Mijn Communities
Help

UPDATE - Overstap van Report Builder naar Youforce Reporting

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎19-09-2023 15:51 door Chris van den Berg VISMA )

In een eerder artikel Stapsgewijze uitfasering Report Builder  hebben we beschreven hoe we samen met jullie de overstap willen maken naar Youforce Reporting. Inmiddels is er na het plaatsen van dit bericht in april al veel gebeurd, namelijk:

We zien op alle vlakken het gebruik van Youforce Reporting enorm toenemen. Enorm goede en grote stappen worden door jullie gezet en daar zijn we enorm blij mee! 

 

Update Tijdslijn

Tot nu toe staat de tijdslijn nog grotendeels zoals we deze eerder dit jaar hebben opgesteld. Er zijn een paar kleine wijzigingen die je hieronder kunt zien:

  • Toegevoegd: Nieuwe webinars
  • Verplaatst: Toegang tot klassieke rapporten alleen nog via Youforce Reporting. Het specifieke moment hiervoor is op dit moment nog onduidelijk, vandaar ook het vraagteken wat erbij staat. Het plan nu is om samen op te gaan met de lancering van Mijn Youforce. Als we meer weten over specifieke moment van deze stap dan infomeren we jullie hierover. 
    UPDATE: deze datum is nu 1 december geworden. Voor meer informatie zie Vanaf 1 December - Klassieke rapporten alleen via Youforce Reporting! 


    ChrisvandenBerg_0-1695131425882.png

     


     

    Ondersteuning

    Verder zien we dat er veel gebruik wordt gemaakt van de ondersteunende materialen op de community, de webinars, tutorials en ook consultancy. Wat betreft dit laatste wordt de capaciteit die we kunnen bieden voor de komende maanden al erg krap. We gaan daarom consultancy aanvragen voor verlofrapporten voorrang geven, zodat we bovenstaande plan goed kunnen uitvoeren.
23 Opmerkingen
door Bart Kok - Gemeente Venlo

@Chris van den Berg wij zijn bezig met het omzetten van een verlofrapport van Report Builder naar Youforce Reporting. Is het al mogelijk om te rapporteren op data van een eigen rubriek? 

door Chris van den Berg

Jazeker. Daarvoor hebben we de Vrije velden tabellen. Of bedoel je wat anders? Verlof vrije velden?

door Bart Kok - Gemeente Venlo

@Chris van den Berg ik bedoel bijvoorbeeld van de eigen rubriek 'EW0050 Compensatie uren pw'. Deze zit in de entiteit 'Dienstverband vrije velden'. Op deze rubriek willen we ook kunnen filteren op de peildatum of deze rubriek wel of niet gevuld is met compensatie uren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de medewerker op 30-06 nog wel compensatie uren had, maar op 01-07 niet meer.

door Chris van den Berg

Dus je wilt rapporteren op de historie van vrije velden? Die kan ik op verzoek voor je aanzetten. Zie daarvoor ook het volgende artikel: Nieuw Datamodel Feature Live 

door Bart Kok - Gemeente Venlo (Bijgewerkt ‎17-07-2023 17:27 door Bart Kok - Gemeente Venlo )

@Chris van den Berg We willen inderdaad kunnen rapporteren op de historie van vrije velden. Als je dat voor ons zou willen aanzetten heel graag. Bedankt!

MdeBeer
CHAMPION **
door MdeBeer

@Chris van den Berg 

Zijn rapporten in Report Builder met een vraagfilter nog te gebruiken in Youforce Reporting na 2023?

Of moeten deze nagebouwd worden in Youforce Reporting?

 

Zijn eigengemaakte rapporten in Report Builder nog te gebruiken in Youforce reporting in 2024?

Ik heb de seminars wel gevolgd maar dit is mij nog niet helemaal duidelijk.

Nicolle
CONTRIBUTOR ***
door Nicolle

@Chris van den Berg  is het ook mogelijk om  vrije velden historie op persoonsnivo toe te voegen.

 

Toegang voor Vrije velden historie op dienstverbandnivo heb ik en daar ben ik ook al heel blij mee.

door Chris van den Berg

Zeker mogelijk! Ik had de wens al gehoord via consultants. Had je al een idee voor aangemaakt? Ook op basis van stemmen kan ik het de juiste prio geven en je op de hoogte houden van de voortgang.

 

Nicolle
CONTRIBUTOR ***
door Nicolle

@Chris van den Berg  ja dat heb ik. Dank alvast.

Michiel_Kootker
CONTRIBUTOR ***
door Michiel_Kootker

Zou de vraag van @MdeBeer beantwoordt kunnen worden? Onze CSM van VismaRaet schrijft in een email

"Het is niet zo dat Reportbuilder eind januari 2024 helemaal niet meer beschikbaar is en werkt."

 

Moeten alle Reportbuilder rapporten die we vanaf 1 februari 2024 nog willen bewerken nu  geconverteerd zijn naar Youforce Reporting rapporten of kan vanuit de tegel Youforce reporting nog Reportbuilder gestart worden? 

