Mijn Communities
Help

Laat medewerkers eenvoudig berekenen wat ze gaan verdienen bij meer/minder werken

door Remco te Ronde

Vanaf heden is de 'Salaris Simulator' beschikbaar voor iedereen via Mijn Youforce. Organisaties die gebruik maakten van Home waren veelal het meest enthousiast over de 'Salaris Simulator'. Daarom hebben wij dit nu beschikbaar gemaakt voor alle organisaties via Mijn Youforce.

 

Wat is de 'Salaris Simulator'?

Met de 'Salaris Simulator' kan een medewerker zelf berekenen wat de gevolgen zijn van de volgende wijzigingen:

  • Meer uren per week werken
  • Minder uren per week werken
  • Wijziging in bruto salaris (b.v. bij promotie of periodiek)

 

De gevolgen worden berekend op de meest actuele gegevens uit Payroll Gemal. De medewerker krijgt zelf direct een proefstrook die hij/zij kan downloaden. Enorm veel gemak voor de medewerker en een tijdsbesparing voor salarisadministratie in het maken van pro forma berekeningen.



Hoe te gebruiken door de medewerker?

 

1) Navigeren naar de salarissimulator

De medewerker gaat via Mijn Youforce naar ‘Salaris berekenen’

RemcoteRonde_2-1691603951218.png

Weetje💡: een medewerker kan ook zoeken op alleen het woord ‘salaris’. Of zoeken naar diverse suggesties die jullie via het forum hebben gedaan, zoals ‘bruto berekening of netto berekening’

 

2) Kies het scenario en dienstverband

Vervolgens kiest de medewerker welk scenario hij/zij wil berekenen. Heeft de medewerker meerdere dienstverbanden? Dan kan gekozen voor welk dienstverband het scenario berekend moet worden. 

RemcoteRonde_3-1691604019293.png

 

3) Specificeer de wijziging

De medewerker geeft aan welke berekening er gedaan moet worden. Bijvoorbeeld wat is het gevolg als je in plaats van 16 uur per week 24 uur gaat werken?

RemcoteRonde_4-1691604057769.png

 

4) Zie de gevolgen en download de proefstrook

Vervolgens zie de medewerker de verschillen en kan de proefstrook worden gedownload

RemcoteRonde_5-1691604094807.png

 

 

Hoe te activeren?

Binnen 5 minuten heb je deze nieuwe functionaliteit geactiveerd.

 

1) Bepaal de autorisatie via Autorisatiebeheer

Aan het profiel ‘medewerker’ voeg je de applicatie ‘Salaris simulator’ met het recht ‘Toegang tot Salaris Simulator’ toe:

RemcoteRonde_6-1691604140082.png

 

2) Koppel de link aan een Mijn Youforce categorie

Vervolgens ga je naar 'Configuratie links Mijn Youforce’. Onder Persoonlijk kies je de meest relevante categorie. Bijvoorbeeld ‘Mijn gegevens’. Daar voeg je ‘Salaris berekenen’ toe als link

RemcoteRonde_7-1691604169264.png

 

3) Voeg eventueel eigen zoekwoorden toe

Bekijk vervolgens de zoekwoorden en bepaal of er voor jouw organisatie nog specifieke zoekwoorden relevant zijn

RemcoteRonde_8-1691604214528.png

 

Feedback en verdere toepassingen

Binnen Visma|Raet hebben we diverse ideeën over toekomstige uitbreidingen van deze functionaliteit. Dat kan gaan van het beschikbaar maken van de ‘Salaris Simulator’ in de Youforce app tot het integreren van de berekening (medewerker wil i.p.v. 16 uur 24 uur weken) met een Self Service workflow. 

 

Maar we hebben jouw input nodig om te weten wat relevant is. Neem dus vooral de ‘salaris simulator’ in gebruik en post op ons ideeën forum wat jij relevant vindt om verder te ontwikkelen.

24 Opmerkingen
carolien boon
CONTRIBUTOR ***
door carolien boon

@Remco te Ronde , kunnen we dit op een of andere manier van te voren testen, voordat we dit aan zetten?

door Remco te Ronde

Hoi @carolien boon,

 

Natuurlijk kun je het ook eerst testen'' met je eigen medewerker account (of een select groepje collega's). In stap ''1) Bepaal de autorisatie via Autorisatiebeheer'' geven we uitleg hoe je het toewijst aan ''alle medewerkers''. Maar in plaatst daarvan kan je in autorisatiebeheer ook kiezen voor een aantal zogenaamde 'specifieke gebruikers'. 

 

Kan je zo verder met testen?

carolien boon
CONTRIBUTOR ***
door carolien boon

@Remco te Ronde , zeker, dankjewel!

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Remco te Ronde , ik mis informatie over 'Configuratie Salaris Simulator'. Ik heb deze voor beheerders aangezet, maar zie deze niet terug in mijn categorieën.

door Remco te Ronde

Hi @Gea Bussink-Veerbeek,

 

Met 'Configuratie Salaris Simulator' kan je nu nog niks. We werken achter de schermen aan toekomstige uitbreidingen van de 'Salaris Simulator'. Als die beschikbaar komt kan je iets met het recht 'Configuratie Salaris Simulator'. 

