Mijn Communities
Help

Navigeren via het nieuwe menu in Visma Net

24-06-2026 12:33 (Bijgewerkt op 26-06-2026)
  • 47 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 2255 Weergaven

Zoals aangekondigd in het artikel over het nieuwe menu per 30 juni krijgen alle Visma-producten een nieuw menu. Deze procedure geeft meer toelichting over de hiërarchische structuur, de vernieuwde zoekfunctie en de navigatiemogelijkheden van dit nieuwe menu binnen Visma Net Financials.

Het nieuwe menu gebruiken

Het menu openen en doorlopen

• Klik op het hamburger-pictogram linksboven om het menu te openen.

• Navigeer door de hiërarchische structuur die is opgebouwd uit drie niveaus:

• Niveau 1: Het voormalige werkblad.

• Niveau 2: De groepen binnen het werkblad.

• Niveau 3: De specifieke onderdelen binnen de groepen.

sanderdercksen_1-1782294699973.png

De zoekfunctie gebruiken

• Druk op de sneltoets Ctrl+O om de zoekfunctie te openen (dit vervangt de oude sneltoets Alt+S).

• Typ de zoekterm in om gericht te zoeken binnen menu-onderdelen, transacties en stamgegevens of bestanden.

sanderdercksen_4-1782294912439.png

Snel schakelen via de broodkruimel (breadcrumb)

• Open een venster en bekijk de broodkruimel bovenin het scherm om het pad vanuit het menu te zien.

• Klik op een van de knooppunten in deze broodkruimel om het menu direct vanaf dat specifieke niveau te openen. Zo open je snel andere onderdelen binnen hetzelfde werkblad zonder het menu volledig opnieuw te doorlopen.

sanderdercksen_2-1782294818425.png

Gebruikersprofiel openen of uitloggen

• Klik op de naam van de ingelogde gebruiker onderin het menu.

• Maak de keuze om je gebruikersprofiel te openen of om uit te loggen.

sanderdercksen_3-1782294858533.png

Aanpassen van het persoonlijke snelmenu

• Klik onderin het menu voor de optie Menu bewerken om de bewerkingsmodus te openen. Standaard staat hier het Gebruikersmenu geselecteerd.

• Selecteer het gewenste werkblad (bijvoorbeeld Grootboek) dat je wilt bewerken:

• Om een werkblad uit het hoofdmenu te verwijderen, haal je de markering weg. Het werkblad verhuist dan naar Meer opties.

• Om een werkblad aan het hoofdmenu vast te pinnen, markeer je het werkblad zodat het vanuit Meer opties naar het hoofdmenu verplaatst wordt.

• Pas de specifieke schermen aan de rechterkant van het menu aan:

• Zet een vinkje bij de schermen die je in het gebruikersmenu beschikbaar wilt maken.

• Haal het vinkje weg bij schermen die je wilt verbergen, deze worden verplaatst onderin het menu.

• Klik op het ster-pictogram bij een scherm om deze direct toe te voegen aan Favorieten in het hoofdmenu.

sanderdercksen_0-1782478331485.png

Aanpassen van het globale menu (voor beheerders)

• Klik linksboven in de bewerkingsmodus op Menu bewerken naast het tabblad Gebruikersmenu. Let op: deze optie is alleen beschikbaar als je de juiste beheerdersrechten hebt. Wijzigingen die je hier maakt, gelden direct voor alle gebruikers.

• Gebruik de knoppen rechtsboven om nieuwe menu-elementen toe te voegen:

• Onderdeel toevoegen: Voeg een menu-optie toe aan het geselecteerde werkblad.

• Actieknop toevoegen: Voeg een snelkoppeling toe om direct een specifieke handeling uit te voeren, zoals het aanmaken van een nieuwe debiteur.

• Beheer de bestaande menu-opties aan de linkerkant van het menu:

• Verwijder een optie zodat deze onder Meer opties komt te staan, bewerk de optie of verwijder de menu-optie volledig.

