Mijn Communities
Help
ElmerH
CHAMPION *

filteren en/of

door ElmerH

Goedemiddag,

Vraagje: is het mogelijk om een dataset samen te stellen met informatie uit de tabel “persoon” waarbij ik kan filteren op een kolom uit de tabel “soort arbeidsrelatie” ? Nu word ik gedwongen bijv. de kolom “soort arbeidsrelatie code” in de report view op te nemen zodat ik kan filteren hierop in het filter panel. Eigenlijk wil ik alleen een viertal kolomvelden gebruiken uit de tabel "persoon" zoals dat ook kon bij de report builder. Is dit mogelijk?

 

In navolging hierop een tweede uitdaging: Ik zou graag 2 filters willen toepassen waarbij er sprake is van "of" ipv "en". Dus: bovenstaande dataset met een filter op "soort arbeidsrelatie code=" OF (||) "organizational unit 6=". Is dit mogelijk? Nu heb ik via related de 2 kolommen naar de tabel "contract" gehaald. Aangezien de 2 kolommen dan in 1 tabel voorkomen kan ik via if statements de of toepassen maar dit is niet echt gebruiksvriendelijk. Heeft er iemand anders een suggestie? 

 

Thanx en mvrgr, Elmer

17 ANTWOORDEN 17
Goedgekeurde oplossing
Chris van den Berg
VISMA

door Chris van den Berg

Op 12 Oktober hebben we een (spontane) online sessie gehad met 12 klanten om bovenstaande vragen te bespreken.

 

Centraal stond de vraag "Hoe kun je een OF Filter toepassen waarbij je meerdere rubrieken/kolommen gebruikt?". Om dit te kunnen doen heb je Reporting Pro nodig zodat je een berekend veld kan maken waar de filtering in zit.

 

Voorbeeld expressies die we hiervoor hebben besproken:

 

Filteren op OE's en Soort arbeidsrelatie:

IF(

RELATED('Organizational unit'[OU_ShortName]) ="HR" || RELATED('Employment type'[Description]) = "Vaste kracht",
"JA",
"NEE"
)

 

Filteren op meerdere OE's en Soortarbeidsrelatie:

IF(

RELATED('Organizational unit'[OU_ShortName]) IN{"HR","IT","OPS"} || RELATED('Employment type'[Description]) = "Vaste kracht",
"JA",
"NEE"
)

 

 

De functie RELATED heb je nodig wanneer je een kolom wilt gebruiken die niet in de tabel/entiteit zit van het berekende veld. Ieder berekende veld moet je namelijk in een entiteit doen (bijv. Dienstverband). Als je dan Soort Arbeidsrelatie nodig hebt, een andere entiteit, dan gebruik je de RELATED functie.

 

 

Heb je vragen over Reporting PRO. Ga dan naar dit leerpad Leerpad: Starten met Youforce Reporting Pro .

 

 

door Chris van den Berg

Vandaag om 11:30 heb ik een korte sessie gepland om het over filteren te hebben. Hieronder de informatie en de link naar de online sessie. Bij problemen of vragen kun je mij een mail sturen op christiaan.berg@visma.com.

 

Tot morgen!

 

Youforce Reporting - Filteren
Wednesday, 12 October · 11:30 – 12:20am
Google Meet joining info
Video call link: https://meet.google.com/ttu-xrya-odf

ElmerH
CHAMPION *

door ElmerH

Top, ben erbij

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **

Super, ik probeer ook aan te sluiten.


Met vriendelijke groeten,

Raymond de Rozario
Bedrijfskundig applicatiemedewerker

Medisch Centrum Leeuwarden

TvanOudenaarden
CHAMPION *

door TvanOudenaarden

Goedemorgen @Chris van den Berg

Kan iedereen aansluiten bij de webinar? Ik hoor het graag!

Jazeker!

door Chris van den Berg

Hoi @ElmerH ,

 

Goeie vragen! De optie van @Raymond_de_Rozario is goeie optie. 

 

Wat betreft je tweede vraag over filteren. Wat we in dit geval adviseren is het aanmaken van een berekend veld die als output een waarde geeft waar je op kunt filteren (een 1 of een 0 bijvoorbeeld). Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een IF statement gebruiken. Dit is een wat kortere oplossing dan de oplossing die je zelf al hebt gevonden.