Tessa Tempel
CONTRIBUTOR **
door Tessa Tempel

@Remco te Ronde super dat deze simulator beschikbaar is voor medewerkers. Komt deze tooling ook beschikbaar voor bijv. een HRM afdeling (rol HRM)? dat deze rol namens een medewerker een proefberekening kan doen en dat alleen de hele complexe proforma's bij een salarisadministratie blijven? of hebben jullie tips om dit nu al te doen?

door Remco te Ronde

Hoi @Tessa Tempel,

 

Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent. Inderdaad we hebben als Visma|Raet nu 'Salaris berekenen/Salaris Simulator' (voor medewerkers zelf) maar we hebben ook:

  • Proforma Web
  • Proforma Advanced 
  • Proefberekening in Gemal

Wellicht kan je eens op het Forum Youforce Payroll Gemal vragen hoe andere organisaties daar mee omgaan. Ik denk dat meerdere organisaties degelijke berekeningen laten uitvoeren door een recruiter of HR-adviseur. Zodat je niet altijd de salarisadministratie hoeft in te schakelen. Wellicht wordt je geïnspireerd door ervaringen van andere organisaties.

 

En wellicht komen jullie samen via het forum ook wel tot de conclusie dat iets zoals ''salaris simulator'' voor anderen een mooie functionaliteit is die nu bijvoorbeeld een gedeelte van Proforma Advanced of de Proefberekening in Gemal kan vervangen. Als dat de uitkomst is staan we als Visma|Raet altijd open voor jouw idee via de community van Payroll Gemal.

 

Noor Anneveldt
CONTRIBUTOR ***
door Noor Anneveldt

Ik heb een vraag m.b.t. het IKB in de salaris simulator. Wordt deze meeberekend in de proefberekening? 
Op de loonstrook zie je wel de opbouw van het IKB staan, maar niet het verschil tussen de oude en eventuele nieuwe situatie. Wordt het IKB bedrag dus meegenomen bij het 'Verschil'? 

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

Goedemiddag @Remco te Ronde ,

 

Wij hebben gemerkt dat de Salaris Simulator niet altijd één op één resultaten geeft aan netto salaris waarde. We zien dit vooral bij medewerkers met meerdere dienstverbanden waar de berekening er soms wel 400 euro naast zit. Wij denken dat dit komt door de berekening van loonbelasting op meerdere dienstverbanden?

door Remco te Ronde

Hi @Björn Sman en @Noor Anneveldt,

 

De Salaris Simulator was een functionaliteit die al lange tijd beschikbaar was in Home. We zijn super blij dat dit nu ook beschikbaar is in Mijn Youforce en de Youforce app. 

 

Praktisch gezien vraag ''de salarissimulator'' bij Gemal een proefberekening aan. Vervolgens wordt er een proefstrook gemaakt en wordt het verschil getoond.

 

De exacte berekening rondom IKB en bijvoorbeeld een medewerker met meerdere dienstverbanden en loonbeslagen kunnen we op basis van jullie feedback verder analyseren en mogelijk verbeteren. Willen jullie van de voorbeelden die jullie noemen een melding aanmaken bij het ServiceCenter. Hoe specifieker je de melding maakt (b.v. met printscreens) hoe beter wij het kunnen analyseren. 

 

Alvast bedankt voor de feedback en het aanmaken van de melding. 

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

Goedemiddag Remco,

 

Zat even tussen maar hierbij de situaties waar het zich voordoet. Op het moment dat een medewerker 2 of meerdere dienstverbanden heeft dan houdt de tool niet goed rekening met de loonheffing die van toepassing is op alle dienstverbanden. Hiermee kan het bedrag 100 tot enkele 100 euro afwijken van wat het behoort te zijn.

 

Bij enkele dienstverbanden zie ik weinig tot geen verschil met berekeningen (scheelt soms 30-90 euro) afhankelijk van de hoogte van het bruto salaris. Is het mogelijk dat de tool rekening houdt met loonheffing van meerdere dienstverbanden? Anders zou het fijn zijn om een nadrukkelijke waarschuwing te krijgen dat de tool minder nauwkeurig is bij meerdere dienstverbanden. 

 

Op dit moment hebben wij de tool niet uitgerold omdat in onze (zorg)organisatie veel medewerkers meerdere dienstverbanden hebben en dit dan verwarring kan brengen.

door Remco te Ronde

Hoi @Björn Sman,

 

 Goed dat je zo diep in de materie bent gedoken. Gelukkig hebben we binnen Visma|Raet enorm veel collega's (zoals @Niek Grupstra) die tot de laatste cent alles kunnen narekenen rondom ''loonheffing''. Als je inderdaad een melding wil aanmaken bij het ServiceCenter met de exacte voorbeelden waarbij jij een ander bedrag van ''loonheffing'' had verwacht gaan we er naar kijken. Dan krijg je netjes terugkoppeling. Mijn collega's kunnen dat terugkoppelen of het toch juist is, een fout die we gaan aanpassen of een wens/idee voor verbetering.

linyezhang
CONTRIBUTOR *
door linyezhang

@ remco 

 

Een medewerker in vaste dien, krijgt een melding dat zij geen dienstverband heeft wanneer zij deze salaris simulator wil gebruiken. 

