Mijn Communities
Help

Autorisatiebeheer wordt steeds overzichtelijker

door Remco te Ronde (Bijgewerkt ‎25-01-2023 09:13 door Lotte v Dijk )

In het artikel Van ‘Toegangsbeheer’ naar ‘Autorisatiebeheer’ hebben we inzicht gegeven hoe we stap voor stap toewerken naar het nieuwe autorisatiebeheer. De afgelopen periode hebben we autorisatiebeheer steeds overzichtelijker gemaakt. Dit was onder andere noodzakelijk voor de verdere uitrol van Mijn Youforce.

 

Wat is er veranderd?

Alle modules en rechten in ‘autorisatiebeheer’ hebben nu een begrijpbare naam. Een HR-professional krijgt nu bijvoorbeeld de volgende rechten

RemcoteRonde_0-1669978011331.png

 

 

Wat is er verdwenen?

Tot voor kort werden er applicaties getoond in ‘autorisatiebeheer’ die niet relevant waren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Extended SSO → Single Sign On kan onderdeel uitmaken van jouw abonnement met Visma|Raet. Maar het hoeft niet worden toegevoegd aan individuele gebruikers. Daarom is het niet relevant om dit te tonen in  ‘autorisatiebeheer’
  • HR Self Service - declaratiemodule & HR Self Service - verlofmodule → Als je als organisatie gebruik maakt van Self Service dan maken ‘verlof’ en ‘declaraties’ al onderdeel uit van de module Self Service. Los autoriseren in ‘autorisatiebeheer’ is dus niet nodig.
  • Huisstijlkenmerken → Het nieuwe Mijn Youforce heeft geen ‘tegels’ meer. Dus autoriseren van deze module is niet meer relevant.

RemcoteRonde_1-1669978011358.png

 

 

Dergelijke modules/applicaties zijn dus niet meer zichtbaar in ‘autorisatiebeheer’.

 

Hoe kan ik autorisatiebeheer overzichtelijk inrichten?

Recent hebben we in de kennisbank het artikel ‘Hoe richt ik de rechten voor Mijn Youforce zo overzichtelijk mogelijk in 'autorisatiebeheer'?’  toegevoegd. Daarin worden voorbeelden gegeven van een overzichtelijke inrichting.



Wat als je een verschil ontdekt tussen het huidige ‘Toegangsbeheer’ en het nieuwe ‘Autorisatiebeheer’? 

Het zou in uitzonderlijke gevallen kunnen voorkomen dat een applicatie wel zichtbaar is in ‘ toegangsbeheer’. Stel je ziet in daar ‘UWV Digi-ZSM’:

RemcoteRonde_2-1669978011344.png

 

 

Maar je kunt dezelfde vergelijkbare applicatie/module niet vinden in Autorisatiebeheer. Hieronder ontbreekt ‘UWV Digi-ZSM’:

RemcoteRonde_3-1669978011357.png

 

 

Maak dan zowel vanuit ‘toegangsbeheer’ als vanuit ‘autorisatiebeheer’ een overzichtelijke printscreen en deel deze feedback aan ons via een ticket bij het ServiceCenter. We zullen dan onderzoeken hoe we dit verschil kunnen oplossen.