Mine områder
Hjelp

Utleggstrekk i a-meldingen fra 1. januar 2021

14-12-2020 11:45 (Sist oppdatert 04-11-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 6097 Visninger

Fra 1. januar 2021 er utleggstrekk fra skatteoppkrever en del av a-meldingen.

 

MERK!

A-melding for januar 2021 blir avvist?
Ettersom det nylig er gjort endringer i Altinn ifbm. A-melding og utleggstrekk for skatt så har dette resultert i at det feiler for innsendingen for de fleste lønnssystemer.
Dette er rettet i patch 1 som nå ligger under Nedlastinger på Community!

 

Det er lagt inn to nye felt i Visma Lønn under Grunndata \ Firmaopplysninger \ Firma
tilleggsinformasjon "Skatteoppkrever navn" og "Bankkonto skatteoppkrever".
Ved oppgradering blir disse feltene automatisk fylt ut med "Skatteetaten" og
nytt bankkontonummer "63450624804". Feltet blir brukt til utleggstrekk.

 

Utleggstrekk.PNG

 

På ansatte med fast transaksjonstype 3 - Utleggstrekk fra skatteoppkrever trenger du ikke lengre å fylle i kommunenummer. Lønnsarten som kommer opp automatisk når du velger Fast transaksjonstype 3 - Utleggstrekk fra skatteoppkrever skal du ikke overtstyre.

 

Det er lønnsarten som ligger under Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Lønnsarter andre, i feltet "Utleggstrekk skatt og avgift", som kommer opp. Denne har ikke a-meldingsnummer, men det at den ligger her gjør at den blir med i a-meldingen.

 

Lønnsarter andre.PNG

 

Faste trans.PNG

 

I rapportene "A-melding terminoppgjør", "Innbetaling skatter og avgifter via AutoPay" og "Utleggstrekk for skatt og avgift"  vil ikke utleggstrekket skrives ut fordelt på kommuner. Navn og kontonummer det blir hentet fra firmaopplysninger.

 

a-melding terminopgjør.PNG

Ofte stilte spørsmål

  • Vi har trukket feil / formye, hvordan retter vi dette?
    Du finner fremgangsmåten for å rette her.

  • Jeg ser ikke utleggstrekket på A07 Avstemmingsinformasjon?Dessverre er ikke utleggstrekket en del av A07 Avstemmingsinformasjon

Relaterte brukertips:

Registrering av utleggstrekk

Betaling av skatter og avgifter via Autopay

Tilbakemelding på at det er differanse på utleggstrekk

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"