Mijn Communities
Help

Extra categorie voor Gewerkte dagen beschikbaar!

door Bastiaan Friederichs (Bijgewerkt ‎19-01-2023 21:58 door Bastiaan Friederichs VISMA )

Icon_daysworked.png

Zojuist, donderdag 19 januari rond 20:30 hebben we de extra categorie beschikbaar gemaakt.


Diverse klanten hebben gevraagd om een extra categorie toe te voegen aan Gewerkte dagen zodat registratie van reisbewegingen Woon-werk op basis van een OV abonnement (verstrekt door de werkgever) vastgelegd kunnen worden.

Hoewel we het oorspronkelijke idee niet hebben geïmplementeerd, zijn er diverse reacties van andere klanten met de vraag om een extra categorie.

De bestaande knoppen Thuis en Werk zijn vervangen door een menu zodat er meer ruimte is voor de beschrijving. De twee opties zijn hernoemd naar Thuiswerken en Woon-werk km-vergoeding.

Optioneel kun je nu een derde categorie met de omschrijving Woon-werk OV abo werkgever activeren.

 

De werking is hetzelfde als de categorie voor de km-vergoeding, de dagen worden wel apart geregistreerd en aangeleverd aan Payroll Gemal. Wil je deze nieuwe categorie alleen informatief gebruiken, koppel dan een indicatieve invoercode bijvoorbeeld 02036 t/m 02040, of zie de Gemal handleiding voor meer mogelijkheden.

We hebben ervoor gekozen om de koppeling van Gewerkte dagen naar Payroll Gemal verplicht te houden, omdat we door minder aan te passen, sneller kunnen leveren.

 

In het voorbeeld hieronder zie je dat we de nieuwe categorie een eigen vorm en kleur hebben gegeven zodat deze goed te onderscheiden is van de reeds bestaande categorieën.

BastiaanFriederichs_0-1673938715079.png

 

BastiaanFriederichs_1-1673938715076.png

 

 

Uiteraard is de CSV-export ook uitgebreid met de nieuwe categorie.

18 Opmerkingen
Hezron Pattipeilohy
CONTRIBUTOR *
door Hezron Pattipeilohy

Fijn dat deze categorie toegevoegd kan worden. Ik heb alleen een vraag over de beschrijving

 

De benaming Woonwerk OV abo werkgever is deze ook aan te passen?  met name de toevoeging abo werkgever lijkt me niet bij elke organisatie van toepassing.

 

Sinds het thuiswerken een vlucht heeft genomen tijdens de corona periode hebben wij bijna geen abonnementen meer omdat er niet zo frequent meer gereisd wordt. Medewerkers gebruiken wel de mogelijkheid om losse ov reizen via de NS businesscard te maken. 

 

 

 

 

 

 

 

door Bastiaan Friederichs

hi @Hezron Pattipeilohy , vooralsnog zijn de namen niet aan te passen. Dat was namelijk veel meer werk geweest, en de tijd die ik daarmee bespaar gaan we aan andere zaken besteden. Bijvoorbeeld verlof.

Ik sta open voor een alternatief, we vonden juist dat door de toevoeging "abo werkgever" het duidelijk is dat je de die categorie alleen gebruikt als je met de NS Business Card of de Arriva card, etc. reist.

Mocht je een betere term weten, zet die dan vooral in een berichtje zodat andere klanten ook mee kunnen denken.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Bastiaan Friederichs en @Hezron Pattipeilohy, ik ben het eens met de opmerking van Hezron. Voor ons zou ook alleen 'woon-werk OV' voldoende zijn. Bij ons is het vooral informatief bedoeld en om rapportages voor te draaien.  Ook met het oog om te kunnen aantonen hoe milieuvriendelijk we als organisatie bezig zijn.

De kosten van OV declareren onze medewerkers via Declaraties - onkosten in de App om de kosten daadwerkelijk vergoed te kunnen krijgen.  Hiervoor dienen zij namelijk ook een OV-overzicht voor aan te leveren.

Het gaat er vooral om dat medewerkers die de ene keer met de auto rijden en de andere keer met OV reizen maar één optie hebben bij Gewerkte dagen om in te vullen.  

Hezron Pattipeilohy
CONTRIBUTOR *
door Hezron Pattipeilohy

Woon-werk OV lijkt mij ook de beste benaming

Inez Viallé
CONTRIBUTOR ***
door Inez Viallé

Het lijkt mij toch verstandig om even de omschrijving aan te passen (Is dat niet 1 code ?)

Het zal voor ons heel veel vragen schelen.

Hillary Amoah
CONTRIBUTOR ***
door Hillary Amoah

Eens met Hezron en Lieke, voor onze organisatie zou woon-werk OV ook een betere benaming zijn. Wij krijgen hier nu al vragen over van PSA gebruikers. 

 

@Bastiaan Friederichs @Lieke Sterk Huis @Hezron Pattipeilohy 

 

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Bastiaan Friederichs,@Lieke Sterk Huis @Hezron Pattipeilohy 

Het was voor ons juist wel een grote wens om die toevoeging te doen. Er zijn bij ons ook medewerkers die reizen met een eigen abonnement. Als ze reizen met een eigen OV-abonnement krijgen ze de km-vergoeding. Zonder de toevoeging 'abo werkgever' zouden werknemers de verkeerde keuze maken en zichzelf te kort doen, omdat er bij de keuze voor 'OV' geen vergoeding tegenover staat. In onze organisatie zijn we daarom wel heel blij met de toevoeging 'abo werkgever'. 

