Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Instroom telling bij dubbele dienstverbanden

door Anonymous

In het instroom rapport zou ik graag willen kunnen aantonen dat iemand in dienst is getreden en/of deze medewerker reeds (aansluitend) in dienst is of juist niet is. Dit qua aantallen medewerkers instroom in beeld te krijgen. Is dit mogelijk? 

 

10 ANTWOORDEN 10

door Chris van den Berg

@MartijnVeenman Ik denk dat je een goeie expressie hebt gebouwd die goed aangeeft of er sprake is van een aansluitend dienstverband. Ik heb er even naar gekeken en wat data bij gepakt en het lijkt goed te gaan. Wel vraag ik me af of het niet in een simpelere formule kan, maar daarvoor zou ik even wat meer in moeten duiken.

 

 

HeleenMogezomp
CHAMPION *

door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg Wil je nog reageren op mijn bericht van 28 maart?

Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous

Dank @Chris van den Berg ! Kunnen we mee aan de slag.

Goedgekeurde oplossing
Chris van den Berg
VISMA

door Chris van den Berg

@Anonymous hiervoor hebben we de velden Eerste Datum in dienst en Laatste datum in dienst in het leven geroepen.

 

Eerste datum in dienst  - als datum in dienst CAO is gevuld, dan wordt deze waarde getoont, anders wordt de 'gewone' datum in dienst getoont.

 

Laatste datum uit dienst - Voor iedere 'Eerste datum in dienst' wordt de laatste datum uit dienst getoond.

 

Maken jullie gebruik van Datum in dienst CAO? Als die op de juiste manier wordt gebruikt dan zou je het standaard rapport Instroom aan kunnen passen. In het standaardrapport Instroom, zou je de Datum in Dienst Slicer kunnen vervangen met Slicer Eerste datum in dienst.

 

Is dit een werkbare oplossing?

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

Hallo Chris,

 

Bedankt voor het antwoord, hier heb ik ook veel aan. De eerste datum in dienst is niet altijd de datum die we willen tellen, zo willen we bij 3 maanden uit dienst geweest bijvoorbeeld iemand opnieuw meetellen voor instroom. Is het mogelijk om een eigen kolom te maken met deze voorwaarde?

Hi Martijn,

 

Begrijp ik het goed dat ook voor de medewerkers die 3 maanden uit dienst zijn geweest, een nieuw dienstverband krijgen, maar wel zelfde waarde hebben voor datum in dienst cao?

 

Ik denk dat het zeker mogelijk is om het met een berekend veld dit op te lossen, maar daar moet wel even goed naar gekeken worden. Die heb ik nu zo niet paraat.

@Sven Beerents of @Anonymous hebben jullie dit al eens gemaakt?


door Sven Beerents (Bijgewerkt ‎02-05-2023 09:38 door Sven Beerents VISMA )

@Chris van den Berg met onderstaande berekening (kolom) kun je de indienstdatum van het vorige dienstverband (indien aanwezig) tonen. Vervolgens zou je kunnen zeggen: als leeg of datediff(berekening, contract[date_in_service], month)<3, dan 1, anders 0)

 

VAR _start_date = Contract[Date_in_service]
VAR _id = Contract[Person_BK]
VAR _t = FILTER(Contract, Contract[Person_BK] = _id && Contract[Date_in_service] < _start_date)
VAR _next_date = MaxX(_t, Contract[Date_in_service])
RETURN MaxX(FILTER(_t, Contract[Date_in_service] = _next_date), Contract[Date_in_service])
MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Hallo Sven,

 

Bedankt nog! Hier kunnen we zeker iets mee.

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

Hi @Sven en @Chris van den Berg,

 

Ik heb een tijdje gepuzzeld, maar heb met twee berekende kolommen het gewenste resultaat bereikt. Zie de formules hieronder. Nu zou ik de uitkomst als filter op een analytics rapport willen zetten (in en uitstroom), waarbij ik true eruit filter. Nu heb ik de berekende kolom toegevoegd aan reporting online, maar ik kan deze niet zien vanuit een analytics rapport, klopt dat? En is er een manier om dit wel voor elkaar te krijgen?

 

@VorigeEinddatum =
VAR _start_date = 'Contract History'[Date_in_service]
VAR _id = 'Contract History'[Person_BK]
VAR _t = FILTER('Contract History', 'Contract History'[Person_BK] = _id && 'Contract History'[Date_in_service] < _start_date)
VAR _next_date = MAXX(_t, 'Contract History'[Date_in_service])
RETURN
MAXX(FILTER(_t, 'Contract History'[Date_in_service] = _next_date), 'Contract History'[Date_out_of_service])

@IsAansluitendDienstverband =
IF (
NOT ( ISBLANK ( 'Contract History'[@VorigeEinddatum] ) )
&& DATEDIFF ( 'Contract History'[@VorigeEinddatum], 'Contract History'[Date_in_service], DAY ) <= 1
&& DATEDIFF ( 'Contract History'[Date_out_of_service], 'Contract History'[Date_in_service], DAY ) <= 1,
IF (
'Contract History'[EmploymentType_BK] IN { "OPR", "POO", "T", "TO", "V" },
TRUE (),
FALSE ()
),
FALSE ()
)
HeleenMogezomp
CHAMPION *

@Chris van den Berg  De datum in dienst cao is niet per definitie de eerste datum in dienst bij de werkgever of organisatie waar de instroom op van toepassing is. Een nieuwe medewerker kan een heel werkgever verleden hebben bij andere werkgevers in de zelfde cao. Volgens mij is het bij instroom niet de juiste datum om naar te kijken.