for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hvordan sette opp integrasjonen med Visma.net Calendar?
Oppsett av Visma.net Time finner du her.
Visma.net Absence / Calendar er et system for registrering av fravær som støtte lover og regler, eksempelvis kontroll av egenmeldinger (antall dager og/eller tilfeller), feriesøknad i tråd med feriedager tilgode og fravær som følge av barns sykdom ut i fra antall barn, barnets alder og forsørgerstatus.
Visma.net Calendar gir ledere og kolleger et verktøy for å se ferieoversikt over sin avdeling.
Ansatte kan registrere sitt fravær og sine ferier og permisjonsønsker på nett, og leder kan innvilge søknader fra ansatte på sin avdeling. Visma.net Calendar vil være et godt verktøy for å ha full oversikt over ferie og fravær, slik at man bruker minst mulig tid på å ha korrekt datagrunnlag. Fraværsdata overføres til Visma Lønn for rapportering og annen oppfølging.
Du må ha bestilt Calendar lisens, dette gjør du ved å ta kontakt med vårt kundesenter (chat ikonet nede til høyre på denne siden) eller din partner.
Før du tar ibruk må oppsett mot Visma.net være gjort.
Følgende må settes opp på firma og ansatt før du starter med å overføre fra Visma Lønn til Absence:
"Grunndata / Firmaopplysninger / Firmainformasjon". Følgende felt må være utfylt på "Firmainformasjon" før du overfører til Visma.net Absence:
"Grunndata / Firmaopplysninger / Firmainformasjon / Lønnsopplysninger":
"Grunndata /Ansatt / 3 Ansattopplysninger" feltet "Visma.net" må være huket av på den ansatte.
Dette gjør du under "Rutiner / Registrering / Visma.net / Eksport". Du kan også åpne bilde i fra Hotbaren.
Overført alle registre i dette bildet.
Før du overfører "Fraværskoder" må fraværskodene som du skal overføre til Visma.net ha kryss for "Benyttes i Visma.net". Dette skal være krysset på alle fraværskoder 1-29+99. Og du må ha alle nye standard fraværskoder. Vårt firma har ikke det, hva gjør vi da? Les mer her.
Når du har krysset av på fraværskodene må du kjøre rutinene overfør fraværskode i bilde "Visma.net Eksport". Gjør du endringer eller oppretter nye fraværskoder som skal benyttes i Calendar må du kjøre rutinen på nytt for at de skal bli overført.
Så må du overføre feriesaldo og fridager fra Visma Lønn til Calendar.
Før du overfører bør du sjekke følgende:
Da er det tid for å "overføring av historisk fravær" som du har registrert i Visma Lønn kan du overfører til Calendar sånn at du får riktig varsel på bla. Egenmelding og Barn syk ved registrering av fravær i Calendar. Når du overfører historisk fravær sender Visma Lønn fravær for forrige år og frem til og med dagens dato.
MERK! Alt fravær etter dagens dato blir slettet i Visma Lønn når du overfører historisk fravær fra Visma Lønn til Calendar. Vær også klar over at alle kommentarer / merknader blir overført og er synlige for den ansatte. Du bør derfor se over kommentarene på registrert fravær før overføring.
MERK! Før du overfører historisk fravær så må du gjøre følgende:
Nå kan de ansatte ta ibruk Calendar.
Når de ansatte har registrert fravær / ferie må du hente dette inn i Visma Lønn. Dette gjøres via valget "Visma.net Import".
Når du velger "Les Inn fravær", henter Visma Lønn inn fravær som er registrert i Calendar. Fravær som du har satt opp i Calendar at må godkjennes, blir først hentes inn etter at de er godkjent av leder. MERK! Har du på innstillingen i Calendar at perioden må bekreftes og godkjennes må også dette gjøres før du får lest inn fraværet.
Skal du endre fravær som er registrert i Calendar og er overført til Visma Lønn må du låse opp fraværet i Visma Lønn før du får endret fraværet i Calendar. For å låse opp fravær gjør du følgende:
Det er lagt inn en ny fraværskode nummer "98 - Ugyldig fraværskode fra Visma.net Absence". Dersom du har en fraværskode i Calendar som ikke finnes i Visma Lønn eller at fraværskoden i Visma Lønn ikke er koblet mot fraværskoden i Calendar blir fravær som du importerer overført til denne koden.
For å rette opp feilen gjør du følgende:
Oppsett av Visma.net Time finner du her.
Oppsett / integrere Visma Lønn mot Visma.net
Feriedag saldo i Calendar og Visma Lønn
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.