• Wijzig de volgorde van de menu-opties door gebruik te maken van drag-and-drop

• Pas de vensters in het geselecteerde werkblad aan door venster toe te voegen, te verwijderen of de volgorde ervan te wijzigen.

• Klik indien nodig rechtsboven op Herstellen naar standaard als je de gemaakte wijzigingen ongedaan wilt maken. Het systeem zal het originele menu herstellen, zodat je opnieuw kunt beginnen.

sanderdercksen_1-1782478379573.png

Opmerkingen
anke
CHAMPION *
door anke

Ik mis het scherm "Favorieten" waarin op 1 scherm alles te zien is wat ik veel gebruik. Hoe krijg ik dit scherm terug?

LPTRAN
EXPLORER *
door LPTRAN

Ik sluit me aan bij Anke, een groot gemis als dit favorietenscherm niet zichtbaar wordt; dit kost een hoop meer klikken! 

Ik mis het scherm "Favorieten" waarin op 1 scherm alles te zien is wat ik veel gebruik. Hoe krijg ik dit scherm terug?

Bart Avinta
PARTNER
door Bart Avinta

Ik vind het lastig dat we niet meer met afkortingen kunnen werken, daarnaast vind ik het doorklikken vanuit het menu heel onoverzichtelijk. Zal wel even wennen worden. 

door sanderdercksen

@anke en @LPTRAN bedankt voor de feedback. Alle favorieten zijn inderdaad nu alleen nog zichtbaar in het linkermenu, waarbij de subkopjes op dit moment de submenu's vormen. Ik begrijp het punt en ik zal dit terugkoppelen richting development. 

door sanderdercksen

@Bart Avinta het werken met afkortingen komt vanaf volgende week weer beschikbaar in het nieuwe menu. 

Anita Berkenpas
CONTRIBUTOR *
door Anita Berkenpas

Het is niet erg handig om dit een paar dagen voor de vakantieperiode aan te passen. Heb je net alles uitgelegd aan een collega en in een document alles vastgelegd, kun je een dag voor de vakantie alles weer aanpassen.

WAARDELOOS!!!

Gummistrada
CONTRIBUTOR *
door Gummistrada

Ik sluit me aan bij Anke, een groot gemis als dit favorietenscherm niet zichtbaar wordt; dit kost een hoop meer klikken!    Plus je mist overzicht....
Want er zit voor mij ook een procedure gedachte achter...en dat overzicht ben je letterlijk en figuurlijk kwijt.
>>> dus ja... Ik mis het scherm "Favorieten" waarin op 1 scherm alles te zien is wat ik veel gebruik. Hoe krijg ik dit scherm terug?

Mark Bil
EXPLORER *
door Mark Bil

Het is onandig dat nu niet in 1 overzicht alle functies in een bepaalde rubriek zichtbaar zijn maar dat je alles 1 voor 1 moet openklappen in het hamburger menu. veel te veel klikken zo. 

WandaJW
CONTRIBUTOR *
door WandaJW

Mee eens, dit is geen verbetering. Even snel naar een ander onderdeel is nu eerst via de structuur zoeken naar het juiste onderdeel. Bijvoorbeeld ik wil direct naar verkooporders:

Visma Net -> Verkoop -> Transacties -> Verkooporder

dat was eerst:

Favorieten -> verkooporders

En je moet dan ook maar net weten onder welke structuur het valt. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. 

Ik merk dat ik nu naar het volledige menu ga "menu bewerken" daar heb je een beter overzicht. 

Gummistrada
CONTRIBUTOR *
door Gummistrada

echt een drama dit...ben gewoon veel tijd kwijt...en zonder overgangsperiode dan wel de optie om je eigen scherm overzichtelijk opnieuw op te bouwen....  helemaal eens met Anita ook

Danielle Smulders
CONTRIBUTOR *
door Danielle Smulders

Wat een verschrikkelijk menu is dit. Wij hebben net 54 ondernemingen overgezet en ingewerkt, alle handleidingen klaar en dan zo'n drastische onoverzichtelijke verandering vlak voor de vakantie! Slechte zaak en zeker geen verbetering.

