Mijn Communities
Help

Vanaf 1 December - Klassieke rapporten alleen via Youforce Reporting!

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎06-10-2023 15:14 door Chris van den Berg VISMA )

Inmiddels is Youforce Reporting al 1,5 jaar live en maken er iedere maand bijna 300 organisaties nu gebruik van deze moderne Rapportage omgeving. Deze omgeving is zo opgezet dat klassieke rapporten en nieuwe rapporten makkelijk te benaderen zijn, zodat eindgebruikers zo min mogelijk merken van het vervangen van de klassieke rapporten.

 

 

Vanaf 1 december willen we daarom de volgende stap zetten.

 Alle (klassieke & nieuwe) rapportages kan je alleen maar benaderen via Youforce reporting

 

 

Oftewel, iedereen die toegang heeft tot Managementinformatie tegel (in het portaal) krijgt vanaf 1 december Youforce Reporting te zien op het moment dat diegene op ‘Rapportages’  klikt in Mijn Youforce.

 

 

Alle gebruikers behouden hun standaard en maatwerk rapporten, alleen nu aangeboden in een nieuw ‘jasje’.

 

 

Wat betekent dit concreet?

De huidige toegang op het portaal tot de klassieke rapporten gaat via onderstaande tegel, de bovenste link:

 

ChrisvandenBerg_0-1695129709100.png

 

In Mijn Youforce heet dit 'Rapportages'

 

 

ChrisvandenBerg_2-1695130109691.png

 

ChrisvandenBerg_1-1695130067087.png

 

 

 

Vanaf 1 december leiden beide naar Youforce Reporting:

 

 

ChrisvandenBerg_0-1695117701882.png

 

Wat moet je doen?

Alle gebruikers die op dit moment toegang hebben tot de tegel Managementinformatie moeten toegang krijgen tot Youforce Reporting via Autorisatiebeheer. Zonder deze autorisatie krijgen ze namelijk een foutmelding. Onderstaande toegang hebben ze hiervoor nodig:

 

 

image (20).png

 

 

 

Als je autorisatiebeheer leidend maakt, dan is het belangrijk dat je ook onderstaand recht aanzet:

 

image (21).png

 

Wat gebeurt er als je niets doet?

Dan zien je eindgebruikers een foutmelding wanneer ze op 'Rapportages' klikken.

 

Wat merken je eindgebruikers hiervan?

Alle rapporten die ze gebruiken zijn beschikbaar, alleen ziet het er nu zo uit:

 

Van dit:

 

ChrisvandenBerg_5-1695045403455.png

 

 

Naar dit:

image (23).png

 

 

 

Wil je meer weten over de overstap naar Youforce Reporting? Zie dan het volgende artikel voor meer informatie: Stapsgewijze uitfasering Report Builder & UPDATE - Overstap van Report Builder naar Youforce Reporting 

 

Zie ook onderstaande tutorial waarbij ik een introductie geef in Youforce Reporting. Wellicht interessant voor je eindgebruikers:

 

 

13 Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg 

Begrijp ik hieruit dat ook al onze eigen Report Builder-rapporten door de eindgebruikers vanaf dan uitsluitend geopend kunnen worden op deze manier?

 

Jouw stuk is wel een hele simpele en verre van volledige weergave van hetgeen de eindgebruikers van deze aanpassing gaan merken. Was deze aanpassing maar zo eenvoudig. Maar de eindgebruiker gaat hier toch echt meer van merken. Want de schermen die geopend worden zien er volledig anders uit, de wijze waarop aangegeven kan worden dat men een resultaatbestand wilt opslaan/exporteren en de wijze waarop dat bestand vervolgens wordt opgeslagen is toch helemaal anders (en wat mij betreft veel gebruiksonvriendelijker dan Report Builder). En dus zijn wij als beheerders wederom gedwongen om de instructies vóór die tijd aan te passen.  Alsof er niet al voldoende ligt voor het eind van dit jaar.

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Gaat dit niet een beetje te snel? Is het niet beter dit gelijk te stellen aan het uitzetten van de IBU per 31/12?

Hoewel dat ook erg snel is....

mvg Saskia

Jan_Laurijsen
CHAMPION *
door Jan_Laurijsen

@Chris van den Berg  Hoe gaat dit verder in zijn werk als we na 31-1-2024 nieuwe gebruikers toegang wensen te geven tot rapporten uit de oude Mangement Informatie module? Wij hebben in de loop der jaren verschillende Management Informatie Rapporten ontwikkeld die niet zomaar zijn nagebouwd in de nieuwe Youforce-Reporting module. Die capaciteit is niet a la minuut beschikbaar dus zullen we mondjesmaat rapporten kunnen gaan nabouwen in de nieuwe Youforce-Reporting module maar dan zal het ook zo zijn dat we nieuwe gebruikers moeten kunnen autorisweren op de oude rapporten.
Ik heb hiervoor een aanvraag ingediend, https://customers-raet.4me.com/requests/38569599 , maar daarin wordt geantwoordt dat het niet mogelijk is oude rapporten binnen Youforce Reporting te autoriseren.
Ik hoor graag hoe dit opgelost gaat worden want 31-1-2024 zijn onze rapporten bij lange na nog niet omgebouwd.

door Chris van den Berg

@Jan_Laurijsen de tool MI Autorisaties blijft gewoon beschikbaar, ook in Youforce Reporting. Dus de gehele manier van autoriseren van klassieke report builder rapportages blijft gewoon beschikbaar

Jan_Laurijsen
CHAMPION *
door Jan_Laurijsen

@Chris van den Berg  Ok duidelijk, dan zijn we er gerust op dat we na 31-1-2024 eventuele nieuwe gebruikers kunnen blijven autoriseren voor de klassieke rapporten middels de MI Autorisaties.

