Mijn Communities
Help

Verhoging onbelaste kilometervergoeding

door lauraholm

Goed nieuws voor de verwerking van je reiskosten! Naar aanleiding van het recente beleidsbesluit van de staatssecretaris van Financiën, passen wij de onbelaste kilometervergoeding aan in Visma.net Payroll. Deze wijziging wordt morgen, dinsdag 2 juni beschikbaar in Visma.net Payroll. 

De parameter voor de onbelaste reiskostenvergoeding wordt verhoogd van € 0,23 naar € 0,25 per kilometer. Deze wijziging gaat in met terugwerkende kracht (TWK) vanaf 1 januari 2026. Visma.net Payroll corrigeert de historische perioden automatisch in de eerstvolgende run.

Meer details en benodigde acties staan beschreven in de definitieve release notes die morgen worden gepubliceerd. We adviseren je om de TWK-resultaten bij de eerstvolgende salarisrun extra goed te controleren.

22 Opmerkingen
Nbastiaanse
CHAMPION **
door Nbastiaanse

Dit wordt toch niet geforceerd aangepast in de tabellen 50280 neem ik aan? Het staat werkgevers vrij om dit tarief te hanteren maar het hoeft niet. Ook binnen de diverse cao's is er geen sprake van wijziging dus gaat het dan vooral om de fiscale ruimte berekening?

NvdB
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door NvdB

@lauraholm  ik sluit me aan bij @Nbastiaanse !!!

wtentije
CHAMPION **
door wtentije

Ik sluit mij hier ook bij, de gemaakte opmerkingen, aan

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@Nbastiaanse Dat klopt helemaal, het gaat met name om de berekening van de fiscale ruimte. De KM-vergoeding reiskostentabellen zullen wij niet aanpassen, tenzij de cao expliciet naar de maximaal toegestane belastingvrije KM-vergoeding verwijst. 

wtentije
CHAMPION **
door wtentije

top dat is super fijn om te weten, dankjewel voor de aanvullende info

Annemiek Hendrix
CHAMPION *
door Annemiek Hendrix

In principe zou de uitruil vanaf jan 26 ook verhoogd mogen worden toch? Zit dit in een bedrijfseigen regeling?

NvdB
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door NvdB

@lauraholm  ik constateer dat er nu toch € 0,25 wordt uitbetaald . dit is in tegenstelling tot de berichtgeving in de community als in de release note is aangegeven. Gaarne corrigeren!!!!!

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@NvdB

Zou je deze melding willen doorzetten naar onze Service Desk? Daar kun je in een beveiligde omgeving de relevante gegevens achterlaten, zoals de naam van de medewerker en om welke reiskostenregeling het gaat.

Een mogelijke verklaring is bijvoorbeeld dat de huidige kilometervergoeding al boven het belastbare gedeelte lag. Door de ophoging van de vrije fiscale ruimte ontstaat er dan meer ruimte in de loonheffing, wat zorgt voor een nabetaling.

NvdB
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door NvdB

@lauraholm ga ik doen

MvB
CHAMPION ***
door MvB (Bijgewerkt ‎08-06-2026 13:20 door MvB )

Medewerkers die al met ontslag zijn, krijgen nu een nabetaling. Als ik dit wil blokkeren, hoe kan ik dat dan doen?

Om nou € 0,28 aan iemand uit te betalen, daar zit niemand op te wachten.

wtentije
CHAMPION **
door wtentije

Helemaal mee eens, door aanpassingen met TWK komt dit helaas vaker voor "gelukkig" is dit nog een positief bedrag,

ook veel voorkomend is geweest dat het door aanpassing bijvoorbeeld in een premie % aanpassing de situatie netto salarissen negatief waren bij medewerkers die reeds geruime tijd uitdienst waren 🙈 

Conclusie wanneer doe je het goed? Ik zou zeggen: elke TWK systeem correctie die effect kunnen hebben op het netto uit te betalen salaris een optie wel of niet meenemen bij medewerkers die in het lopende boekjaar uitdienst zijn gegaan, default zou ik het op NEE zetten "uitdienst niet meenemen"

Marielle Kelder
CONTRIBUTOR *
door Marielle Kelder

Waar passen we de km-vergoeding van de reguliere vaste (214-dgen) woon-werkvergoeding aan van €0,23 naar €0,25?

Asha
CHAMPION ***
door Asha

Goedemiddag,

De wijziging zou vanaf 2-6-2026 moeten zijn, ik zie echter niks terug op de salarisstroken van de medewerkers waarbij het van toepassing zou moeten zijn. Ik ga ervan uit dat dit automatisch gebeurt en de klant zelf niks hoeft te doen. Klopt dit? Zo ja, waarom zie ik dan geen twk berekeningen?

MvB
CHAMPION ***
door MvB

Voor iedereen die de uitruil wil corrigeren bij medewerkers die al met ontslag zijn: dit kan met component 40060 (met dank aan Confina voor het antwoord). 

