Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Knut Andreassen1 VISMA ‎16-05-2018 14:15 )
Kjersti Skramstad Lauritzsen
  • 1 Svar
  • 0 Liker
  • 2058 Visninger

Trykk her for å gå til oversiktsartikkel om mva.

Innførselsmva som skal rapporteres inn til Skatteetaten kan registreres på som beskrevet i denne artikkelen.

I forbindelse med ny mva-oppgave fra 2017 skal innførselsmva gjøres opp ved terminforfall. Grunnlaget for hva som skal innberettes av innførselmva kan hentes fra Altinn.

I Financials kan du registrere dette på mva-oppgaven ved å bokføre en inngående faktura på leverandøren du har opprettet for innberetning av innførselmva. Denne leverandøren må være satt opp med avgiftssone 14. 

På fakturaen legger du inn en varelinje pr %-sats.

Eksempel:

• En varelinje for totalsummen for innførselmva 25%. Du trenger ikke bruke varenummer. Legg inn grunnlaget og avgiftskode 81.
  • En varelinje for totalsummen 15%. Registrer grunnlaget, benytt avgiftskode 83.
  • En varelinje for totalsummen av alle avgiftsgrunnlag som føres negativt som motpostering

Bidragsytere
Kommentarer
CONTRIBUTOR **

Hva med selve fakturaen fra leverandørene man importerer fra. Hvilken avgiftskode bør benyttes på de? Eksempelet over viser slik jeg forstår bokføring av grunnlaget for innførselsmva (som man kan hente på Altinn).

Revisor har etterspurt en rapport som også viser alle fakturaer vi har bokført fra utland. 

Jeg ønsker å bokføre fakturane uten mva. behandling når de mottas (ettersom det ikke er sikkert levering har skjedd enda (feks ved forskuddsbetaling)), men samtidig da med en kode som gjør at man kan få ut en rapport på alle utenlandskjøp av varer og tjenester.