Mijn Communities
Help
Jan-Pieter
CONTRIBUTOR **

Dagvergoeding reiskosten per fiets en/of brommer volgens cao VVT bij ambulante medewerkers

door Jan-Pieter
Status: Niet ingepland

Volgens de cao VVT ontvangen ambulante medewerkers een dagbedrag van € 1,37 (fiets) en € 2,37 (brommer) ongeacht het aantal gereden km's als vergoeding werkverkeer (reizen naar, van en tussen cliënten/locaties).

Dit kan ingericht worden in Youforce bij de kilometerdeclaraties waarbij binnen de definitie van de categorie de km's gesplitst worden. Bij kilometer 1 moet direct het bedrag van de dagvergoeding worden toegekend ( bijvoorbeeld o.b.v. kilometerregeling 3 in Gemal), en vanaf kilometer 2 en meer is de vergoeding per km € 0,00 (bijvoorbeeld o.b.v. kilometerregeling 4 in Gemal).

Bovenstaande zou prima kunnen werken en zou zoals aangegeven de vergoeding volgens cao VVT goed berekenen. Echter omdat de maximale vergoeding per km nu op € 0,99 is ingericht gaat het niet lukken. Hierbij dan ook het verzoek om de maximale vergoeding per km te verhogen naar b.v. € 3,00. 

6 Opmerkingen
door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Niet ingepland

hi @Jan-Pieter, dank voor het idee!

Via andere kanalen heb ik ook het voorbeeld ontvangen van de "vaste vergoeding" voor reizen met fiets of brommer in de VVT.

De oplossingsrichting die je zelf voorstelt, is erg creatief!

Wat zou je ervan vinden als we aansluiting zoeken bij de uitbreiding in Payroll Gemal van enige tijd geleden; Bedrag per eenheid via de 'diversen' codes?

 

Dus de inrichting - en werking - van een KM-categorie uitbreiden met de mogelijkheid om een extra invoercode waarbij, ongeacht het aantal kilometers, altijd de waarde "1" wordt doorgestuurd naar Payroll Gemal?

Met bovenstaande uitbreiding in Gemal heb je daarmee de mogelijkheid om een vermeningvuldigingsfactor op te geven, bijvoorbeeld "1,37". Variabele mutaties zijn tellend, dus iedere ingediende declaratie (met waarde "1") wordt geteld en de vergoeding automatische berekend op basis van de vermenigvuldigingsfactor.

Uiteraard blijf je dan de "echte kilometers" alsnog aanleveren zodat de fiscale ruimte juist bepaald wordt.

Jan-Pieter
CONTRIBUTOR **
door Jan-Pieter

Hey @Bastiaan Friederichs Gebruik van een bedrag per eenheid is een goed idee! Het gaat mij erom dat er een oplossing komt voor dagvergoedingen vanuit de cao VVT. Mijn idee zoals eerder beschreven geeft naar nu blijkt een fiscaal probleem omdat voor de berekening van de fiscaal beschikbare ruimte alleen wordt gekeken naar en het bedrag per km en het aantal opgegeven km's bij desbetreffende km-regeling. (bedrag per km bij 1 km € 1,37 terwijl fiscaal maximaal € 0,23 mogelijk is).

Kortom jouw idee is waarschijnlijk nog beter 😉 Graag zo spoedig mogelijk beschikbaar maken zodat we hier uiterlijk 1-7-2024 (i.v.m. registratie personenmobiliteit) gebruik van kunnen maken.

Jeroen Coret Kennemerhart
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret Kennemerhart

Hoi @Bastiaan Friederichs,

 

Werkt deze inrichting dan zo dat wanneer iemand op 1 dag meerdere reizen van de fiets heeft vastgelegd er dan toch maar 1x de waarde 1 naar gemal gaat?

 

Wanneer komt dit beschikbaar?

 

groet Jeroen

Jan-Pieter
CONTRIBUTOR **
door Jan-Pieter

Dag @Jeroen Coret  en @Bastiaan Friederichs 

 

Volgens mij gaat het om ambulante medewerkers die vanuit huis of vanuit een vaste standplaats een (dag-)route volgen zoals onderstaand beschreven waarvoor zij 1 declaratie indienen.

Vanuit huis --> client A --> client B --> client C --> etc. --> naar huis.

of

Vanuit vaste standplaats --> client A --> client B --> client C --> etc. --> naar vaste standplaats.

 

Client zou ook een locatie kunnen zijn.

Groet, Jan-Pieter

door Bastiaan Friederichs

In theorie heeft @Jeroen Coret Kennemerhart gelijk; een medewerker is in principe in staat om meerdere KM-declaraties op 1 dag in te dienen... 

Ik had verder nog niet nagedacht over wat we zouden moeten controleren. Bij iedere KM-declaratie een waarde "1" doorsturen, voelt als acceptabel..

Er zijn altijd voorbeelden te bedenken waarover de CAO-tekst geen uitsluitsel geeft:BastiaanFriederichs_0-1718016322642.png


Wat als ik in de ochtend de fiets neem en in de middag de brommer pak? Welke vergoeding geldt dan?

En loont het de moeite om dit vooraf te voorkomen, of is het efficienter om door middel van een steekproef achteraf te controleren en de medewerker te adviseren?

Jan-Pieter
CONTRIBUTOR **
door Jan-Pieter

Hoi @Bastiaan Friederichs 

 

Ik denk dat het een kwestie is van afspraken maken met medewerkers.

In de praktijk komt dit (in de ochtend de fiets en in de middag de brommer) waarschijnlijk niet vaak voor. Omdat het een dagvergoeding betreft en de vergoeding voor de brommer hoger is zou ik dan voor de bromfiets kiezen om de dagvergoeding toe te kennen. Als dit b.v. voor de registratie van de personenmobiliteit noodzakelijk is dan zou hier nog iets voor bedacht moeten worden.