Mijn Communities
Help
MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

Vergelijking verzuimcijfers uit Verzuimmanager en Youforce Analytics

door MartijnVeenman

Hallo allemaal,

 

Wij willen als organisatie verzuimcijfers beschikbaar maken in Youforce Analytics. We maken gebruik van Analytics Pro. Tot nu toe gebruiken we de cijfers uit Verzuimmanager. Bij het vergelijken van de maandcijfers uit 2022 komen de cijfers van Reporting structureel tussen 0,3% en 1,3% hoger uit. Ook komen de cijfers van Reporting structureel hoger uit dan de Vernet cijfers.

 

Bij het draaien uit verzuimmanager en Reporting worden dezelfde arbeidsrelaties gebruikt. Daar kan het verschil dus niet in zitten.

 

Zijn er andere organisaties die met deze overgang bezig zijn? Herkennen jullie dit verschil? En is dit verschil te verklaren?

 

Bedankt voor het meedenken alvast.

18 ANTWOORDEN 18
HeleenMogezomp
CHAMPION *

door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg  Hoe maak ik in Reporting onderscheid tussen Zwangerschapsverlof en ziek als gevolg van zwangerschap? 

 

Beide vallen onder Zwangerschap bij Type Verzuim. En beide vallen onder Zwangerschapsverlof  bij indicatie vangnet.

In de standaardrapportage komen beide voor, waardoor het lijkt alsof er sommige medewerkers sprake is van 2 zwangerschappen.

Bij de berekening van de verzuim cijfers zie ik dat alleen het verzuim als gevolg van zwangerschapsverlof wordt meegenomen.

Zwangerschapsverlof zelf niet. 

In HR Core Online is een Vinkje opgenomen als er sprake is van een zwangerschapsverlof. Maar ik kan hier geen veld van vinden in Youforce Reporting. 

 

 

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎28-09-2023 17:21 door Chris van den Berg VISMA )

Zojuist een nieuw artikel gepubliceerd over de verschillen tussen Youforce Reporting en Verzuimmanager wat betreft de verzuimstatistieken Verzuimcijfers: verschillen met verzuimmanager 

 

@MartijnVeenman bedankt voor je input en het valideren van de verschillen!

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Hallo allemaal,

 

Zie hieronder nog de documentatie van verzuimmanager. Hier lijkt dus wel een verschil te zitten in de wijze waarop in Reporting wordt omgegaan met het vangnet en ziek ten gevolge van zwangerschap.

 

  • Alle berekening van verzuimcijfers zijn exclusief zwangerschap- en bevallingsverlof. NB: indien het verlof (onjuist) als verzuimmelding wordt geregistreerd wordt het als ziekteverzuim gekenmerkt, en dus wel meegenomen in de cijfers.

  • De beschikbare dagen - potentieel werkbare dagen - van zwangere vrouwen worden bij berekening van verzuimcijfers wel meegenomen.

  • Ziekte ten gevolge van zwangerschap of bevalling wordt als vangnet gekenmerkt.

  • Alle cijfers zijn standaard inclusief vangnetmeldingen. Indien gewenst kan in de rapportselectie worden aangegeven de cijfers zonder, of van alleen vangnetmeldingen te berekenen.

https://admin.youforce.com/verzuimmanagerz/help/Raet_Verzuim_Manager.htm#t=Toelichting_berekening_ve...

 

Hanneke Wiersma
CHAMPION *

door Hanneke Wiersma

Ik sluit ook graag even aan

Jolanda van Logten
CONTRIBUTOR ***

door Jolanda van Logten

Graag sluit ik ook aan, dank voor het aankaarten en oppakken!

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎14-04-2023 14:27 door Chris van den Berg VISMA )

Is het een idee om een korte online meeting te plannen voor aankomende week, zodat we elkaar nog beter op weg kunnen helpen met deze complexere verzuim vragen?

 

Voorstel voor aankomende woensdag:

Verzuim in Youforce Reporting
Woensdag, 19 April · 11:00 – 11:50am
Video call link: https://meet.google.com/kgx-zcgo-rht

 

Leuk trouwens om te zien hoe jullie op elkaar reageren en elkaar proberen te helpen!

