Mijn Communities
Help
asteeghs1
CHAMPION *

Waardes als getal exporteren naar Excel

door asteeghs1
Status: Bestaat al

Zie mijn vraag in het forum: Rekenen met waardes in excel na export lukt niet

Graag de waardes als getallen naar Excel exporteren zodat je er meteen mee kunt rekenen zonder dat je aanpassingen moet doen en dan nog de waardes moet converteren naar getal.

 

7 Opmerkingen
door Chris van den Berg
Status changed to: Status: In onderzoek

@asteeghs1 heb je een voorbeeld waarbij het fout gaat? Of een rapportnaam? Dan kan ik het voor je bekijken. Als ik het zelf toepas dan gaat het goed. Datum velden en FTE worden goed geëxporteerd in het bijbehorende format.

asteeghs1
CHAMPION *
door asteeghs1

Hoi Chris,

Sorry voor mijn late reactie maar ik had vakantie en ben vandaag weer begonnen.

Ik heb een voorbeeld van een rapport en bijbehorende excelbestand. Maar daar staan vertrouweljke gegevens van de organisatie in, dus ik deel dit liever niet via de community. Kun je me laten weten hoe ik dit dan naar jou kan sturen? Alvast bedankt.

door Chris van den Berg

@asteeghs1 als je de naam van het rapport naar me stuurt, dan kan ik dat opzoeken. Dan hoef je geen vertrouwelijke informatie te delen.

asteeghs1
CHAMPION *
door asteeghs1

Hoi Chris,

 

Deze week toevallig een rapportje gemaakt waar dit probleem ook voorkomt:

asteeghs1_0-1697611409628.png

Staat bij mijn rapporten, niet in standaardrapporten.

 

Het gaat om de kolom stagevergoeding, deze waardes worden niet als getal geëxporteerd naar Excel waardoor je ze eerst moet converteren voordat je ermee kunt rekenen. De waardes in de kolommen fte's en upw worden wel als getal geëxporteerd.

door Chris van den Berg

@asteeghs1 ik heb het probleem gevonden. Het veld wat je hebt gebruikt is geen numeriek veld maar een tekst veld. Als je de numerieke variant wil gebruiken dan kun je dezelfde kolom uit de map 'Omschrijving' halen.

 

ChrisvandenBerg_0-1697612282882.png

 

 

Ik heb het net voor je getest en het werkt ook in het voorbeeld van het rapport wat je zojuist hebt benoemd.

 

Ik heb er een nieuwe pagina aan toegevoegd met de naam 'Nieuw' waar ik de kolom al voor je heb omgewisseld.

door Chris van den Berg
Status changed to: Status: Bestaat al

UITKOMST: Het probleem met exporteren naar excel zit heeft niet te maken met de export functionaliteit, maar met de velden die gebruikt worden in de tabel. Belangrijk om numerieke velden te gebruiken, die neemt Excel wel gewoon over.

 

Heb je numerieke velden in 1 van de Vrije Velden entiteiten? Gebruik dan het rubriek uit de folder 'Omschrijving' in plaats van 'Waarde'. Dit is namelijk de variant waarbij het veld numeriek is.

 

Gebruik je berekende velden dan moet je in sommige gevallen ook iets toevoegen, zodat het ook een numerieke waarde wordt. Daarvoor gebruik je de functie VALUE (). Zie onderstaande link voor meer informatie hierover.

https://learn.microsoft.com/nl-nl/dax/value-function-dax 

asteeghs1
CHAMPION *
door asteeghs1

Hoi Chris,

Dank voor de oplossing, nu gaat het wel goed. Ik ging er ten onrechte van uit dat het waarde-veld numeriek zou zijn.