Mijn Communities
Help

Verzoek om feedback rondom technische releases

door Christiaan Sluis (Bijgewerkt ‎11-03-2025 15:23 door Christiaan Sluis VISMA )

Update 11-03-2025

Bedankt voor jullie feedback. Er is een duidelijke voorkeur voor optie A: Altijd aankondigen. Wij blijven dus doorgaan op de huidige manier.

Oorspronkelijke bericht

Dit is een vraag om feedback rondom de communicatie van technische releases. Wij plaatsen al geruime tijd meldingen voor de releases die wij doen. Hierin onderscheiden wij de functionele releases van de technische releases.

• Functionele releases gaan gepaard met nieuwe/veranderde functionaliteit. Deze worden altijd aankondigd om de functionaliteit uit te leggen.
  • Technische releases gaan vaak om beveiliging of andere technische zaken. Deze releases worden alleen aangekondigd als het impact kan hebben voor de gebruikers op het releasemoment. Dit is vanuit transparantie en verwachtingen rondom performance.

Op verzoek van een klant duiden wij dit onderscheid al in de titel van het artikel. Maar ik hoor graag hieronder of jullie het nog wenselijk vinden om de Technische releases aan te kondigen. Omdat hier geen poll functionaliteit voor is hoor ik graag jullie mening in de comments.

Op dit moment zijn er 3 antwoordmogelijkheden om het te structureren:

• A: Altijd aankondigen
  • B: Alleen aankondigen indien tussen 09:00 en 17:00 uur
  • C: Niet meer aankondigen
21 Opmerkingen
Saskia Zonneveld
CONTRIBUTOR **
door Saskia Zonneveld

Als de release buiten kantoortijden is, hoeft het wat mij betreft niet. Binnen kantoortijden vind ik wel fijn om eventuele vragen/opmerkingen van collega's te kunnen duiden.

door Rianne van der Linden

@Christiaan Sluis  Wanneer de impact gering is voor de gebruikers ("enkele minuten waarin lichte vertraging in laadtijden ervaren kan worden"), hoeft een aankondiging wat ons betreft niet. 

door Christiaan Sluis

Hoi @Saskia Zonneveld ,

Dankjewel voor je reactie. Op basis hiervan heb ik de vraag iets aangepast om 3 opties te bieden. Jouw reactie tel ik mee als optie "B: Alleen aankondigen indien tussen 09:00 en 17:00 uur".

@Rianne van der Linden Dankjewel! Jouw antwoord interpreteer ik in de nieuwe categorie "C: Niet meer aankondigen".

door Bas Menken - Gemeente Leiden

Ik kies voor optie B

Quico Staps - Amarant
CONTRIBUTOR **
door Quico Staps - Amarant

ik kies voor A, technische updates kunnen na het update moment ook gevolgen hebben voor performance. dan is het wel fijn als we kunnen zien dat er een update is geweest

IngeborgEbbers
CONTRIBUTOR *
door IngeborgEbbers

Ik zeg ook : Altijd aankondigen. Een update heeft nog wel eens (ongewenste) gevolgen op de performance.

Nienke_De Connectie
CONTRIBUTOR **
door Nienke_De Connectie

Ik ben ook voor altijd aankondigen. 

AngelaHeins
CONTRIBUTOR ***
door AngelaHeins

Ik ben ook voor altijd aankondigen.

Jolanda_Pelle
CONTRIBUTOR ***
door Jolanda_Pelle

Antwoord A, altijd aankondigen. Naast het feit dat je gewoon geïnformeerd bent is het ook duidelijk dat er wel iets gedaan is in het geval dat... Gebruikers kunnen ook na 17.00 uur inloggen en wat verwerken. 

Gijsbert
CONTRIBUTOR *
door Gijsbert

Antwoord A, altijd aankondigen. Vaak maken we mee dat er toch impact is van een release hoe klein soms ook. Dan weten we wat er is gebeurd en kunnen we dit uitleggen aan de gebruikers.

Esmiranda Vermeer
CHAMPION ***
door Esmiranda Vermeer

Antwoord A, altijd aankondigen. Vaak maken we mee dat er toch impact is van een release hoe klein soms ook. 
Enerzijds kunnen we het dan uitleggen. En soms gaat er na een release ook iets mis, wat voorheen wel werkte. En dan is het ook terug te herleiden naar een release.

MirjamZwan
CONTRIBUTOR *
door MirjamZwan

@Christiaan Sluis 

• B: Alleen aankondigen indien tussen 09:00 en 17:00 uur
Anke-Haneveer
CONTRIBUTOR *
door Anke-Haneveer

A Altijd aankondigen

Astrid Mulder
CONTRIBUTOR ***
door Astrid Mulder

Antwoord A: altijd plaatsen. 

Ditske Loos1
CONTRIBUTOR ***
door Ditske Loos1

Graag optie A: Altijd plaatsen

Marcel Bouman
CHAMPION ***
door Marcel Bouman

ik sluit me aan bij @Rianne van der Linden namelijk "Wanneer de impact gering is voor de gebruikers ("enkele minuten waarin lichte vertraging in laadtijden ervaren kan worden"), hoeft een aankondiging wat ons betreft niet."

Is het eventueel mogelijk een popup te tonen wanneer er een release gaande is waarbij aan gebruiker wordt getoond dat de performance iets minder kan zijn?

marjavanderkolk
CHAMPION ***
door marjavanderkolk

Ik ben ook voor antwoord A --> altijd aangeven en bericht plaatsen.

Lucie Appel
CONTRIBUTOR ***
door Lucie Appel

A: Altijd aankondigen

HansMorsman
CONTRIBUTOR ***
door HansMorsman

A Altijd aankondigen

Monique1
CHAMPION *
door Monique1

A: Altijd aankondigen