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Hi Chris,

 

Bedankt voor je snelle actie. Heb je inmiddels al een update over de aanpak?

door Chris van den Berg

Ivm vakanties heb ik nog geen afspraak met mijn collega PO gehad. Deze staat gepland voor volgende week. Ik verwacht daarna meer info te kunnen geven.

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Hi @Chris van den Berg,

 

Is er al een update? Wij zijn in afwachting van een toelichting / oplossing om live te kunnen gaan met de verzuimcijfers.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Hallo Chris, ik probeer zo meteen ook aan te sluiten. Groeten Lieke

Marly Oude Voshaar
CONTRIBUTOR ***

Ik zou ook graag willen aansluiten.

Fedor
CONTRIBUTOR **

door Fedor

Ik probeer ook aan te sluiten!

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Dat is een goed idee. Ik zal er zijn.

Fedor
CONTRIBUTOR **

door Fedor

Weet dat Vernet een aantal zaken uitsluit bij de berekening van verzuim:

  • Personen met een verzuim van meer dan 2 jaar
  • Personen met een bruto salaris van minder dan 500 euro
  • Personen met een deeltijdpercentage van minder dan 2,78%
  • Mutaties met terugwerkende kracht

Overigens maken wij geen actief gebruik van Youforce Analytics, omdat we de data via de datafeed inlezen in een eigen datawarehouse. 

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Even een update. Inmiddels heb ik wat uitgebreidere vergelijkingen gedaan.

 

Hoewel in de toelichting van de verzuimstatistieken staat dat de reden ziek ten gevolge van zwangerschap niet wordt meegenomen in de cijfers, zie ik dat de verzuimcijfers lager uitvallen als ik op het gehele werkblad de filter Ind. Vangnetgeval toevoeg en de vangnetters eruit filter. Daarnaast zie ik dat in de basisrapportage van verzuimmanager het percentage wordt gebaseerd op de eerste twee ziektejaren, en in Reporting wordt ook het verzuim in het derde ziektejaar meegenomen.

 

Als ik in Reporting de vangnetters eruit filter en het derde ziektejaar er vanaf trek, kom ik op een gemiddeld verschil van 0,05%. Dat zou voor ons een acceptabel verschil zijn.

 

Nu vraag ik me wel af of ik de juiste dingen heb gedaan, of dat ik de cijfers nu scheef trek door deze aanpassingen. zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat ik door de vangnet filter de huidige vangnetters eruit filter, in plaats van de vangnetters gekoppeld aan de verzuimmeldingen in het verleden. Als dat zou zou zijn zou ik te veel meldingen eruit filteren. 

 

Graag zou ik een reactie vanuit Visma Raet ontvangen met een bevestiging of mijn aannames kloppen.

Marly Oude Voshaar
CONTRIBUTOR ***

door Marly Oude Voshaar

Dit verschil herken ik zeker, deze vraag speelt bij ons ook al een hele tijd.  Al vaker deze vraag gesteld bij Visma Raet maar heb geen verklaring gekregen voor het verschil. We krijgen als advies 1 van de 2 rapportages te kiezen. Dit voelt niet goed waardoor we nog steeds de rapportages uit Verzuimmanagement gebruiken. Ook wij zouden graag gebruik gaan maken van de rapportages in Youforce reporting en Youforce analytics.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *

door Lieke Sterk Huis

@MartijnVeenman, wij hadden dit ook. In de uitleg over hoe de cijfers worden gelezen en via welke methode zit het verschil (verzuimstandaard van het CBS). 

De uitleg over de berekening is te lezen via de kennisbank: Verzuim % - Visma Community 

MartijnVeenman
CONTRIBUTOR ***

door MartijnVeenman

Bedankt voor je reactie. Ik heb daar inderdaad naar gekeken, maar kom er nog niet helemaal uit. Bedoel je dat het verschil in het verzuimpercentage ontstaat omdat in Reporting het derde ziektejaar wordt meegenomen in het totaal en in verzuimmanager niet?