Mijn Communities
Help

Wekelijks Rapporten Uurtje - September 2024 (STEL HIER JE VRAAG)

door Chris van den Berg

Stel hier je vragen voor het wekelijk Rapporten Uurtje!

-------------------------------------------
Kom je er niet uit bij het bouwen van rapporten? Heb je een extra paar ogen nodig bij het bouwen van een nieuw rapport? Tijdens dit uur kun jij je vraag aan mij en de mede deelnemers stellen. We hebben gezien dat in veel gevallen we jou ook echt verder kunnen helpen.

 

WANNEER: donderdagen om 13:00

  • 5 september
  • 12 september
  • 19 september
  • 26 september

Meeting: meet.google.com/akd-uzzw-pez

 

On het tabblad Events  op deze community kun je zien wanneer de komende rapporten uurtjes plaats zullen vinden. Daar vind je de concrete data terug voor de komende sessies.



Alle vragen die van te voren worden gesteld krijgen voorrang 

 

Wekelijks rapporten uurtje vanaf Juli 2024 

14 ANTWOORDEN 14
Mark H
CONTRIBUTOR *

door Mark H

Hallo Chris, ik heb een nogal veel specifieke vragen over een bepaald rapport van jullie. Weet niet of dit allemaal aan bod kan komen maar ik stel het maar vast:

 

Vragen gaan over het door jullie aangeboden rapport ‘Journaalposten werknemer’.

 

Als ik in het rapport kijk voor ons dan vallen me een aantal zaken op:

  • Er wordt geen totalisering gemaakt van bedragen Credit en Debet, kan dit wel?
  • Het ‘Aantal uur’ is meer dan het aantal werkbare uren per jaar, dus dat klopt toch niet?

MarkH_0-1726137226530.png

 

Als ik dan vervolgens een periode instel, wordt het ‘Aantal uur’ overal “0”.

MarkH_1-1726137252463.png

 

Ik heb de matrix omgezet naar een tabel visual. Zoals onderstaand plaatje laat zien is ‘FTE’ getotaliseerd naar 6680 in dit geval.

  • Als ik exporteer en tel het aantal ‘FTE’ bij elkaar op, krijg ik een ander totaal dan in de visual,

Wat denkk daarmee samenhangt. Als ik (zie plaatje) het ‘Aantal van Opdrachtgever’ in een tabel zet (dus door in de Visualisatie, Kolom, ‘Aantal’ te activeren.), neem ik aan dat ik het aantal keer te zien krijg dat deze wordt weergegeven in de tabel, dus gelijk aan het aantal rijen?? Dit is echter gelijk aan ‘FTE’, niet toevallig neem ik aan.

  • Als ik in de export naar het aantal rijen dan heb ik er maar 5874 en geen 6680. Hoe komt dat?

MarkH_2-1726137285727.png

 

Ik begrijp vervolgens de aantal-verschillen niet  tussen de Excel output die wordt weergegeven in Excel:

Totalisering FTE vanuit YFR (staat ook in visual, zie boven): 6680

  • Som door Excel Kolom FTE: 6922 ?

‘Aantal van Opdrachtgever’ in Visual (zie ook boven: 6680

  • Aantal rijen in Excel: 5847 ?

MarkH_3-1726137656172.png

 

Annelies
CONTRIBUTOR ***

door Annelies

We hebben het al eens besproken maar wat is de handigste manier om in filters alleen relevante filteropties te tonen? 

HeleenMogezomp
CHAMPION **

door HeleenMogezomp

Wij werken met F&O. Ik wil graag een controle uit kunnen voeren of voor alle dienstverbanden een toewijzing is opgenomen in F&O. 

Vanuit de gegevens van F&O krijg ik dit niet voor elkaar. Hoe kan ik hiervoor een berekend veld maken?

