Mine områder
Hjelp
TorunnS
CHAMPION ***

Sluttetdato

av TorunnS

Det står i produktet at sluttetdato ikke må registreres før den ansatte har vært med på sin siste ordinære lønnskjøring.

 

Jeg har mange som har sluttet nå.

De har ikke fått feriepengene, vil få dem senere.

Noen av dem har visst litt lønn igjen som de ikke har fått (mener de selv i alle fall)

 

Kan jeg registrere dem som sluttet selv om de har feriepenger og kanskje littegrann lønn igjen som de vil få etter hvert som det er avklart.

Skal jeg da når de får feriepenger m.m. sette dem som  midlertidig aktive sånn som før?

46 SVAR 46
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Tungvindt, ja, men det funker til en god løsning er på plass og ikke minst så får man god tid til å finne ut av feilen før A-melding faktisk skal kjøres den 5. Vi har ventet mange nok ganger på hjelp etter deadline, derfor denne noe tungvinte løsningen.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Enig! Vi gjør forøvrig akkurat som Marianne sier med unntakt av at vi ikke sender inn en egen a-melding kun på arbeidsforholdsopplysningene før vi godkjenner kjøringen. Men slik det er nå virker det å være et veldig godt tips.

Marianne G
CONTRIBUTOR ***

av Marianne G

@marianne nilsen; takk for tips!

Syns dette hørtes veldig tungvint ut, så håper virkelig det finnes andre løsninger.

Nå er det vel på tide at Visma kommer med en kommenter / oppklaring her!

(har tipset dere om denne tråden på mail/support så vil tro dere har lest her)

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Godt tips! Men det bør ikke være sånn et lønnssystem skal fungere!

Er sikker på at dette er noe rusk som utviklerne av Huldt & Lillevik vil klare å finne en god løsning på snart. Og det viktige da er da de klart kommuniserer at det de har sagt før, kan vi nå bare glemme. Etter min mening skal det som hovedregel være tilstrekkelig å sende inn én a-melding pr. lønnskjøring, og da etter godkjenning, og man bør kunne gjøre seg helt ferdig med arbeidsforholdsopplysninger også ifm. lønnskjøringen. Det er sånn nå også men ikke helt 100 prosent dessverre! Og dermed dukker lange diskusjoner som dette opp. Det skaper usikkerhet og nye tungvinne rutiner for de som kjører lønn. Først får vi beskjed om at verdien i statusfeltet på den ansatte ikke har noe med a-meldingen å gjøre. Så kommer det kontrabeskjed om at det dessverre ikke er en 100 prosent sannhet da brukere erfarer at ansatte som har sluttet i visse tilfeller ikke blir innrapportert med sin sluttdato. Skjerp dere Visma! Hvilken løsning ønsker dere å lande på for fremtiden?

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Bruker midlertidig aktiv, når sluttoppgjør er kjørt går den automatisk til sluttet. Hvis du har ansatte som f.eks. slutter nå 31/3, kan du sette de som sluttet, lagre, sette som midl. aktiv, sett inn fastlønn manuelt i perioden, kjør A-melding arbeidsforhold før lønnskjøring så blir de med. Dette funker ihvertfall for oss.

Marianne G
CONTRIBUTOR ***

av Marianne G

Jeg har fått beskjed fra Visma om å ikke sette status sluttet før jeg sender a-melding.
Men, når jeg kjører sluttoppgjør feriepenger, så sette statusen automatisk til sluttet...

Hvordan løser dere andre dette?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Her er det helt klart noe rusk i systemet som de bør jobbe med å finne en bedre løsning på. Det er for dumt at mange nå legger om til mer tungvinne rutiner bare for å få rapportert de data som de skal og må. Vi tenker at de må klare å lage en løsning som gjør det mulig å gjøre seg helt ferdig i forbindelse med lønnskjøringen og at man slipper å ha en huskeliste over ting man må gjøre etter at a-meldingen er sendt inn.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

I dag var det to sluttdatoer som rett og slett ikke ville bli med. Da jeg endret datoen med 1 dag så gikk det. Merkelige greier.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Et lite tips, gjør det som en vane og send arbeidsforhold den mnd. den ansatte slutter før lønnskjøring. Når A-melding sendes da den 5 så er de allerder medlt inn. Glemmer man dette, har vi fått beskjed om at de må stå som aktive i statius felet. Det er bare å bestille en avstemmingsrapport ietterkant så ser man om den ansatte er med der som sluttet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

For meg virker det som om de må stå aktiv hvis sluttdatoen er i en annen mnd enn den mnd man rapporterer for.

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Har lært at hva som står i statusfeltet ikke skal påvirke a-meldingen i det hele tatt. Har imidlertid opplevd noe rusk som kan tyde på at dette ikke er en 100% sannhet. Men å si at det alltid er sånn er vel heller ikke riktig? Håper noen fra support kan kommentere dette.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Utmelding må skje før personen settes som ikke aktiv. Står de som ikke aktive så blir ikke sluttdato registrert.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Vi følger som sagt heller ikke det rådet fra dem da vi synes ulempene er større enn fordelene. Men når man legger inn sluttdato blir det 0% stilling. Da blir ikke fast månedslønn beregnet automatisk men det lever vi godt med for sluttoppgjøret til en månedslønnet.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Vi har oppgradert til 5.17.1 og der står det igjen at man ikke må sette sluttdato før lønn er godkjent.

Jeg avslutter 3 personer nå i februar. Har satt sluttdato, avsluttet arbeidsforhold lagt fastlønn inn manuelt og lagt de som midlertidige aktive.  Har sendt A-melding med kun arbeidsforhold (ingen feil) og for å dobbeltsjekke har jeg bestilt avstemningsrapport og der ligger de.

Hvorfor skriver de igjen at vi ikke kan avslutte før lønn er godkjent? Vi følger jo disse produktnotatene slavisk fordi vi er livredde for å gjøre feil.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Er du i tvil om du har fått meldt ut en person korrekt er det lett å se av A07 rapporten (bestilles via A06 i Altinn). Du må da bare velge den måneden du vil kontrollere a-meldingen for. Du ser da en liste over alle arbeidsforhold identifisert på fødselnsummer og kan se om det står en dato i kolonnen for sluttdato.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Mener det skal gå helt fint!

Marit Winge Pedersen
CONTRIBUTOR ***

av Marit Winge Pedersen

Ett oppfølgings spørsmål, kan ansatt være registrert med fraværskode 7 Permisjon på siste dag i arbeidsforholdet?

Eks registrert permisjon i fraværsregistrering t.o.m. 31.1.17. Ansatt har sagt opp og siste dag ihht arbeidsavtale er 31.1.17.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Så bra! Bare hyggelig 🙂

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Det  var det, ja.

 

No er alle ute.

 

Tusen takk for hjelp Nils og Marianne

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Kanskje du må ha henne med status "Aktiv" akkurat når a-meldingen sendes? Mener å ha opplevd at statusfeltet kan påvirke dette selv om det egentlig ikke skal ha noe å si for a-meldinger.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"