Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Re: Sluttetdato

Her er det helt klart noe rusk i systemet som de bør jobbe med å finne en bedre løsning på. Det er for dumt at mange nå legger om til mer tungvinne rutiner bare for å få rapportert de data som de skal og må. Vi tenker at de må klare å lage en løsning som gjør det mulig å gjøre seg helt ferdig i forbindelse med lønnskjøringen og at man slipper å ha en huskeliste over ting man må gjøre etter at a-meldingen er sendt inn.

CONTRIBUTOR ***

Jeg har fått beskjed fra Visma om å ikke sette status sluttet før jeg sender a-melding.
Men, når jeg kjører sluttoppgjør feriepenger, så sette statusen automatisk til sluttet...

Hvordan løser dere andre dette?

CHAMPION *

Bruker midlertidig aktiv, når sluttoppgjør er kjørt går den automatisk til sluttet. Hvis du har ansatte som f.eks. slutter nå 31/3, kan du sette de som sluttet, lagre, sette som midl. aktiv, sett inn fastlønn manuelt i perioden, kjør A-melding arbeidsforhold før lønnskjøring så blir de med. Dette funker ihvertfall for oss.

CONTRIBUTOR ***

Godt tips! Men det bør ikke være sånn et lønnssystem skal fungere!

Er sikker på at dette er noe rusk som utviklerne av Huldt & Lillevik vil klare å finne en god løsning på snart. Og det viktige da er da de klart kommuniserer at det de har sagt før, kan vi nå bare glemme. Etter min mening skal det som hovedregel være tilstrekkelig å sende inn én a-melding pr. lønnskjøring, og da etter godkjenning, og man bør kunne gjøre seg helt ferdig med arbeidsforholdsopplysninger også ifm. lønnskjøringen. Det er sånn nå også men ikke helt 100 prosent dessverre! Og dermed dukker lange diskusjoner som dette opp. Det skaper usikkerhet og nye tungvinne rutiner for de som kjører lønn. Først får vi beskjed om at verdien i statusfeltet på den ansatte ikke har noe med a-meldingen å gjøre. Så kommer det kontrabeskjed om at det dessverre ikke er en 100 prosent sannhet da brukere erfarer at ansatte som har sluttet i visse tilfeller ikke blir innrapportert med sin sluttdato. Skjerp dere Visma! Hvilken løsning ønsker dere å lande på for fremtiden?

CONTRIBUTOR ***

@marianne nilsen; takk for tips!

Syns dette hørtes veldig tungvint ut, så håper virkelig det finnes andre løsninger.

Nå er det vel på tide at Visma kommer med en kommenter / oppklaring her!

(har tipset dere om denne tråden på mail/support så vil tro dere har lest her)

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Enig! Vi gjør forøvrig akkurat som Marianne sier med unntakt av at vi ikke sender inn en egen a-melding kun på arbeidsforholdsopplysningene før vi godkjenner kjøringen. Men slik det er nå virker det å være et veldig godt tips.

CHAMPION *

Tungvindt, ja, men det funker til en god løsning er på plass og ikke minst så får man god tid til å finne ut av feilen før A-melding faktisk skal kjøres den 5. Vi har ventet mange nok ganger på hjelp etter deadline, derfor denne noe tungvinte løsningen.