 

Komt dit vaker voor of wat is mogelijk de oorzaak? 

door Remco te Ronde

Hoi @linyezhang,

 

Dat is zeker niet de bedoeling en niet gebruikelijk.  Als je een melding aanmaakt bij het ServiceCenter met daarin ''wat ziet de medeweker''  en ''welke gebruiker is ingelogd'' dan kijken we het voor  je na.

door Niek Grupstra

@Björn Sman 

Bedankt voor je opmerking, we gaan dit aanpassen. De salaris simulator toont nu bij meerdere dienstverbanden altijd alleen de enkele strook van het dienstverband dat is aangeroepen. We gaan dat wijzigen naar de samengevoegde strook, dat is de strook die bij de meeste werkgevers ook aan de werknemer wordt overhandigd. 

 

De loonheffing zou in dat geval moeten aansluiten bij de werkelijke situatie van de afgelopen periode, op basis van de stamgegevens. Als de werknemer regelmatig variabele betalingen ontvangt zoals ORT, meeruren, thuiswerk- of reiskostenvergoeding etc. dan is er op dat punt een afwijking. We kunnen bij variabele betalingen immers niet vaststellen of deze structureel zijn en zo ja voor welk bedrag. We gebruiken altijd de vorige periode om te voorkomen dat werknemers kunnen 'spieken' wat de situatie volgende maand zal zijn zonder dat deze door de salarisadministratie is goedgekeurd.

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

Goedemiddag @Niek Grupstra ,

 

Dat klinkt goed en zullen onze HR administrateurs erg blij mee zijn! Bedankt voor jullie inzet!

Jeroen Coret Kennemerhart
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret Kennemerhart

Goedemorgen @Niek Grupstra,

 

Waar we bij ons tegenaan lopen is dat in de berekening de eindejaarsuitkering mee wordt genomen met als gevolg dat het netto resultaat hoger is dan het bruto salaris van de medewerker. Hierdoor is er geen goed inzicht in het netto resultaat indien een medewerker een ander uren per week gaat werken.

 

Is er een mogelijkheid om dit soort zaken te onderdrukken oid zodat de berekening een beter beeld geeft voor de medewerker?

door Niek Grupstra

@Jeroen Coret Kennemerhart 

 

Dit probleem is ons bekend. We werken aan een oplossing waarbij we eindejaarsuitkeringen en ook vakantiegeld niet meenemen in de salaris simulator. We hopen op die manier de werknemer zo duidelijk mogelijk inzicht te geven in het effect van een salaris- of urenwijziging, zonder storende factoren.

Jeroen Coret Kennemerhart
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret Kennemerhart

Hoi @Niek Grupstra 

 

Fijn dat jullie daarmee bezig zijn. Nemen jullie de uitruil reiskosten daar ook in mee?

door Niek Grupstra

@Björn Sman 

We hebben vanochtend de functionaliteit aangepast. Je kunt de salaris simulator nu ook gebruiken voor werknemers met meerdere dienstverbanden. 

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman (Bijgewerkt ‎21-11-2023 18:14 door Björn Sman )

Goedenavond @Niek Grupstra ,

 

Bij mij geeft de app nu foutmeldingen wanneer ik een salaris berekening wil maken. Twee foutmeldingen over elkaar heen.

"Er is een fout opgetreden in de toepassing. Neem contact op met de beheerder" en "Er is een fout opgetreden in de simulatie. Ga terug en probeer het opnieuw met een ander contract of een andere waarde".

 

Ik heb een 32 uur contract en een 0 uren oproepcontract. Ik heb gesimuleerd om het 32 uren contract naar 24 uur of naar 36 uur te zetten. Beide gaven dezelfde foutmeldingen.

 

Getest op een Iphone SE en een Samsung Galaxy S22.

door Niek Grupstra

@Björn Sman 

 

Wat vervelend dat er nu toch dingen mis lijken te gaan. We hebben dit intern getest en alles functioneerde goed. Zou je misschien een ticket in 4me willen aanmaken met een screenshot van de foutmelding en de specificaties van je telefoon? Dan kan het team gemakkelijker eventuele aanvullende vragen aan je stellen en terugkoppeling geven.

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

Hi @Niek Grupstra ,

 

Dank voor je reactie, ik heb een ticket aangemaakt in 4me met de screenshots erbij en een verwijzing naar jou.

Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***
door Carolien Diepen

@Niek Grupstra, wanneer wordt de aanpassing mbt de eindejaarsuitkering gedaan? Overmorgen gaan we starten met Mijn Youforce en uiteraard geeft de salarissimulator NU zo'n vertekend beeld omdat de eindejaarsuitkering wordt meegenomen. Ik heb de salarissimulator dus nu uitgezet voor medewerkers, maar het zou juist zo'n leuke extra functionaliteit zijn bij de in gebruik name van Mijn Youforce...