Mine områder
Hjelp

avgiftskode fra kontoplan

av Stian Alexander Lie (Oppdatert ‎21-02-2022 15:04 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Avgiftskode finnes som ett felt på kontoplan. Denne bør benyttes som foreslått avgiftskode ved føring av inngående (og utgående) faktura uten ikke lagerført vare/lagervare. 

 

Veldig mange ønsker konti som er rene med en avgift, og dette kunne gjøre det betydelig lettere for bruker. 

5 Kommentarer
av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎02-03-2020 13:01 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei @Stian Alexander Lie 

 

Til info: Slik systemet er i dag foreslås avgiftskoden som vist i denne artikkelen. Dette gjør at man kan bruke en konto, og få ulike avgiftskoder, avhengig av hvilke avgiftsinnstillinger som ligger på kunden/leverandøren. Eksempel: en kunde med avgiftssone 02 - Salg innenlands, avgiftsfritt skal i utgangspunktet ha en annen avgiftskode enn en kunde med avgiftssone 01 - Salg innenlands, avgiftspliktig for at det skal komme riktig på mva-oppgaven. 

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

av Stian Alexander Lie

Hei @Edvard Berntzen 

 

Jeg kjenner nok funksjonene der i dag. Og det er fine funksjoner. I både Global, Business, og Visma.net ERP så kan man overstyre endel ting. 

 

Det dette ønsket går på er å få ett forslag. Det virker veldig lite intuitivt for kundene våre at feltet avgiftskode finnes i kontoplan, men ikke har noen funksjon. 2020-03-02_13-01-56.png

 

I systemer som tillater deg å hente dette fra kontoplan så er det stort sett også bare forslag som kan overskrives. 

 

Det finnes mange grunner til å avvise dette ønsket, men avvises det så bør jo også avgiftskode fjernes fra kontoplan. Det virker rotete at det ligger der uten funksjon. 

 

Vi er begge enige om at det er det reelle bilaget som skal styre. men spørsmålet er hvordan forslaget skal komme. 

 

Jeg mener at når du legger inn en kunde/leverandør så skal den hente fra kunde/leverandørkortet. Når du overstyrer konto så bør den hente fra konto (såfremt det ligger på konto, ellers bør den fremdeles hente fra kunde/leverandør) legger du inn ikke lagerført vare så bør den hente herfra uavhengig av hva som ligger på konto eller kunde/leverandør Og overstyrer du til noe annet enn konto/kunde/leverandør/ikke lagerført vare så bør den hente det du har lagt inn. 

Det bør selvsagt alltid sjekkes mot den bestemte avgiftssonen som ligger på kunde/leverandør slik at det ikke kommer helt feil ut og kjøre her. 

 

mvh

 

Stian

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei Stian!

 

Vil bare presisere at avgiftskode fra konto faktisk brukes, men kun når man fører i hovedbok.

 

-Magnus

Helge Bjørneseth
CHAMPION *
av Helge Bjørneseth

Setter søkelyset på denne igjen!

 

Vi er en av de som har rene MVA konti, og det hadde spart oss for mye arbeid om en kunne låse konto og MVA sammen, eventuelt at man får varsel hvis man er på tur til å føre feil MVA etter hva som er satt opp på kontoplan.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"