Ruud van de Bree
CONTRIBUTOR *
door Ruud van de Bree

Goedemorgen,

vanuit onze medewerkers horen we ook dezelfde ervaring met het nieuwe menu terugkomen. Overzicht van favorieten dient in ieder geval terug te komen, tevens het zoekmenu wat standaard zichtbaar stond graag weer terugplaatsen, zonder dat hiervoor eerst met CTRL-O naar toe genavigeerd moet worden. De aanpassing zal deels gewenning zijn, maar de insteek van deze aanpassing is ons nog niet geheel duidelijk.

Cor Bonnes
CONTRIBUTOR *
door Cor Bonnes

Ik sluit mij voor 100% aan bij alle negatieve reacties op deze aanpassing. Er is ook geen enkele gebruiker binnen ons bedrijf die hier blij mee is, een en al ongenoegen.. Ik hoop dat Visma ook zo groot is om fouten te erkennen en dit terug te draaien.

Rob68
CONTRIBUTOR *
door Rob68

Vindt het nieuwe menu geen verbetering. Te veel klikken voordat je bij gewenste scherm bent. Kan niet meer zoeken op steekwoorden. Onoverzichtelijk.

De handleidingen die je hebt gemaakt voor de collega's zijn niet meer actueel.

Zou het niet erg vinden als het "oude" menu terugkomt.

DaanVBA
PARTNER
door DaanVBA

Goedemorgen,

Wij krijgen van veel klanten te horen dat ze, zoals in andere reacties te zien is, het favorieten menu missen. Is deze niet vrij gemakkelijk toe te voegen bovenaan na het klikken op het hamburgermenu? 

Zelf mis de optie om te kunnen zoeken met steekwoorden en een groot gemis is het niet kunnen navigeren met de pijltoetsen door het menu heen wat voorheen wel kon. Is dit iets wat toegevoegd kan worden?

Verder zou het handig zijn als het menu meegroeit bij het doorklikken of de tekst verschuift oid, Het is nu net niet te zien welk financiele overzicht je kiest; 

DaanVBA_0-1782886923546.png

Bertina
CONTRIBUTOR *
door Bertina

Ik werk nog niet zolang met Visma en ben net gewend aan de indeling. Nu moet ik weer wennen aan iets anders. En het is ook geen verbetering. Veel te veel zoeken, veel te veel klikken. Onoverzichtelijk. 

carla wielinga
CONTRIBUTOR *
door carla wielinga

Graag met spoed het blad favorieten terugplaatsen en dat de steekwoorden weer werken.

Wat kost mij dit ineens extra veel zoektijd waar alles staat.

Na veel klikken vind je pas waar je moet zijn.

Ronald van der Schoor
CONTRIBUTOR *
door Ronald van der Schoor

Het nieuwe menu is verschrikkelijk en totaal geen verbetering. Veel meer handelingen en heel onoverzichtelijk. Echt weer door een programmeur bedacht en gemaakt en weet  weet hoe gebruikers willen werken. ook qua kleurstelling lijkt het er op dat Visma is "" överleden". Dan ook nog eens vlak voor de vakantie en weer  midden op de dag zo'n update uitvoeren, waar totaal niet over nagedacht is. Onze medewerkers hebben al gezegd schermen terug of Visma ertuit.

Raymond Zwikker
CONTRIBUTOR *
door Raymond Zwikker (Bijgewerkt ‎01-07-2026 15:26 door Raymond Zwikker )

Wat een drama ,wie heeft dit getest? hier raak je klanten mee kwijt.

Arjan Vermeer
CONTRIBUTOR *
door Arjan Vermeer

wat een verOUDEring... Kijk eens naar een smartphone of tablet met icoontjes, hoe snel kun je met deze devices navigeren naar welke app je wilt, waarom kunnen we op deze manier niet navigeren in Visma, dat je menuonderdelen als icoon op je hoofdscherm kunt laten weergeven. Het voelt nu alsof je iphone scherm leeg is en alles via een klein menutje moet gaan zoeken.