Silvia Feijen
CONTRIBUTOR **

door Silvia Feijen

Ik kan helaas niet bij het vragenuurtje vandaag aanwezig zijn, maar ben hier ook erg benieuwd naar! Ik heb dit nu opgelost door in een tweede tabblad de gegevens uit Beaufort te zetten (met peildatum op basis van historische tabel), maar als ik hier een filtering op zet met 'actueel' ontbreken alle toekomstige medewerkers (peildatum bijvoorbeeld 1 oktober, maar de medewerkers die op 16 september in dienst komen zijn dan niet zichtbaar, omdat deze niet actueel zijn). Kan ik op één of andere manier terugkoppeling krijgen van hetgeen jullie hierover bespreken?

HeleenMogezomp
CHAMPION **

door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg @Silvia Feijen Ik zie dat ik vanmiddag ook niet kan aansluiten. Chris ik hoor graag wat hier in mogelijk is.

Angelique Bennink
CONTRIBUTOR ***

door Angelique Bennink

De volgende vraag gaat over de redenen uit dienst. Dit zijn er veel meer (37) dan het aantal mensen (23) dat uit dienst is gegaan. Kan mij voorstellen dat dit te maken heeft met meerdere mutaties die zijn gedaan. Hoe zorg ik ervoor dat alleen de laatste reden zichtbaar wordt?

 

AngeliqueBennink_2-1725877786452.png

 

Angelique Bennink
CONTRIBUTOR ***

door Angelique Bennink

@Chris van den Berg Ik heb een aantal vragen voor het dashboard personeelsstromen waar ik mee bezig ben.

 

Ik heb de uitstroom een berekend veld gemaakt op jouw aanwijzingen. Ik wil in het dashboard graag een doorklikmogelijkheid naar een detailtabel die ik heb gemaakt op een apart tabblad. Bij instroom lukt dat wel met inzichten verkrijgen, maar bij uitstroom niet. Is dit doordat ik een berekend veld heb gemaakt?  

AngeliqueBennink_1-1725877441460.png

 

 

 

Angelique Bennink
CONTRIBUTOR ***

De laatste vraag heb ik ook al gemaild en gaat over het uitstroom%.

 

Ik zie wel dat jullie uitstroom% anders berekend wordt (of vergis ik mij daarin, want ik kan de exacte formule van Employees natuurlijk niet zien)

DIVIDE('Analytics'[Leavers], 'Analytics'[Employees])

Wij hanteren:

Het aantal uitstromers in de geselecteerde periode / het aantal medewerkers op de dag voorafgaand aan de geselecteerde uitstroomperiode

 

Is dit op een of andere manier in een DAX-formule te zetten?

 

StefH
CONTRIBUTOR **

door StefH

Voor ons zou de berekening mijn om de uitstroom te delen door het gemiddelde aantal medewerkers in de betreffende periode*100

Zou ook hier een DAX formule willen hebben.

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎12-09-2024 13:46 door Chris van den Berg VISMA )

Type: Berekende Kolom
Entiteit: Organisatorische Eenheid

 

 


var mgr_tbv_verzuim = 'Organizational unit'[OU_BK]
return
calculate(max('Contract Role Assignments'[FullName2]), 'Contract Role Assignments'[Status]="Actief" && 'Contract Role Assignments'[RoleAssignment_BK]="MGR" && mgr_tbv_verzuim='Contract Role Assignments'[OU_BK])

 

StefH
CONTRIBUTOR **

door StefH

Dag Chris,

Ondanks dat ik de formule nog eens door de formatter heb gehaald krijg ik foutmeldingen. Weet je zeker dat je dax formule voor het type Kolom hebt toegevoegd?

door Chris van den Berg

Wat voor foutmelding krijg je?

StefH
CONTRIBUTOR **

door StefH

Bij de Analytics rapporten kan de Rol uit BO4 niet gekozen worden als een filter of dimensie. Is dit op te lossen of moet dit een wens worden? We zouden graag verzuimcijfers per manager of leidinggevende willen tonen.

Raymond Lemmens
CONTRIBUTOR ***

door Raymond Lemmens

@Chris van den Berg ik had van de week al 2 vragen geplaatst bij Augustus topic.