Mine områder
Hjelp
wm-obas
CONTRIBUTOR ***

5 % ekstra AGA over 750.000,-

av wm-obas

Det skal innberettes ekstra aga i a-melding ved lønn over 750.000,-. Bruker Payroll og har her gått gjennom alle lønnsarter vedr. dette. Ser ut som ingen er satt opp med innberetning til a-melding. Stemmer det?

18 SVAR 18
Margit Amundsen
CONTRIBUTOR ***

av Margit Amundsen

Hei, vi har ingen som er kommet over NOK 750 000 enda. Men stemmer det at +5 % kostnadsføres utover på alle kostnadsbærere og ikke på der kostanden oppstår slik jeg leser her ? Dvs, Kostnaden oppstår på feile kostandsbærere. Dette blir i tilfelle direkte feil kostandsføring, så dette må rettes ASAP. Når økninger i faktiske kostnader,  i forhold til budsjett skal forklares, så blir dette i tillegg en nesten umulig oppgave og dette skal gjøres hver måned.

syngje
CONTRIBUTOR ***

av syngje

Det stemmer. En må da manuelt korrigere lønnsfilen i regnskapet slik at dette blir bokført mot riktig kostnadsbærer. Og om en har flere lønnskjøringer i måneden får en retro på allerede bokført fordeling. Her kan det fort bli en stor manuell jobb for å få 5% aga mot riktig kostnadsbærer. 

Margit Amundsen
CONTRIBUTOR ***

av Margit Amundsen

Visma : dette må ordnes ASAP, vi skal også ha riktig bokføring av kostnader, ikke bare riktig rapportering til det offentlige. Denne manuelle korrigeringen er helt uakseptabel. Kunne ikke i mine villeste fantasier se for meg å gå over til et nytt innovativ lønnssystem, hvor det grunnleggende ( rapportering og korrekt bokføring) ikke er automatisk lagt opp. Uansett om + 5 AGA kom eller ikke. Ser at det står på Registreringslisten for mars pr ansatt, lønnsart "60007 Grunnlag ekstra arbeidsgiveravgift - periodens verdi", her ligger tydeligvis grunnlaget pr person, så hvorfor kan ikke denne lønnsarten kyttes opp mot riktig kostandsbærer og AGA konto ? Å nedprioritere dette problemet er helt uforståelig, dvs at alle kunder får en feil kostandsføring og feil analyse av budsjett mot faktiske kostnader. 

ADI7
CONTRIBUTOR ***

av ADI7

Det er nok beklageligvis riktig, og de har ikke tid å korrigere ....

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Enda en stor mangel i systemet, som ikke blir prioritert, dessverre 

Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal (Oppdatert ‎01-03-2023 08:18 av Ronny Årdal PARTNER )

@wm-obas Det er lagt ut eit eige brukertips om dette. Der står det kva nye lønnsarter som Payroll bruker for å berekne og rapportere dette.
Du finn brukertipset her:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/5-ekstra-arbeidsgiveravgift-i-2023/ta-...

wm-obas
CONTRIBUTOR ***

av wm-obas

Ja men det står ikke noen ting om hva som innberettes i a-melding på lønnsart 106110. Når jeg chatter med support sier de det er hardkodet?????  Jeg vil se dette så jeg kan sjekke at det blir korrekt. Det er bruker som er ansvarlig for at det som sendes inn stemmer.  Et lønnssystem skal være etterrettelig og enkelt å kontrollere. 

Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal (Oppdatert ‎01-03-2023 11:47 av Ronny Årdal PARTNER )

Ser at ein ikkje ser koden som det blir innrapportert på, men det viser på a-melding kontrollrapport som grunnlag for ekstra arbeidsgiveravgift. I dette aktuelle tilfellet stemmer det med det som var på lønnsart 108960 i køyringa. 5% av det beløpet tilsvarer og det som låg på lønnsart 106110.

Ronnyrdal_0-1677667196096.png

Ronnyrdal_1-1677667269055.png


Så kan ein vel og dobbeltsjekke A07 at det er det tilsvarande som er rapportert inn og mottatt av a-meldinga.



wm-obas
CONTRIBUTOR ***

av wm-obas

Ja, men det blir etter at lønn er kjørt. Da må man kanskje korrigere. Og det med retroverdier og A-melding og rapporter er jammen ikke helt lett. Her skulle det vært bedre rapporter som viser hva som er korrigert og ikke bare en ny rapport. Tidsmessig og kostnadsmessig er dette alt for dårlig. Jeg bruker mye tid på avstemming. Er ikke sikker på at dette er lønnssystemet for oss. Vi har mye variabler og korrigeringer som gjør dette veldig tidkrevende. 

ADI7
CONTRIBUTOR ***

av ADI7

Vi er så enige. Når den 5% dukker opp, så fordeles beløpet i tillegg på alle ansatte. 

 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Dette må Visma fikse. Det må kostnadsføres på riktig avdeling, ikke på alle 

syngje
CONTRIBUTOR ***

av syngje

Enig - veldig rart at ikke dette blir ordnet med en gang. Når en har ansatt som får 5% ekstra arbeidsgiver avgift vil denne kosten bli fordelt på alle ansatte den aktuelle måneden. 

Bjarne Berg
PARTNER

av Bjarne Berg

Hei Ivar.
Skal det beregnes finansskatt av de ekstra 5% over 750'?
Mvh. Bjarne

Bjarne Berg
PARTNER

av Bjarne Berg

Sorry, off topic! Slik jeg forstår det, så skal det det... Jeg legger inn en sak, hvis jeg ikke finner ut av det.

 

av Ivar Grøndahl1

Hei Bjarne 😊

Det skal ikke beregnes finansskatt av aga. Finansskatten skal beregnes på samme måte og etter samme grunnlag som i 2022. 5 % ekstra aga over kr 750 000 påvirker ikke finansskatten.

/ivar

Bjarne Berg
PARTNER

av Bjarne Berg

Tusen takk 🙂

av Ivar Grøndahl1

Bare hyggelig 😊

Ha en super dag videre 

/ivar

av Ivar Grøndahl1

Har flyttet innlegget ditt fra Fagområdet Regler til Payroll 

mvh / ivar 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"