for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Når Visma Lønn er integrert med Visma.net så er det flere verdier som knytter VL og .net sammen. Det er mulig å flytte et firma fra en kunden til en annen, men det er flere ting som må passes på.
Visma support erfarer mindre problemer hvor firmaet ikke flyttes i Visma.net. Dette betyr i praksis følgende:
I gammelt kundeforhold så fjernes rollene på alle ansatte.
Firmaet opprettes manuelt i VL og legges inn verdier manuelt (ansatte + hittilverdier. Innkopierer ikke data fra tidligere installasjon. Registrering av ansatte kan gjøres ved hjelp av dette brukertipset og det settes opp integrasjon med Visma.net som om firmaet aldri har vært i Visma.net. Knytter typer mot lønnsarter, koder i Calendar mot lønnsarter og setter opp godkjenningsflyt.
Merk! Eksisterende bruker vil få en e-post om at de må inn i Visma.net og godkjenne koblingen sin. Før de ansatte har godkjentkobling vil det ikke være mulig å tildele / endre roller i Visma Lønn.
Hvis det ønsket muligheter for å se gamle data, beholder en / noen få tilgangen til tidligere firma -rollen Expense admin, Calender / Time admin ikke "regular user". Dette fordi admin rollen gir tilgang til rapporter, men ikke mulighet for å reg.ny verdier.
Hvis Visma Lønn data flyttes over:
1 - I gammelt kundeforhold så fjernes rollene på alle ansatte.
2- Firmaet opprettes manuelt i VL og det innkopieres data fra tidligere installasjon.
3 - Før firmaet knyttes mot Visma.net, må det fjernes følgende verdier i tabellen "FrmData" og "Employee".
Dette kan gjøres ved å gå til "Verktøy / Adm.funk. / Generelt / Generelt" i feltet "Start skjermbilde" skriv 700338 og trykk enter for "FrmData" og 700339 for "Empolyee".
Eller via SQL
I tabellen "FrmData" må dere fjerne verdien som ligger i kolonnen "OdpExternalCompanyId".
I tabellen "Employee" må dere fjerne verdier som ligger i kolonnen "OdpExternalId".
Er det mange ansatte kan dere kjøre dette scriptet ved å logge inn med firmaets login, ikke SA.
Script: "update Employee set ODPExternalId = NULL"
Hvis firmaet har brukt Absence må også følgende script kjøres for å få over historisk fravær: update WgAbsInst set chkIsExternal = 0
Husk ta backup før dere kjører disse script!
Videre må du gå inn i "Rutiner / Registrering / Visma.net / Oppsett" og registrere firma og ansatte på nytt.
Merk! Eksisterende bruker vil få en e-post om at de må inn i Visma.net og godkjenne koblingen sin. Før de ansatte har godkjentkobling vil det ikke være mulig å tildele / endre roller i Visma Lønn. Videre må og det settes opp integrasjon med Visma.net som om firmaet aldri har vært i Visma.net. Knytter typer mot lønnsarter, koder i Calendar mot lønnsarter og sette opp godkjenningsflyt.
4- Hvis det ønsket muligheter for å se gamle data, beholder en / noen få tilgangen til tidligere firma.
I gammelt kundeforhold så fjernes rollene på alle ansatte.
Firmaet opprettes manuelt i VL og det innkopieres data fra tidligere installasjon.
ta kontakt med lisens avd. i Visma for flytting til ny kunde.
MERK! Lisensen må inneholde tilsvarende tjenester som gammel kunde i .net.
Visma Partnere kan lese mer her.
Før firmaet knyttes mot Visma.net, må koblingen fjerne følgende verdier:
I tabellen "FrmData" må dere fjerne verdien som ligger i kolonnen "OdpExternalCompanyId".
I tabellen "Employee" må dere fjerne verdier som ligger i kolonnen "OdpExternalId". Er det mange ansatte kan dere kjøre dette scriptet ved å logge inn med firmaets login, ikke SA.
Script: "update Employee set ODPExternalId = NULL"
Husk ta backup før dere kjører dette scriptet!
Alternativt kan skjermbilde 700338 Firmaopplysninger og 700339 Ansattliste brukes. Gå til "Verktøy / Adm.funk. / Generelt / Generelt" i feltet "Start skjermbilde" skriv inn nevnte nummere og trykk "enter".
5. Videre må du gå inn i "Rutiner / Registrering / Visma.net / Oppsett" og registrere firma og ansatte.
Merk! Eksisterende bruker vil få en e-post om at de må inn i Visma.net og godkjenne koblingen sin. Før de ansatte har godkjent kobling vil det ikke være mulig å tildele / endre roller i Visma Lønn. Og godkjenningsflyt må settes opp på nytt.
6. Alle data er med over, all historikk både i VL og .net.
Dette vil garantert feile og må ikke gjøres.
I slike tilfeller må gamme Calendar avsluttes og ny opprettes. Hvis det ønskes oppslag, så husk å fjerne rollene på de ansatte slik at de ikke fører på fravær / timer i feil "firma".
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.