 

 

Ellie van der Heide
CHAMPION **
door Ellie van der Heide

Voor ons is belangrijk dat duidelijk is dat de kaart van de werkgever gebruikt wordt. Het woord abo zou ook card/kaart kunnen zijn want inderdaad op onze NS Business Cards staan ook (nog) geen  abonnementen. 

Inez Viallé
CONTRIBUTOR ***
door Inez Viallé

Na de update, sinds vanmorgen duurt het openen van mijn dossier erg lang en ook het bekijken van documenten duurt erg lang. Verder zie ik de toevoeging van OV bij de inrichting, maar van de beheerder van de telefoons krijg ik te horen dat we nog de oude versie hebben.

Wanneer wordt de update voor de telefoon uitgeleverd ?

 

 

door Remco te Ronde

Hi @Inez Viallé,

 

Je hebt gelijk dat 'Mijn dossier' sinds vanmorgen trager is de bedoeling. We hebben zojuist in 'verstoringen' een bericht geplaatst.

 

Wat betreft de versie van de Youforce app begrijp ik de vraag niet helemaal. Wellicht helpt bijgaande vraag op het forum met uitleg van mijn collega bij deze vraag. Maar voor deze nieuwe functionaliteit (Extra categorie voor Gewerkte dagen beschikbaar!) is er geen nieuwe versie van de Youforce app nodig op te mobiele telefoons van de medewerkers.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Bastiaan Friederichs en @Remco te Ronde, is het wellicht een oplossing om een combi-naam te gebruiken, zoals "woon-werk OV / OV abo werkgever" ?

HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***
door HMogezomp1

@Bastiaan Friederichs 

Bij de benaming voor Woon-werk km vergoeding wek je de indruk van er een km vergoeding tegenover staat. Dat is bij ons niet het geval. Medewerkers geven alleen reisdagen door om de fiscale ruimte uit te kunnen ruilen.

Ondanks dat het meer tijd kost, is het denk ik wel wenselijk dat de benaming van een categorie door de klanten kan worden aangepast. 

 

carolien boon
CONTRIBUTOR ***
door carolien boon

@Bastiaan Friederichs , jammer dat er nu voor een menu is gekozen.

Dat het naast elkaar stond was juist zo simpel.

 

Nu krijg ik veel reacties.

 

Kan het niet zonder menu worden opgelost?

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

@carolien boon  Helemaal mee eens. 

Daarnaast vind ik het vreemd dat VismaRaet dit op eigen initiatief en vanuit het niets aanpast, zonder vooraf overleg met de klanten die hier reeds gebruik van maken. 

 

@Bastiaan Friederichs @Matthijs Nagel 

door Bastiaan Friederichs (Bijgewerkt ‎25-01-2023 10:03 door Bastiaan Friederichs VISMA )

Wat fijn dat jullie zo betrokken zijn!

Vanuit Visma|Raet zullen we wijzigingen blijven doorvoeren op de productie-omgeving. En dat gebeurt nooit zonder reden.
Soms vanwege een bugfix, veiligheid, voorbereidingen voor toekomstige wijzingen, etc.

Mijn aankondiging van 2 dagen vantevoren had misschien eerder gekund, dat is een kwestie van inschatten hoe groot de impact is. Bedankt @Anonymous voor de feedback!
(en er zijn natuurlijk meer alternatieven te verzinnen zoals een survey uitsturen vooraf om nog meer input te verzamelen)

De wijziging van knoppen naar een menu heeft te maken met schaalbaarheid. Omdat we meer opties willen geven past dat simpelweg niet in een knoppenbalk.

Zoals jullie weten kom in de module regelmatig de vraag naar voren "Hoe makkelijk was het om ...", we gebruiken de resultaten onder andere om te zien of wijzigingen die we doorvoeren negatieve impact hebben de gebruikers. Als dat blijkt, proberen we natuurlijk alsnog actie te ondernemen.

Ik wil proberen om vast te houden aan een door Visma|Raet gedefinieerde omschrijving omdat ik nog niet weet welke wijzigingen we door gaan voeren t.a.v. de Werkgebonden personenmobiliteit (ook wel CO2-registratie genoemd). Daarbij speelt de reismodaliteit (vervoersmiddel) een belangrijke rol.

Ik zie de opmerking van @HMogezomp1 dat bij hen geen vergoeding van toepassing is, wat zou daar een goed alternatief zijn volgens jullie?

Ik kan ook een korte online meeting inplannen zodat we op die manier even van gedachten kunnen wisselen.




HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Bastiaan Friederichs  In beginsel kent de cao gemeenten geen reiskosten vergoeding voor woon-werk. Dit geldt dus niet alleen voor onze gemeenten, maar voor meerdere.

Ik denk aan een benaming als Woon-werk eigen vervoer. In combinatie met Woon-werk OV abo werkgever een hele logische.

Of Woon-werk KM. Bij ons komt het eigenlijk niet voor dat een medewerker van werkgever een OV kaart heeft  voor de woon-werk kilometer.

 

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Bastiaan Friederichs Is hier al een oplossing voor?

 

oscarwolbrink
CHAMPION *
door oscarwolbrink

Ik zou toch graag deze extra rubriek een mogelijk hebben, als klant, voor een eigen benaming.

Wij hebben leasefietsen in gebruik en zouden graag hebben, dat ze dan deze rubriek hiervoor kunnen gebruiken.

Dan heb je wel je registratie, maar geen koppeling met gewerkte dagen naar Gemal.