar vi for oss integrasjon mellom Visma Lønn til Visma.net.
Nedenfor vil du finne brukertips for oppsett og feilsøking.
Fremgangsmåte for å integrere Visma Lønn med Visma.net er beskrevet her.
Sjekk om bruker ligger i Admin, eller at endringer kommer til Admin. Hvis ikke så tyder det at det er noe feil med integrasjonen. Prøv å trykk på punkt nr. 2 i oppsettbildet "Integrasjon med Visma.net." Les mer om det her , eller ta ta kontakt med support eller partner.
Hvis ovenstående er kontrollert og OK gjøres videre feilsøking.
Under finner du mer omfattende beskrivelse av sammenhenger og forutsettninger.
Visma.net Visma Cloud Gateway, forkortet VCG (het tidligere On Premises Gateway - OPG) og Sync Engine.
Lurer du på noe vedr Visma Cloud Gateway installasjon og/eller integrasjon mellom Visma Lønn og Visma.net vil forhåpentligvis denne siden være til hjelp. Oppsettet finner du under "Rutiner / Registrering / Visma.net / Oppsett".
Etter førstegangs oppsett, så vil det neste gang du går inn på dette bildet, så vil alle punkter alltid gås igjennom automatisk. Ved feilsøking, klikk da på "Tøm meldinger" nede til venstre. Klikk så på knapp 2. Hvis denne går igjennom så kan videre feilsøking gjøres. Hvis denne feiler, er det noe feil med On demand tjenesten til Visma Lønn.
Har du installert VCG fra før trenger du ikke å gjøre det på nytt.
Visma Lønn kontrollerer automatisk at VCG er installert mot samme kunde som benyttes i Visma Lønn.
Det kan også være at dere har en proxy server. VCG støtter offisielt ikke proxy - konfigurasjon. Det er allikevel mulig å sette det opp, men dette ligger utenfor vår support område. Hør med IT ansvarlig eller forhandler. Det står litt mer om dette i VCG installasjonsbrevet.
VCG bruker port www.visma.net:443
Support anbefaler på det sterkeste at VCG installeres på samme server / maskin som Visma Lønn. Det er fult mulig å ha 2 VCG, dvs. å ha VCG installert på serveren som Visma Business / Visma Global og i tillegg installert på Visma Lønn server.
Hvis ditt firma ikke ønsker å følge rådet fra Visma, må du gjøre endringer i tre filer for at kommunikasjonen går til riktig server.
I filen Visma.Vaf.Integrations.OD.WinService.exe.config, må du også legge inn den samme linjen som du endret i VL_srv.exe.config.
Hvis det skulle stoppe opp på punktet under "Integrasjon med Visma.net" kontroller at "Microsoft Message Queue (MSMQ) Server" er aktivert. Se neste punkt.
Sync Engine krever at "Windows Feature" "Microsoft Message Queue (MSMQ) Server" er aktivert i Windows. Du finner meldingskøene under "Computer Management / Services and Applications / Message Queuing / Private Queues".
Kommunikasjonen med køene gjøres via Microsoft Message Queue Server. I problemsituasjoner, endre sikkerhetsinstillingen til at "Everyone" har tilgang til Visma Lønn tjenestene.
Noen kunder opplever å ha en kø med navn "visma lonn messaging receive queue" og en "VL_$$$$$_masseTegnOgSiffer". Det er den siste som anbefales. Hvis det finnes 2 slike køer, sammenlign da med verdien i filen "VAFConfig.ini". Slett den køen som ikke finnes i filen "VAFConfig.ini".
Hvordan registrere riktig kø i Visma.net? - Dette skjer når du trykker på knapp nummer 2 i Visma.net oppsettbildet i Visma Lønn.
Porten som benyttes av Visma Lønn OnDemand Service er 9251.
Dette er en tjeneste som tar seg av kommunikasjonen med Visma.net. Denne tjenesten må gå hvis det skal kunne overføres data til Visma.net og motta fra Visma.net.
Hvordan kontroller at denne tjenesten går? - På maskinen (server) hvor Visma Lønn er installert, start "Services", finn tjenesten "Visma Lønn On Demand Service" og kontroller at denne står til "Running". Hvis verdien ikke er "Running" vil det ikke foregå noen kommunikasjon mellom Visma Lønn og Visma.net.
Når Visma Lønn ble installert ble det lagt inn bruker som benyttes når denne tjenesten kjører. Hvis det endret passord på denne brukeren vil tjenesten ikke starte. Løsning, endre passord på tjenesten.
Verdien i VafConfig under "ServiceQueue" og "AppQueue" skal være like og stemme med det som ligger i MQ.
Vi på support har erfart at MDM ansatte / lønnsarter / ansvarsenheter / hovedbokskonto ikke blir overført til Visma.net. I oppsettsbilde er det gule trekanter (kan også være grønt ikon) og ingenting blir overført til MDM og meldingskøene er i orden. I oppsettet kan du prøve å trykke på "Aktiver" under feltet "Integrasjon med Visma.net" slik at tunnelkøene blir "oppfrisket".
Trykk deretter på MDM ansatte / lønnsarter / ansvarsenheter / hovedbokskonto. Overføring fra Visma Lønn til MDM vil da synkroniseres på nytt.
Sjekk også i logg-filen vl_odsrv.log at det ikke ligger noen feilmeldinger. Det er en begrensing tjenesten som tar seg av integrasjonen med Visma.net og det er at det ikke er flere firmaer med samme org.nr. i Visma Lønn. Dette ser du i vl_odsrv.log filen. Du kan se inneholdet i denne filen, ved å gå på "Verktøy / System loggfiler". Slett da org.nr fra et av firmaene.
Selv om VCG er installert på samme server / maskin som Visma Lønn, kan det være at synkroniseringen av grunndata til MDM ikke blir gjort. Med grunndata menes ansatte, lønnsarter, hovedbokskontoer og ansvarsenheter. Som vi skrev tidligere at du måtte endre i VafConfig.ini filen hvis VCG kjørte på annen server, kan du også endre i denne filen hvis kunden har problemer med å overføre grunndata. Det har løst mange supportsaker her hos oss. Her trenger du kun å bytte ut IP adressen, med servernavn som i dette tilfelle er servernavnet hvor Visma Lønn er installert. Maskinnavn vil stå sterkere enn IP adressen som ligger standard inne på vafconfig filen.
MERK! Bruker dere synk fra Visma Business / Visma Global versjon så skal ansvarsenheter og hovedbokskonto være gult i oppsettet, og dermed skal ikke dette blir overført fra Visma Lønn.
I "Meldinger" vil du også få informasjon om dette:
Meldinger kommer ikke fra Visma.net, kontroller i hht. ovenstående avsnitt: "Sammenheng mellom VAFConfig.ini og MQ".
For å kontrollere at meldinger går som de skal benytt "Verktøy / Visma.net / Feilsøking" og knappen "Send feilsøkingsmeldinger". Du kan også via "Visma.net Eksport" bildet overføre fraværskoder. Informasjonen om eventuelt feil vil bli lagret i vl_odsrv.log og VCG.log.
Oppsett Visma Lønn mot Visma.net
Hvis du har flere applikasjonsservere må du lese dette brukertipset.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.