 

Laat maar weten of je eruit komt. We kunnen ook altijd een korte online afspraak plannen om er samen nog even naar te kijken of wat gedachten uit te wisselen!

 

Groeten,

Chris (PO)

ElmerH
CHAMPION *

door ElmerH

@Chris van den Berg : Wanneer komt het uit om even kort van gedachten te wisselen? Ik weet nog niet hoe ik je een pm kan versturen dus maar even zo gedaan 🙂 mvrgr, elmer (elmer.hammink@kvk.nl)

door Chris van den Berg

Ik heb je een uitnodiging gedaan voor een meeting morgen om 11:00.

@Chris van den Berg komt er geen betere optie voor of filters? Wij willen bijvoorbeeld een rapport maken die alle medewerkers toont die 1 van de  5 toelages hebben. 

 

Zoals ik het nu lees moeten we dan eerst een eigen rubriek maken in power BI, deze naar reporting overzetten en dan filteren. Buiten dat dit je eigen rubrieken nogal vervuild zou je denken dat er toch wel makkelijkere oplossingen moeten zijn? anders is dit zeker een achteruitgang van de huidige rapportage tool.

 

We zijn bezig met onze rapporten overzetten naar Reporting, maar de OF filter is 1 van de grotere "problemen" om de rapporten makkelijk over te zetten.

Paul Reijnders
CONTRIBUTOR **

@Chris van den Berg Als beginner met Reporting een zelfde soort vraag. Veel van onze rapporten hebben als filter OF Actief (Dienstverband status) OF Datum in dienst > vandaag, om zo de huidige inclusief toekomstige populatie in beeld te hebben. Betekent dat in ieder geval dat we Reporting Pro nodig hebben?

 

Dank en groet,

Paul Reijnders

@Paul Reijnders kun je deze niet eenvoudiger oplossen door alleen naar datum uit dienst > vandaag te kijken? Volgens mij heb je dan hetzelfde resultaat. Alle mensen die vandaag in dienst zijn en alle mensen die nog in dienst komen. Als je dit omdraait wil je alleen de mensen eruit filteren die in dienst zijn geweest, oftewel die een uit dienst datum in het verleden hebben.

 

Ik ben benieuwd of dit werkt voor jullie

Paul Reijnders
CONTRIBUTOR **

@Chris van den BergDank, met een kleine aanpassing werkt dit. Datum uit dienst kan namelijk ook leeg zijn. Ben wel benieuwd of ik in plaats van een datum kiezen (en elke keer aanpassen) ook ergens "vandaag" kan ingeven. Ik sluit graag aan straks!

 

Groet,

Paul

PaulReijnders_0-1665561761438.png

 

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **

@Paul Reijnders Heb je inmiddels het antwoord of 'vandaag' ook ergens kan worden ingegeven? Ik ben hier ook naar op zoek.

Paul Reijnders
CONTRIBUTOR **

Hallo @Esmiranda Vermeer ,

Sorry voor de late reactie, maar bij deze alsnog. "vandaag" is niet letterlijk te vinden, maar wel een functie die dat resultaat geeft, zie onderstaand voorbeeld.

PaulReijnders_0-1666967414071.png

Dit werkt echter niet in een en/of situatie, want dan kies je niet voor een Relatieve datum bij het Filtertype, maar voor Geavanceerd filteren.

 

Succes en groet,

Paul

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **

@Paul Reijnders - Dankjewel ik ga weer verder op ontdekkingstocht.

Goedgekeurde oplossing
Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **

door Raymond_de_Rozario

Een work-around die ik gebruik is de kolommen wel toevoegen, maar "onzichtbaar"  maken. Dit moet je op de visual doen voor zowel "waarden" als "kolomkoppen". Je dient de "tekstomloop" uit te schakelen.

 

Raymond_de_Rozario_0-1664869131638.png

Raymond_de_Rozario_1-1664869154939.png

Nu kan je de breedte aanpassen door te slepen met de dubbele pijl

Je kan zo wel filteren, maar de kolommen zijn dan niet zichtbaar.

Het eerste nadeel" is dat je bij exporteren de kolommen wel ziet. De tweede is dat je in view mode de kolommen nog kan aanpassen.

 

Gebruikers kunnen in view mode nog wel de ko

 


Met vriendelijke groeten,

Raymond de Rozario
Bedrijfskundig applicatiemedewerker

Medisch Centrum Leeuwarden