Rolf Bloemendaal
CHAMPION *
door Rolf Bloemendaal

WIE heeft DIT bedacht?

Eigen, vervangende weergaves, met kolommen zijn niet of nauwelijks meer te vinden. Laat staan toe te voegen aan een onoverzichtelijk menu.
Zelfs als ik zoek op GI000001 komt er niets naar voren.

Alle effort die er in gestoken om zaken klantspecifiek (in ons geval als accountantskantoor) te maken zijn via een 'updatje' als sneeuw voor de Saharazon verdwenen. Als er nu nog een overgangsperiode zou zijn, waar je kunt kiezen tussen de verschillende menu-structuren zou nog een optie kunnen zijn. Dan kunnen wij de menu's voorbereiden, wellicht aanpassen (kan dat überhaupt?) en de klanten stuk voor stuk informeren.

Dan de timing? Inderdaad vlak voor de vakanties en bij de start van een BTW-maand... Ongelofelijk!

Dit is mijn primaire reactie op het overzicht. Er zal vast nog wel meer komen.

Kees-
CONTRIBUTOR *
door Kees-

Nog meer geklik, geen kleur, visueel slecht. Totaal onoverzichtelijk. Kijk eens bij bv. Afas  hoe je menustructuren overzichtelijk houd en naar wens kunt aanpassen.

Rose-Marie1
CONTRIBUTOR *
door Rose-Marie1

Niet alle onderdelen binnen een sub menu zijn zichtbaar. 

Bijvoorbeeld: Bij Bank/Kas - Transacties --> daar staat niet 'Afschriftregels verwerken' tussen. Terwijl als je dit via de zoekbalk op zoekt, het wel onder dit submenu thuis hoort. 

Hiermee kun je dus niet met alleen het gebruik van het menu uit de voeten. 

Voor het overige ben ik het 'helaas' eens met bovengenoemde opmerkingen. 

YvonneV
CONTRIBUTOR *
door YvonneV

Helaas lijkt dit nu ook geen verbetering, wij werken sinds dit jaar met Visma en net in de situatie dat je alles kan vinden... helaas nu niet meer. Ik sluit me aan bij de voorgangers over de favorieten en ik hoop dat we de optie krijgen met keuze oude of nieuwe menu gebruiken. Het is nu een enorm zoekplaatje...

rblaauwgeers
CONTRIBUTOR *
door rblaauwgeers

Wij zijn er ook niet blij mee. Het is heel onoverzichtelijk geworden zo. Je kon altijd nog zoeken binnen de hoofdonderdelen. Nu moet je toevallig maar weten wat er onder een hoofdonderdeel valt. Het was overzichtelijk en gebruikersvriendelijk, nu niet meer. Ga alsjeblieft terug naar het vertrouwde menu.

Gertjan01
CONTRIBUTOR *
door Gertjan01

Soms is een frise nieuwe look en feels een vooruitgang maar dat kun je zeker niet van deze update zeggen. Ik sluit me aan bij de opmerkingen>> Snel weer terug naar de vorige versie.

HarryvN
CONTRIBUTOR *
door HarryvN

'Waar zit ook alweer die knop .....?'

Alle, voor jezelf, handige knoppen (favorieten) zijn diep verborgen in een megalang menu. Okay, dat menu kan je aanpassen. Maar inderdaad meer klikken: meer tijd = frustratie.

Onhandige aanpassing!!! En dat in een systeem waarin je toch al 3x linksaf moet om uiteindelijk rechts uit te komen.

Spijtig ook dat het openen van een nieuw werkblad niet automatisch een popup komt met de optie 'openen in een tabblad' verschijnt maar dat ik zelf met een klik op de rechtermuisknop moet navigeren naar 'openen in een nieuw tabblad'

HarryvN_0-1782891672631.png

JW1
CONTRIBUTOR **
door JW1

Heb wel even met de nieuwe lay-out gespeeld en ik snap wat men met de structuur hiervan wil bereiken, maar mijn favorieten en andere functies zitten nu 'verstopt' onder submenu's waar ik eerder een duidelijk en compleet overzicht op 1 pagina had. Dit kost extra tijd, zoeken en klikken, en is gewoon niet erg handig bedacht.

