annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Log på eller tilmeld dig som ny bruger

for automatisk at få relevante områder

Sådan udbetaler du ferietillæg ved fratrædelse

af Isabella

Har I en medarbejder, der fratræder, skal ferietillægget udbetales enten samtidig med ferien afholdes eller ved fratrædelse. Dette kan du læse om i ferielovens § 18.

Har medarbejderen inden sin fratræden nået at afholde ferie efter den nye ferielov, men endnu ikke fået udbetalt ferietillægget, der svarer til de afholdte feriedage? Så skal arbejdsgiveren afregne ferietillægget svarende til de feriedage, som lønmodtageren har afholdt. Dette ferietillæg skal udbetales direkte til lønmodtageren.

For den ferie, som lønmodtageren ikke har holdt, skal arbejdsgiveren afregne feriegodtgørelse med 12,5 % til FerieKonto. Dette står i ferielovens § 16, stk. 4. Der skal ikke udbetales ferietillæg for den ferie, som lønmodtageren ikke har holdt endnu. Der er i beregningen af 12,5 % i feriegodtgørelse taget højde for ferietillægget på 1 %. 

Eksempel på fratrædelse pr. 31. marts

Optjent i ferieåret 14,56 feriedage

Afholdt ferie i alt ultimo fratrædelsesmåned 10 feriedage

Restferie til Feriekonto (14,56 - 10 dage) 4,56 feriedage

Ferietillæg udbetales ifm. fratrædelse (14,56 -4,56) 10 feriedage

Ved udbetalingen af ferietillægget i forbindelse med fratrædelsen, kan du bruge en af følgende variable lønarter i Visma Løn:

• 4788 - Udbetaling Ferietillæg lovgrundlag – beløb 
    Anvendes til manuel udbetaling af ferietillæg opsparet af lovgrundlag.
    (Optjent via stillingskategorilønart 4900)

• 4789 - Udbetaling Ferietillæg OK-grundlag – beløb
    Anvendes til manuel udbetaling af ferietillæg opsparet af OK-grundlag.
    (Optjent via stillingskategorilønart 4901)

9 Kommentarer
Benjamin Nielsen
CHAMPION *
af Benjamin Nielsen

Hej VISMA,

Er der planer om at lave noget automatik, eller forbliver processen manuel i forhold til beregning af både dage og beløb?

Mvh Benjamin

dktown
CONTRIBUTOR **
af dktown

Hej Visma, 

Jeg går ud fra, at I laver en løsning, der letter administrationen af dette. Det vil være en herlig julegave til jeres kunder. 

En automatik, der automatisk udbetaler ferietillæg (pro rata) ved registrering af ferie, må ligge lige til højrebenet. 

God jul og godt nytår 🙂

Torben 

Susanne2505
CHAMPION *
af Susanne2505

Hej Visma

Hvornår gør Visma dette automatisk, det kan ikke være rigtig at vi som kunde skal beregne det manuelt 

af Anne Robertsen

Vi arbejder helt sikkert på at løsning, hvor ferietillægget ved fratrædelse

bliver beregnet og udbetalt automatisk.

🙂

dktown
CONTRIBUTOR **
af dktown

Kigger I også på den 'lette' løsning for virksomheder, der har valgt at udbetale ferietillæg pro rata: 

• Automatisk udbetaling af ferietillæg (pro rata) ved registrering af ferie ?
Sara Frederiksen
CHAMPION *
af Sara Frederiksen

Jeg har prøvet at indlæse på de medarbejdere der fratræder denne måned, hvad de skal have udbetalt i ferietillæg, men den fejler. Den siger, at parametre er forkert fordi feltet beløb ikke må udfyldes? I lønartskataloget står der at det er beløb som er input - hvis det ikke skal registreres i Beløbskolonnen på den decentrale indlæsning, hvor skal det så? 

Er der en der kan hjælpe mig med det, så vi kan indlæse det fremadrettet?

På forhånd tak. 

af Anja Bogaerdt

Hej Sara

På nogle få lønarter er det kolonne 10, dvs. feltet sats der skal udfyldes, og det gælder for lønart 4788.

Jeg sørger for at lønartskataloget bliver opdateret :O)

Sara Frederiksen
CHAMPION *
af Sara Frederiksen

Tak Anja. 

tijr3c
CONTRIBUTOR **
af tijr3c

Hejj @Anne Robertsen 

Er der noget nyt ang automatisk beregning og udbetaling af ferietillægget til en medarbejder, der fratræder?

Mvh Tina.