Mine områder
Hjelp

Bokføre innførsels-mva

08-02-2017 18:06 (Sist oppdatert 22-01-2024)
  • 11 Svar
  • 1 liker
  • 17793 Visninger

I forbindelse med ny mva-oppgave fra 2017 skal innførsels-mva registreres på skattemeldingen til aktuelt termin. Dette bør registreres som vist i denne artikkelen. 

 

Grunnlaget for hva som skal innberettes av innførsels-mva kan hentes fra Altinn.

 

I Visma.net Financials registrerer du dette på skattemeldingen ved å bokføre en inngående faktura på leverandøren for innførsels-mva. Som standard er dette leverandør 49998 (Tollvesenet inførsels mva (Altinn). Har du opprettet en egen leverandør, sjekk at denne står med Avgiftssone: 14

 

tolleverandør.png

 

 

På fakturaen legger du inn en varelinje pr %-sats. Du trenger ikke bruke varenummer. 

 

Eksempel: 

  • En varelinje med totalsummen av innførselsmva 25% i feltet Kostnad og 81 i feltet Avgiftskode.
  • En varelinje for totalsummen av innførselsmva 15% i feltet Kostnad og 83 i feltet Avgiftskode.
  • En varelinje for totalsummen av innførselsmva i feltet Kostnad med minus foran. Her fyller ikke inn Avgiftskode. Dette blir altså en motpostering som gjør at det ikke bokføres som kostnad (og dermed ikke påvirker resultatet).

AndersAngelhus_1-1705926872232.png

 

Under Avgiftsdetaljer ser vi at beløpene blir registrert som henholdsvis beregnet avgift og fradragsberettiget avgift på mva-oppgaven (avgiftsnumrene tilsvarer postene i mva-oppgaven). 

 

AndersAngelhus_2-1705926915861.png

 

På bunten som opprettes kan vi se hvordan dette bokføres (som standard). 

 

AndersAngelhus_3-1705926979453.png

 

Se også 

Oversiktsartikkel om mva

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hva med selve fakturaen fra leverandørene man importerer fra. Hvilken avgiftskode bør benyttes på de? Eksempelet over viser slik jeg forstår bokføring av grunnlaget for innførselsmva (som man kan hente på Altinn).

Revisor har etterspurt en rapport som også viser alle fakturaer vi har bokført fra utland. 

Jeg ønsker å bokføre fakturane uten mva. behandling når de mottas (ettersom det ikke er sikkert levering har skjedd enda (feks ved forskuddsbetaling)), men samtidig da med en kode som gjør at man kan få ut en rapport på alle utenlandskjøp av varer og tjenester.

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Skal ikke motposten ha noe avgiftskode? 

av Edvard Berntzen

@AnonymousJeg ser det er en god stund siden du la inn spørsmål her, men svarer likevel da det også kan være av interesse for andre. 

 

Jeg anbefaler å bruke innstillingene som de standard leverandørprofilene har: 

- Leverandørprofil 2 for utenlandske leverandører av varer

- Leverandørprofil 4 for utenlandske leverandører av tjenester. 

Disse er satt opp med henholdsvis avgiftssone 12 og 13, som igjen har standard avgiftskoder. Merk: standard avgiftskode gjelder høy mva og må endres hvis satsen er en annen. Se også denne oversikten

 

Når det gjelder rapporten du ber om har vi ikke noen standard rapport for dette. Jeg anbefaler at du hører om dette på diskusjonsforumet, evt. kontakter din partner. 

 

@Anonymous Nei, motposten skal ikke ha noen avgiftskode, da denne føringen ikke skal påvirke mva-oppgaven. Jeg har nå oppdatert artikkelen slik at dette forhåpentligvis kommer tydeligere fram. 

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Beth60
CONTRIBUTOR ***
av Beth60

Finnes det fortsatt ikke en rapport som viser alle fakturaer som gjelder kjøp fra utlandet? En løsning hadde vært å føre disse fakturaene på egne kjøpskontoer, men det er ikke lagt opp til det ved bokføringer ved innkjøp og salg i Logistikk.

av Edvard Berntzen

Hei @Beth60

 

Vi har dessverre ingen rapport som viser alle fakturaer som gjelder kjøp fra utlandet. Meld gjerne inn ønske om dette på ideforumet.

 

Hvis du bruker samme leverandørprofil på disse leverandørene kan du iallefall bruke Fakturaoversikt (AP40103S) til å se alle fakturaer med denne/disse leverandørprofilen(e).

 

fakturaoversikt.png

 

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Business process advisor, Visma.net ERP.

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Gjelder denne prosessen ovenfor også hvordan innførsel av tjenester skal føres? (Reverse charge). Kostnad for Facebook-annonser er belastet bankkort og skal registreres manuelt, og jeg leter egentlig etter passende mva-kode i samme linje. Gjelder Visma.Net. 