Is er een optie om naast de nieuwe lay-out weer terug te kunnen vallen op de goeie ouwe?

Niek Schotman
CONTRIBUTOR *
door Niek Schotman

Waardeloze aanpassing! Ontzettend gebruiksonvriendelijk en 1 groot doolhof. Onbegrijpelijk dat dit zomaar is aangepast. Het zou fijn zijn dat er een mogelijkheid komt om terug te gaan naar het oude overzicht.

Monique2
CONTRIBUTOR *
door Monique2

Kan dit teruggedraaid worden, werkt niet prettig. 

Sluit me aan bij de andere opmerkingen hierover.

Jannet1
CONTRIBUTOR *
door Jannet1

Ik heb de nieuwe structuur verkend, omdat mij dit in eerste instantie erg onhandig en onvriendelijk in gebruik leek. Na proberen blijf ik hierbij en ik sluit me aan bij de opmerkingen die al zijn gemaakt hierover. De voordelen van een handig overzichtelijk ontwerp zijn nu verdwenen, het is zoeken en vaak klikken om bij de juiste opties te komen. Ook het in een oogopslag zien van de opties die voor mij van toepassing zijn is weg. Mijn verzoek om dit zo snel mogelijk weer terug aan te passen en de wijziging terug te draaien.

JeannetV
CONTRIBUTOR *
door JeannetV

Als vrij nieuwe gebruiker van Visma wordt het me niet makkelijker gemaakt. 

Wat een onoverzichtelijk geheel is deze versie. Zeer gebruiksonvriendelijk.

Waar ik mijn weg redelijk kon vinden d.m.v. favorieten is het nu één grote zoektocht geworden.

ndimmendaal
CONTRIBUTOR *
door ndimmendaal

Gevalletje: niet elke verandering is een verbetering. Dit is daar een mooi voorbeeld van.

door Elbert Dannenberg

Alle commentaar kun je het beste geven via de feedback knop rechts boven. Dat komt direct bij de ontwikkelaars uit. Mijn tip is wel dat je de reactie inhoudelijk onderbouwd, anders kunnen ze er niks mee. 

YvonneV
CONTRIBUTOR *
door YvonneV (Bijgewerkt ‎01-07-2026 15:21 door YvonneV )

Beste Visma, zouden jullie kunnen reageren en toelichting geven waarom er voor deze structuur gekozen is? Dit is mij nog onduidelijk.

Gertjan01
CONTRIBUTOR *
door Gertjan01

Hi Elbert, de knop Feedback werkt bij mij niet 😞

Gummistrada
CONTRIBUTOR *
door Gummistrada

@visma  dit moet echt teruggedraaid gaan worden.
Dit is niet te doen, en er moet met de juiste real-life gebruikerstest misschien nog een keer anders aangepakt worden.  De hele flow is uit Visma.....echt een groot probleem

marcbuijs
CONTRIBUTOR *
door marcbuijs

@visma Ik sluit mij voor 100% aan bij alle negatieve reacties op deze aanpassing. Er is ook geen enkele gebruiker binnen ons bedrijf die hier blij mee is, een en al ongenoegen.. Ik hoop dat Visma ook zo groot is om fouten te erkennen en dit terug te draaien.

Rolf Bloemendaal
CHAMPION *
door Rolf Bloemendaal

Er is een reactie van Visma gekomen. Dat is in een ander topic: Reacties op het nieuwe menu per 30 juni - Visma Community

(handig om het centraal te houden...)

door sanderdercksen
Anita Berkenpas
CONTRIBUTOR *
door Anita Berkenpas

Dan is nu de kop Favorieten aangepast, maar daar wordt het ook niet beter van! Alles in 1 grote lijst onder elkaar. Nog steeds geen goede oplossing!!!

