Mijn Communities
Help

Feedback gevraagd: Gebruikers uit HR Core

door Sabine Koelewijn (Bijgewerkt ‎02-06-2025 09:16 door Sabine Koelewijn )

Wellicht is het je al opgevallen: we voeren op de achtergrond verschillende wijzigingen door zodat informatie uit HR Core sneller beschikbaar is in Gebruikersbeheer en Autorisatiebeheer. Zo worden rollen en de soort arbeidsrelatie na het aanmaken in HR Core vrijwel direct zichtbaar in Autorisatiebeheer. Ook de dienstverbandgegevens van een gebruiker halen we sneller op.

De volgende stap? We willen dat gebruikers bijna‘real time’ worden aangemaakt in Gebruikersbeheer. Tijdens deze analyse zijn we aangekomen bij een belangrijk keuzemoment, en we horen hierover graag jouw mening. Het gaat om de werking van de P15013 Youforce Gebruiker in HR Core en hoe deze zich verhoudt tot het aanmaken en blokkeren van gebruikers in Gebruikersbeheer.

De vraag: wie is leidend bij het blokkeren van gebruikers – HR Core of Gebruikersbeheer?

Hoe werkt het nu?

Op dit moment bepaal je met de waarde van de P15013 Youforce Gebruiker of een gebruiker zichtbaar is in Gebruikersbeheer. Zet je deze op nee, dan is de gebruiker niet zichtbaar in Gebruikersbeheer, maar wordt hij op de achtergrond wél aangemaakt (voor gebruik in andere modules). Zet je de waarde later op ja, dan wordt de gebruiker zichtbaar in Gebruikersbeheer.

Vanaf dat moment is Gebruikersbeheer leidend en heeft een wijziging in HR Core geen effect meer. In de praktijk blijkt dat dit voor veel verwarring zorgt.

Wat willen we verbeteren?

Ons doel is om dit proces eenduidiger te maken. Omdat de gebruiker op de achtergrond al wordt aangemaakt, willen we deze ook direct zichtbaar maken in Gebruikersbeheer.

Staat P15013 Youforce gebruiker op nee, dan wordt de gebruiker direct geblokkeerd weergegeven (en ontvangt dus geen e-mail voor een onyouforce account). Deze geblokkeerde gebruikers worden standaard gefilterd, maar zijn zichtbaar te maken via een filteroptie.

De vraag is nu: wat als de gebruiker wél moet kunnen inloggen? Daar staan we voor een keuze. We hebben twee scenario’s uitgewerkt, en we horen graag jouw voorkeur.

Scenario 1 – Gebruikersbeheer is leidend

• Je geeft in HR Core via P15013 Youforce gebruiker aan of een medewerker moet kunnen inloggen.
  • Bij waarde ja wordt de gebruiker aangemaakt en zichtbaar in Gebruikersbeheer.
  • Bij waarde nee wordt de gebruiker aangemaakt, maar geblokkeerd.

Als je later besluit de gebruiker toegang te geven, kun je deze deblokkeren via Gebruikersbeheer. Wijzigingen in HR Core hebben na de eerste aanmaak geen invloed meer.

Goed om te weten: we nemen in dit scenario ook het collectief blokkeren en deblokkeren mee.

Scenario 2 – HR Core is leidend

• Ook hier geef je via P15013 Youforce gebruiker aan of de medewerker moet kunnen inloggen.
  • Bij waarde ja wordt de gebruiker aangemaakt en zichtbaar in Gebruikersbeheer.
  • Bij waarde nee wordt de gebruiker geblokkeerd in Gebruikersbeheer.

In dit scenario kun je een gebruiker die via HR Core is aangemaakt, niet meer blokkeren of deblokkeren via Gebruikersbeheer. Alleen een wijziging in P15013 Youforce gebruiker is dan nog bepalend voor het blokkeren van een gebruiker.

Wat is jouw voorkeur?

Ik reageer op dit artikel met Scenario 1 Gebruikersbeheer leidend en Scenario 2 HR Core leidend. Geef een kudo op het scenario dat jouw voorkeur heeft. Wil je jouw keuze toelichten? Laat dan gerust een reactie achter onder dit artikel!

22 Opmerkingen
Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn (Bijgewerkt ‎02-06-2025 09:18 door Sabine Koelewijn )

Gaat je voorkeur uit naar Scenario 1 – Gebruikersbeheer is leidend geef dan een kudo aan dit bericht.

Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn

Gaat je voorkeur uit naar Scenario 2 – HR Core is leidend geef dan een kudo aan dit bericht.

marjavanderkolk
CHAMPION ***
door marjavanderkolk (Bijgewerkt ‎02-06-2025 09:27 door marjavanderkolk )

@Sabine Koelewijn ik kies voor optie 2 omdat dit het meest duidelijk is. Waarom wel aanmaken en dan blokkeren als de gebruiker niet hoeft in te loggen. HR Core is wat mij betreft leidend en het meest voor de hand liggend en het meest duidelijk. gr. Marja

Quico Staps - Amarant
CONTRIBUTOR ***
door Quico Staps - Amarant

Ik kies voor optie 2, maar het moet nog wel mogelijk blijven om ook via gebruikersbeheer te kunnen blokkeren.

en gebruikers die rechtstreeks handmatig aangemaakt worden moeten ook geblokkeerd kunnen worden.

@Sabine Koelewijn 

Brian de Graaf
CONTRIBUTOR ***
door Brian de Graaf

@Sabine Koelewijn , Ik denk dat je de vraag anders moet stellen. Je gaat namelijk steeds meer beaufort als database gebruiken en niet als invoer mechanisme. Daarom is het verstandiger om wel via gebruikersbeheer de zaken te gaan regelen.
Advies is om je visie op dit gehele aspect beter toe te lichten.

Christian-B
CHAMPION ***
door Christian-B (Bijgewerkt ‎03-06-2025 10:38 door Christian-B )

@Sabine Koelewijn 

Ik denk dat het goed is om een meeting te organiseren om de zaken toe te lichten.

Beide opties hebben voordelen, echter is het complete plaatje nog niet helder genoeg om een kudo te kunnen geven voor een van beide opties. Er zijn teveel zaken waar ik momenteel aan denk wat van invloed kan en zal zijn alvorens ik een overwogen kudo kan geven voor een van beide opties. Een kudo geven is momenteel nog te kort door de bocht.

Bas_Berkelland
CONTRIBUTOR *
door Bas_Berkelland

@Sabine Koelewijn in het verlengde moet je ook denken aan het geautomatiseerd aanmaken/omzetten van nieuwe gebruikers voor het indienstproces. Wanneer je een gebruiker pas later wilt activeren als gebruiker wil je dit geautomatiseerd vanuit Self Service doen.

En wat nu nog onduidelijk is: hoe reageert het systeem wanneer de P15013 leeg blijft?

Riny
CHAMPION *
door Riny

@Sabine Koelewijn 

Hallo Sabine

Ik vind het ook lastig om een keuze te maken.

Voor beide opties is wel iets te zeggen.

Hartelijke groet,

Riny Puts

Nicolette2
CHAMPION *
door Nicolette2

@Sabine Koelewijn , ik ga voor senario 1. Wij zitten met het dilemma dat we mw via HR Core invoeren en mw. middels het in dienst proces. Degene die via het in dienst proces komen moeten een onyouforce account aanmaken. Dat gaat ook goed. De mw. die in HR Core worden ingevoerd moeten geen mail krijgen om een onyouforce account aan te maken want die gaan zodra het email adres bekent is via single sign on inloggen.

Als ik het goed begrijp gaat die alleen maar goed als senario 1 wordt ingericht.

Latifa Hachimi
CONTRIBUTOR ***
door Latifa Hachimi

Ik ben het eens met @Christian-B veel is nog onduidelijk een meeting zou handig zijn.

Wij willen ook overstappen naar SSO en naar een on boarding proces.

Kan niet inschatten wat hier dan de gevolgen van zouden zijn.

Erik Raaijmakers_GW
CONTRIBUTOR **
door Erik Raaijmakers_GW (Bijgewerkt ‎04-06-2025 15:07 door Erik Raaijmakers_GW )

@Sabine Koelewijn

Scenario 1 – Gebruikersbeheer is leidend (incl. collectief blokkeren en deblokkeren)

Zodra een gebruiker via HR Core is aangemaakt, moet in HR Core duidelijk zijn dat muteren op rubriek P15013 Youforce Gebruiker geen effect heeft of onmogelijk gemaakt moet worden. Want anders blijft de verwarring bestaan die in de huidige situatie ontstaat.

Heeft de rubriekwaarde P05023 (Selectie dienstverband usermanagement) nog invloed op het gebruikersbeheer?

Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn

Dank voor de feedback tot nu toe, wordt heel erg gewaardeerd! Een meeting sta ik zeker voor open. Ik wil donderdag 12 juni om 14:00 uur voorstellen. Wil je mij een mailtje sturen wanneer je daarbij aan wilt sluiten? Mijn mailadres is sabine.koelewijn@visma.com. Dan kan ik je toevoegen aan de meeting.

Graag wel even een mailtje sturen in plaats van reageren op het artikel dat je erbij wilt zijn, dan weet ik zeker dat ik het juiste mailadres heb en houden we het op de community iets rustiger qua reacties. Heb je feedback of vragen? Blijf dat vooral via de reacties doen. 

Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn

Morgenmiddag op 14:00u hebben we de meeting om over dit onderwerp door te praten. Tot nu toe hebben 8 beheerders zich aangemeld, dank daarvoor! Wil je hier ook over meepraten, stuur dan een mailtje naar sabine.koelewijn@visma.com

Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn

Goedemiddag, 

Inmiddels is de feedback sessie al weer even terug, maar de uitkomst is dat ik toch weer terug ga naar de tekentafel. 

Wat opvalt uit de feedback is dat vanuit de huidige werkwijze gedacht de voorkeur aanwezig is op vanuit HR Core te blokkeren, maar toch komt de vraag naar voren: moeten we nog wel gebruik willen blijven maken van de p15013 Youforce gebruiker voor het aanmaken van het account? 

Dus ik wil eigenlijk nog een stapje terug zetten en vragen waar de P15013 nu voor gebruikt wordt. Die vraag denk ik simpelweg te beantwoorden door te zeggen: om te bepalen of een gebruiker mag inloggen. Wanneer deze op Nee staat wil je namelijk niet dat een gebruiker kan inloggen, er mag dan geen Onyouforce account aangemaakt worden en ook geen SSO ID ingevuld worden. Mocht je hier een aanvulling op hebben, dan hoor ik dat graag. 

Maar dan heb ik nog een tweede vraag, hoe bepalen jullie of de P15013 voor een gebruiker op Ja mag komen te staan of op Nee? Is dit ingericht op basis van formulieren in Self Service en wordt dit veld dus automatisch gevuld? Ik zou graag meer inzicht krijgen op basis van welke informatie jullie dit veld vullen. 

Alvast bedankt! 

wmvanee
CHAMPION *
door wmvanee

Voor alle instroom processen (Personeel, inhuur, stage, wep, oproep)  via Youforce wordt op de formulieren de rubriek P15013 gebruikt met waarde Ja. Al deze gebruikers moeten kunnen inloggen. 

door Rianne van der Linden

@Sabine Koelewijn  Hier idem: de rubriek wordt bij indiensttreding aangestuurd vanuit Self Service met waarde J. Dit geldt ook bij ons voor alle soorten arbeidsrelaties (PIL, PNIL, stagiair, etc). 

marjavanderkolk
CHAMPION ***
door marjavanderkolk

@Sabine Koelewijn 

Wij gebruiken het om te zorgen dat externe medewerkers niet in Youforce kunnen. Dit geldt niet voor alle externe want we hebben ook externe leidinggevende en die moeten er wel weer bij kunnen uiteraard.

Bij ons dus inderdaad puur om het wel of niet kunnen inloggen. Het is ingericht op basis van het profiel, bij een externe wordt het automatisch op nee gezet en mocht het een leidinggevende betreffende wordt het alsnog handmatig op ja gezet. 

Dit omdat nu nog externe handmatig rechtstreeks in HR Core worden ingevoerd. De workflow PNIL wordt binnenkort aangemaakt dan moet er gekeken worden naar de functie of het wel of niet op JA moet staan.

hopelijk beantwoord dit je vraag enigszins. gr. Marja

Lonneke van der Aar
CHAMPION ***
door Lonneke van der Aar (Bijgewerkt ‎23-06-2025 14:58 door Lonneke van der Aar )

@Sabine Koelewijn 

Wij gebruiken het ook zoals Marja aangeeft. Externe medewerkers krijgen een N mee vanuit HRSS en de andere medewerkers (in loondienst) krijgen een J mee vanuit HRSS.

Sabine Koelewijn
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Sabine Koelewijn

Hoi @Lonneke van der Aar en @marjavanderkolk

Dankjewel, dan heb ik misschien een beetje een stomme vraag: waarop wordt gebasseerd dat het een externe is? Is dat op basis van Soort Arbeidsrelatie? 

marjavanderkolk
CHAMPION ***
door marjavanderkolk

@Sabine Koelewijn ja inderdaad op arbeidsrelatie. 😉 gr. Marja

Lonneke van der Aar
CHAMPION ***
door Lonneke van der Aar

Hoi @Sabine Koelewijn,

Bij ons ook op arbeidsrelatie en soms ook op basis van doelgroep. 

Timo van Son - AAG
CONTRIBUTOR ***
door Timo van Son - AAG

Ik kan hier geen eenduidig antwoord op geven omdat onze klanten er verschillend mee omgaan maar wij gebruiken de rubriek in grote lijnen als volgt: 

Voor alle dienstverbanden die in de salarisverwerking worden opgenomen, wordt P15013 met een 'J' aangestuurd op basis van de indiensttreding via Self Service. Wij gebruiken een stukje simpel javascript bij de indiensttreding om te controleren of P15013 op een eerder dienstverband al met een 'J' is aangestuurd om te voorkomen dat medewerkers ineens niet meer in Youforce zou mogen terwijl die wel toegang zou moeten hebben. 

Voor medewerkers met een andere arbeidsrelatie is het klantafhankelijk hoe daarmee omgegaan wordt.