 

av Edvard Berntzen

Hei @Helga-Lise

 

Innførsel av tjenester registreres ikke på denne måten, men direkte på fakturaen/kvitteringen fra leverandør. Hvilken avgiftssone (på leverandør) og avgiftskode (på linjen) som skal brukes bestemmes av hvilken post dette skal på mva-meldingen. I denne artikkelen kan du ta utgangspunkt i post på mva-meldingen og deretter finne hvilken avgiftssone og avgiftskode som skal brukes.

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Business process advisor, Visma.net ERP.

 

T_B_J
CONTRIBUTOR ***
av T_B_J (Oppdatert ‎27-09-2021 17:25 av T_B_J )

Hei

 

Denne føringen må vel være feil? Dette har jo ikke noe med omsetning å gjøre, og skal vel ikke påvirke 2701 og 2703, som gjelder omsetningen med hhv 25% og 15% sats. Det er vel kun salg som skal førest mot disse to mva-kontoene. Vi er nye i dette regnskapssystemet, og i tidligere system førte vi innførsel av varer mot konto 4380 og 4381 med mva-kode 81 på føringen debet på 4380. Mva-kontoene som ble nyttet var da 2715 Inngående merverdiavgift - innførsel av varer, høy sats på føringen debet og 2705 Utgående merverdiavgift - innførsel av varer, høy sats på føringen kredit.

 

Er også litt forundra over mva-konto oppsettet generelt, at dere har "dobla opp" med 2700 og 2701 for utgåande mva, der normalen vel ville vore å kun nytta 2700 for utgåande mva høg sats, og same med 2710 og 2711, for inngåande mva høg sats.

 

Ville trodd oppsettet under var et mer fornuftig og vanlig?

 

  •  

    2700 Utgående merverdiavgift, 25 %
  •  

    2701 Utgående merverdiavgift, 15 %
  •  

    2702 Utgående merverdiavgift, 11,11 %
  •  

    2703 Utgående merverdiavgift, 6 %
  •  

    2704 Utgående merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet, 25%
  •  2705 Utgående innførselsavgift for varer, 25 %
  •  

    2706 Utgående innførselsavgift for varer, 15 %
  •  

    2707 Utgående merverdiavgift ved innenlands kjøp med omvendt avgiftsplikt, 25 %
  •  

    2710 Innenlands inngående merverdiavgift, 25 %
  •  

    2711 Innenlands inngående merverdiavgift, 15 %
  •  

    2712 Innenlands inngående merverdiavgift, 11,11 %
  •  

    2713 Innenlands inngående merverdiavgift, 6 %
  •  

    2714 Inngående merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet, 25 %
  •  

    2715 Inngående innførselsavgift for varer, 25 %
  •  

    2716 Inngående innførselsavgift for varer, 15 %
  •  

    2720 Grunnlag utgående innførselsavgift
  •  

    2721 Motkonto grunnlag utgående innførselsavgift
  •  

    2740 Oppgjørskonto merverdiavgift

     

    Mulig jeg har misforstått noe i hvorden dere mener føringen, men ut i fra illustrasjonen er det så langt jeg kan se riktig debet føring, mot 2715 og 2716 der, men kreditføringen skulle vært mot 2705 og 2706 (som ikke er med i deres mva kontoer)..?? Det vil i hvert fall gjøre avstemming av mva mye lettere å ha dette skilt, med innførsel mva for seg selv og ikke ført mot/på 2701 og 2703.

     
Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

Hei @T_B_J, beklager sen tilbakemelding.

 

Hvorvidt føringen er direkte feil har jeg dessverre ikke grunnlag for å uttale meg om. Til info vil MVA vil bli rapportert inn på riktig post i avgiftsoppgaven slik føringen er vist i eksempelet.

 

Jeg er enig med deg at det ville vært mer ryddig om dette gikk på egne kontoer med tanke på avstemming. I Visma.net ERP står du fritt til å utforme kontoplanen og endre på hvordan avgifter bokføres. Dette er noe din partner kan bistå deg med. 

 

Vi har mottatt ønske om å endre kontoplanen til SAF-T standard. Dette er noe vi må se nærmere på over tid. Vi møter på en del utfordringer dersom vi skal endre dette for alle kunder. 

 

Med vennlig hilsen

 

Markus Wang

Product Lead

 

 

 

 

 

JanetteH
PARTNER
av JanetteH

Hei! 

Litt på siden av innførsel mva, men skriver her siden dette også gjelder en "spesielt mva føring". 

 

Nå i år er det blitt pliktig å legge inn justering av mva ved kode 1J. Det hadde vørt kjempefint om det hadde kommet en beskrivelse på hvordan gå frem for å gjøre dette. Jeg løste nettopp dette med en kunde ved å kjøre det i hovedbok, men sikkert flere andre kiunder som lurer på hvordan dette gjøres 🙂

 

 

Mvh

Janette

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

Hei Jeanette!

Jeg noterer meg som et ønske at dere vil ha et brukertips på justering. Dette vil bli publisert i Community når det er klart. 

 

Mvh 

Markus Wang

Visma

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"