Ronald van der Schoor
CONTRIBUTOR *
door Ronald van der Schoor

De Favorieten zijn nu in 1 lange lijst. Geen menu structuur erin.

Wederom niet werkbaar.

Dit gaat alleen nog meer ontevreden klanten opleveren.

Zet gewoon de backup terug van afgelopen dinsdag en ga terug naar de tekentafel.

door sanderdercksen

Met de update van vandaag is de indeling van de favorieten aangepast naar een doorlopende lijst zonder submenu's, met als doel het aantal klikken te verminderen. Uit jullie eerste reacties merk ik echter dat ook deze opzet niet de gewenste oplossing is. Waar de submapjes zorgden voor te veel klikwerk, zorgt één lange lijst nu voor een gebrek aan structuur.

Het voelt op dit moment een beetje als het kiezen tussen twee kwaden. Binnen de kaders van de huidige menustructuur is er helaas geen optie die kan tippen aan het overzichtelijke werkblad. 

Ik neem deze feedback en duidelijke roep om het oude overzicht weer mee terug naar het developmentteam.

Jannet1
CONTRIBUTOR *
door Jannet1

Graag in ieder geval de submapjes terug, zo is helemaal het overzicht weg en alles staat door elkaar!

Ik werk sinds 1 januari met visma net in de hoop op een verbetering op de toekomst gericht, maar ik ben er vooralsnog nog niet zo heel erg blij mee.

Rob68
CONTRIBUTOR *
door Rob68

Dank je wel voor de update. Maar of het door deze wijzigingen nu beter van gaat worden.

Het blijft een feit dat het overzicht wat je had bij het oude menu er nog steeds niet is.

Het oude menu heeft als voordeel dat je alle mogelijkheden die binnen een module zijn gelijk ziet.

In het nieuwe menu moet je toch behoorlijk wat klikken om bij het juiste programma te komen. Ook al heb je wel het vergrootglas om te zoeken. Alleen daar heb je dan ook weer 3 mogelijkheden waarop je kan zoeken.

Is ook niet duidelijk of je nu zelf de Gebruikersmenu’s moet aanpassen of dat er geen verschil is tussen de opties die je had in het oude menu en het nieuwe menu.

Is deze menu wijziging bij klanten (gebruikers) getest of alleen intern bij visma.

Als er een wijziging wordt uitgevoerd die veel impact heeft bij de gebruikers vind ik wel dat hierover toch wat meer gecommuniceerd mag worden dan alleen een mededeling bij de startpagina.

Het is niet alleen de werkwijze die veranderd maar ook de handleidingen die je voor de gebruikers hebt gemaakt moeten worden aangepast naar het nieuwe menu.

Deze wijziging is gedaan om binnen alle clouddiensten die visma heeft een en dezelfde menu te hebben. Maar als je verder geen gebruik maakt van de andere clouddiensten betekent het dat je nu een menu hebt die voor jouw geen toegevoegde waarde heeft.

JW1
CONTRIBUTOR **
door JW1

Ik zie dat de indeling ook volstrekt niet logisch is bij de Submenu's. Zo zijn bij ons verschillende zaken die direct met Debiteuren te maken hebben, nu onderverdeeld onder andere thema's/groepen. 

Ik heb gister en vandaag met cliënten aan de lijn gezeten en moest meermaals het gesprek pauzeren omdat ik zaken niet meer eenvoudig en snel kon traceren. In een enkel geval heb ik de cliënt terug moeten bellen en dat is natuurlijk wel een beetje genant. 

De kolom van de Submenu's is ook niet breder te maken, waardoor het verschil  tussen bijvoorbeeld "Overzicht Debiteuren Voorziening" en "Overzicht Debiteuren" niet meer te zien is, omdat de tekst achter Debiteuren ophoudt.

En ook de flow in het Submenu is niet logisch. Misschien moeten we er aan wennen, maar ik hoop echt dat deze wijziging in Visma weer ongedaan gemaakt kan worden.

door sanderdercksen
Medewerkers
Actieve onderwerpen