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎31-07-2023 09:15 door Chris van den Berg VISMA )

@Michiel_Kootker @MdeBeer

 

  • Tot eind januari 2024 is het mogelijk om je report builder rapporten aan te passen of nieuwe te maken. Concreet betekent dit dat je vanaf dan nog wel de rapporten kunt bekijken in youforce en openen in report builder zelf. Dit laatste is belangrijk ivm bekijken hoe rapporten zijn opgebouwd. Wat NIET meer kan vanaf eind januari 2024 is in report builder een wijziging aanbrengen en dan op opslaan klikken.
  • Alle rapporten blijven gewoon werken en laten data zien.  Ook de rapporten met parameters en alle andere maatwerk rapporten.  De rapporten die een model gebruiken waar we afscheid van nemen zullen tegen die tijd niet meer werken. Bijvoorbeeld verlof, eind september.

  • Eind september is verlof het eerste model wat zal stoppen in report builder. Dit betekent dat deze rapporten NIET meer werken. Ze laten geen data meer zien en zullen dan een error geven.  Dit zal zo gaan met iedere stap, verzuim, salaris ect.

 

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft. Na mijn vakantie zal ik er nog nog meer over berichten in een artikel o.i.d.

Carina Steenland
CONTRIBUTOR *
door Carina Steenland

@Chris van den Berg Het is nu 2 oktober en de rapporten, met verlof erin geven inderdaad een error als we die via reportbuilder benaderen.

 

Meer als ik via Youforce Reporting deze rapporten benader krijg ik ook een error.

CarinaSteenland_0-1696255786802.png

 

 

door Chris van den Berg

@Carina Steenland aan de melding te zien is dat een report builder rapport. Ook een verlof rapport? Alle verlof rapporten die gebouwd zijn in report builder werken niet meer en moeten opnieuw in Youforce Reporting gebouwd worden.

Carina Steenland
CONTRIBUTOR *
door Carina Steenland

@Chris van den Berg dit is een standaard rapport 0405 - verjaring verlof.

 

Moeten we die standaard rapporten dan ook zelf ombouwen?

En hoe kan ik deze rapporten dan nu ombouwen als ik deze niet meer kan zien. Dan kan ik ook niet zien wat ik moet bouwen.

 

door Chris van den Berg

@Carina Steenland hiervoor is ook een vervangend standaard rapport beschikbaar. Wellicht staat deze nog niet voor jou aan. Dit kun je configureren bij 'Standaard Rapporten' als je op het tandwiel icoon klikt (rechtsboven). Daar kun je zoeken nop Verjaring verlof en kun je de rechten goed zetten.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg iAls gevolg van vakantie en aansluitende spoed-werkzaamheden heb ik gisteren voor het eerst het rapport Betaald Ouderschapsverlof (zonder verlofmodule) opgestart, maar ik zie nergens de opgenomen verlofuren (P13215) staan. Volgens dit overzicht heeft niemand uren opgenomen, maar dat sluit natuurlijk niet aan bij het feit dat er wel 1e en 2e betaalverzoeken zijn.

Helaas kan ik mijn oude Report Builder-rapport niet meer oproepen om e.e.a. na te kijken.

Kun je aangeven of en hoe dit rapport omgaat met de opgenomen uren die vanuit een roosterpakket zijn aangeleverd aan HR Core?

door Chris van den Berg

@FBB Zorgboog de kolom Uren opgenomen is gebaseerd op P13215. Het is een optelling van P13215, P06205, P13205.

 

Als je data mist, dan misschien goed om in een request bij de service desk verder te kijken naar dit probleem, in plaats van hier op de community.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg ok, dan maak ik wel een ticket aan. In het rapport staat bij niemand iets in de kolom uren opgenomen...

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg ticket #39004675 is aangemaakt. Wel jammer dat de servicedesk vervolgens aangeeft mij niet te kunnen helpen en mij doorverwijst naar de community....

Als het goed is gaat men het ticket toch naar jullie doorzetten. Graag oppakken want wanneer ik het rapport zelf moet gaan aanpassen dan wil ik dat graag zsm weten. Men heeft de gegevens op korte termijn nodig.

pvanduijnNWO
CONTRIBUTOR **
door pvanduijnNWO

@Chris van den Berg 

Komt de rapportagetooling (verzuimoverzichten) in de verzuimmanagement tool ook te vervallen met het uitfaseren van report builder?

door Chris van den Berg

@pvanduijnNWO de rapporten in verzuimmanagement zijn niet onderdeel van deze overstap naar Youforce Reporting. Wel is het advies, ook van het verzuimmanagement team, om de rapporten in Youforce Reporting te gebruiken. Op de rapporten in Verzuimmanagement vind geen ontwikkeling meer plaats.

pvanduijnNWO
CONTRIBUTOR **
door pvanduijnNWO

@Chris van den Berg Dank voor je snelle reactie. Is het webinar verzuim reporting al terug te kijken?

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg graag aandacht voor ticket #39004675 - kan me niet vinden in de terugkoppeling die hierin is gezet