Patricia van Leeuwen
CONTRIBUTOR ***
door Patricia van Leeuwen

Sorry, ik wil toch even melden dat bedrijven dit allemaal intern moeten bespreken. Dit is een wijziging van arbeidsvoorwaarden, waar goedkeuringen achter zitten. Het is immers niet verplicht! Het is toch van de zotte dat wij nu allemaal handmatige correcties moeten doen? Deze wijziging zou een keuze moeten zijn in het systeem.

ajonker
CONTRIBUTOR **
door ajonker

Wat fijn dat wel kunnen corrigeren voor de medewerkers uit dienst op de 40060, helaas loopt dat niet voor alle medewerkers dan op een '0'  loonstrook. Bij sommigen blijft de uitbetaling gelijk, bij anderen kan het positieve dan wel negatieve uitbetaling worden. @MvB 

MvB
CHAMPION ***
door MvB

@ajonker Dat is jammer, maar misschien hebben jullie het anders ingericht.

@lauraholm Het zou fijn zijn als Peple met wat antwoorden komt m.b.t. het bovenstaande.

lauraholm
VISMA
door lauraholm

Ik begrijp de commotie over de herberekeningen heel goed. Dat het ministerie deze wijziging met terugwerkende kracht (TWK) vanaf 1 januari invoert, wijkt sterk af van andere jaren. Normaal gaan fiscale verruimingen pas in de toekomst in.

Hoewel de Belastingdienst schrijft dat het met terugwerkende kracht aanpassen van de uitbetaalde vergoeding een keuze is ('mag'), staat de verhoging van de fiscale ruimte naar € 0,25 simpelweg wettelijk vast. Om benadeling te voorkomen, hanteert Visma.net Payroll één vaste, geautomatiseerde lijn. Het willekeurig kiezen van verschillende ingangsdatums is technisch niet mogelijk. Het grote voordeel hiervan is dat werkgevers en werknemers direct vanaf 1 januari het maximale fiscale voordeel genieten.

Dit betekent concreet:

• Geen aanpassing van arbeidsvoorwaarden: De afgesproken reiskostenvergoeding in de arbeidsovereenkomst of cao blijft exact gelijk met een uitzondering, zie derde bullet. 
  • Alleen de fiscale grens verschuift: De software heeft puur de grens tussen bruto en netto gecorrigeerd op basis van de nieuwe parameters. 
  • *Uitzondering: Alleen bij twee specifieke cao’s waarin expliciet naar de maximale belastingvrije vergoeding wordt verwezen, stijgt het tarief automatisch mee (inclusief nabetaling).

We begrijpen dat een TWK-run voor onrust zorgt, echter de software lost deze wijziging administratief en fiscaal correct op. Zie release notes 293 voor de exacte toelichting.

MvB
CHAMPION ***
door MvB

@lauraholm Bedankt voor de update!

Wat ik wel mis in de release van 293 is hoe je op individueel niveau een eventuele correctie kan doen (bijv. met component 40060). Wellicht kan dat in het vervolg ook worden meegenomen in de informatievoorziening.

mira163
CONTRIBUTOR ***
door mira163

Wij betalen 0,23 cent en gaan niet verhogen naar 0,25. De fiscale ruimte zou ook ongewijzigd moeten blijven, met 0,23. Anders ga je verschil creeëren want nu worden medewerkers onder de 10 km en boven de 50 die krijgen wel betaald conform 0,25 met uitruil. En de medewerkers met de kilometers er tussen niet. Hoe pas ik dat aan? 

Marga Tromp
CONTRIBUTOR *
door Marga Tromp (Bijgewerkt ‎23-06-2026 15:50 door Marga Tromp )

@lauraholm 

Wij begrijpen dat de maximale fiscale vrijstelling vanuit de overheid is aangepast. Echter vallen wij niet onder een CAO en zijn wij als werkgever daarom niet verplicht om direct de maximale fiscale vrijstelling van EUR 0,25 toe te passen in onze vergoedingen.

Wij willen intern eerst de mogelijkheden onderzoeken, bijvoorbeeld of wij dit eventueel later in het jaar willen uitruilen of op een andere manier willen toepassen.

Mijn vraag is daarom niet zozeer fiscaal inhoudelijk, maar meer systeemtechnisch: waar kunnen wij beheren of uitschakelen dat Visma deze wijziging automatisch toepast op de salarisstroken?

Hoe kan dit nu zomaar worden doorgevoerd en nog belangrijker hoe pas ik dit aan?

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@Marga Tromp Bedankt voor je bericht en de duidelijke vraag. Ik begrijp volkomen dat je grip wilt houden op de kostenontwikkeling binnen je organisatie en eerst intern de mogelijkheden wilt onderzoeken.

Graag licht ik kort de achtergrond van deze wijziging toe, omdat er functioneel gezien een belangrijk verschil is tussen de fiscale ruimte en de verplichting vanuit een cao.

De verhoging van de maximale onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,25 is een landelijke belastingmaatregel van de overheid. Dit bepaalt puur de maximale grens van wat je een werknemer onbelast mag uitkeren. Omdat jullie niet onder een cao vallen, zijn jullie inderdaad niet verplicht om dit maximale bedrag uit te keren. Het daadwerkelijke bedrag dat jullie betalen, bepalen jullie zelf.

Peple past wettelijke en fiscale parameters, zoals deze maximale fiscale ruimte automatisch aan in de software om ervoor te zorgen dat het systeem technisch up-to-date is met de huidige wetgeving. Dit betekent echter niet dat het systeem automatisch de vergoeding voor je medewerkers verhoogt naar € 0,25. De vergoeding blijft gewoon staan op het bedrag dat jullie momenteel hebben ingesteld. Er vindt dus geen automatische kostenverhoging plaats.