Jan_Laurijsen
CHAMPION *
door Jan_Laurijsen (Bijgewerkt ‎03-10-2023 14:15 door Jan_Laurijsen )

@Chris van den Berg Als ik nu nog wijzigingen doorvoer in een Rapport via Report Builder komt deze wijziging niet door in het Klassiek Rapport in Youforce Reporting. Ik wil de wijzigingen die tot 31-1-2024 worden doorgevoerd via Report Builder wel graag terug zien in Youforce Reporting. 
Ik hoor graag van je op welke wijze dit gerealiseerd kan worden.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Chris van den Berg Blijven de ad hoc rapportages nog wel beschikbaar na 1 december 2023? Anders wordt het wel heel lastig voor ons om oude rapportages na te bouwen in Reporting. Daarvoor hebben we toch echt wel de 'achterkant' van de klassieke rapportages nodig.

door Chris van den Berg

@Gea Bussink-Veerbeek Ja alle rapporten blijven bestaan en zichtbaar. Je kunt gewoon met report builder de bestaande rapporten openen en de rapport definities bekijken. Dat kan zelfs voor een groot gedeelte nog voor de verlof rapporten die nu niet meer werken. Als je niet op tijd de rapporten om kon bouwen, dan kun je dat nu als nog doen.

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

Hoi @Chris ,

Wij zien alleen klassieke rapporten van Visma terug in Youforce reporting. Niet onze eigen gemaakte rapporten die wij gemaakt hebben in de report builder. Deze zouden wij toch ook terug moeten zien in Youforce reporting?  

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

@Chris van den Berg kan dit ajb ajb een maandje worden uitgesteld?

En mijn youforce en overstap naar reporting is te veel. En dan moeten we ook nog iets met IBU.

Youforce Reporting is ook nog niet stabiel qua performance. 

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg Wij zijn gisteren live gegaan met Mijn Youforce en bovenstaande autorisaties heb ik ingeregeld. Ik heb nog niets speciaals gedaan voor de autorisatie van specifieke rapporten in Youforce Reporting, dus ik ga er vanuit dat iedereen nog steeds uitsluitend de rapporten ziet waarvoor hij/zij volgens de oude inrichting van managementrapportages geautoriseerd was. Klopt mijn aanname?

 

Gisteren zag ik toevallig bij een medewerker een verschil in de rapportages / tegels die getoond werden bij de optie Rapportages en bij de optie Youforce Reporting. In het 1e geval zag zij slechts 2 rapporten en dat klopt ook. In het 2e geval zag zij diverse tegels. Ik kan dan niet verklaren want nergens in YF reporting heeft zij rechten. 

VRAAG: Hoe kan dat, maar meer nog hoe voorkom ik dat gebruikers tegels zien waarvoor zij geen rechten hebben?

 

Ik weet overigens niet of die tegels ook tot inhoud in de rapporten leiden (niet geprobeerd).

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

@Chris van den Berg Ik had al via een gesprek met FB-BPO begrepen dat de rapportage knop niet kan worden uitgeschakeld, aangezien dan de klassieke rapportages niet meer werken? Als dat zo is, is het dan wel mogelijk om deze onzichtbaar te maken, zodat je niet twee knoppen hebt die naar hetzelfde verwijzen? Ik heb nu al meerdere mensen aan mijn bureau gehad die het verwarrend vonden.

Rob99
CHAMPION **
door Rob99

Sinds afgelopen week krijg ik een melding als ik 'Autorisatie Managementinformatie' opstart. Heeft dit met de omzetting van 28-11 te maken want eerder kreeg ik die melding namelijk niet. Ik krijg de volgende melding 'Om de RMI autorisatiemodule te mogen gebruiken dient u ingelogd te zijn op Raet Online met een gebruiker die toegang heeft tot RMI en daarnaast Raet Online Toegangsbeheerder is'.

En heb daarover op de community ook al een post gedaan omdat ik niet wieet wat ik moet doen. Omdat ik geen reactie heb gekregen, heb ik gisteren maar een call ingeschoten. Vandaag viel mijn ook op deze 'post' en ik heb het idee dat ik de oorzaak gevonden denk te hebben namelijk de omzetting van 28-11 j.l.

Heeft iemand een idee wat ik moet doen om de melding weg te krijgen?
Ik heb het idee dat ik de 'autorisatie managementinformatie' nodig heb om de oude report builder rapporten te kunnen autoriseren' omdat dit volgens mij niet via de autorisatie van Youforce reporting werkt. Klopt mijn gedachte?